نظام اداری ما ناکارآمد است و با تغییر مدیر و وزیر اوضاع تغییر نمی‌کند

 نماینده مجلس در گفت و گو با ایلنا:

۹-خرداد-۱۴۰۱

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود، با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی نزدیک به 50هزار میلیارد کسری اعتبار دارد، گفت: یکی از دلایل آن عدم پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی ازسوی دولت‌ها است .

سید مرتضی خاتمی در گفت و گو با ایلنای زنجان گفت: امروز کارگران ما  در مضیقه معیشت ، مسکن ، دستمزد و امنیت شغلی هستند.این در حالی است که در حوزه شاخص اجتماعی هم نمره قبولی و مناسبی در کشور نداریم.                                                 

 نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس، با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به صورت فوری و فوتی نیازمند مداخله است، تصریح کرد: در این زمینه ابتدا نیازمند یک سری مداخلات فوری و یک سری مداخلات در واقع میانی هستیم که در زمان متوسط باید به آنها پرداخته شود.

 وی با اشاره به اینکه  سازمان تامین اجتماعی نیازمند مدیریت کارآمد است، افزود:  ما قبل ازسال جدید شاهد رشد قابل توجه حداقل دستمزد کارگران بوده ایم، اما  رشد اسمی صرفا توجیه کننده تأمین معیشت کارگران نخواهد بود و باید این رشد اسمی با معیشت مردم مطابقت پیدا کند و با قدرت خرید واقعی حقوق بگیران تطابق داشته باشد.

وی، گفت:  در این خصوص باید منابع سازمان به خوبی حفظ و صیانت شود؛ سعی ما براین بوده که تکلیف بیمه ای غیرحمایتی و غیرمنطقی بر دوش سازمان تامین اجتماعی نگذاشته باشیم.                         

نماینده مردم ایجرود و ماهنشان، با بیان اینکه دست های بسیاری بویژه در حوزه شرکت های تابعه سازمان وجود دارد که همواره به سازمان تامین اجتماعی به عنوان حیاط خلوت نگاه می کنند؛ گفت: صرف فساد ستیزی نمی تواند عده ای را از این مجموعه خارج یا وارد کرد، در این خصوص علم بیمه ای و مدیریتی کافی لازم است و ضروری است شرکت ها از وضعیت حیاط خلوت بودن خارج و دریک اتاقک شیشه ای قرار بگیرند.

وی، تاکید کرد: در این خصوص مدیریت منابع و مصارف حرف اول را می‌زند. چرا که تا کنون چیزی بیش از آنچه که درحیطه تغییرات افراد شاهد بوده ایم چیز دیگری ندیدم.                                                     

خاتمی،  با اشاره به اینکه تغییر یک مدیر یا وزیر اوضاع را تغییر نمی دهد، افزود: نه تنها بعد از شروع به کار دولت سیزدهم خیلی از وزارتخانه ها وضعیت رو به رشد نداشتند؛ بلکه  دچار  ایستا‌یی و افول شده‌اند.

وی،افزود: دولت تحول باید رویکرد های تحولی داشته باشد، با تغییر صرف مدیران؛ نمی توان کاری کرد،  لازم است تحول رویکردی را در جامعه شاهد باشیم و اینکه ما یک نظام اداری بسیار نا بسامان و بسیار نا کارآمد داریم.

                                               باید درباره حذف ارز ترجیهی تمهیدات جایگزین پیش‌بینی شود

خاتمی، با اشاره به حذف ارز ترجیهی نیز ، گفت: ما از اول اجرای این طرح منتظر ارائه طرح جایگزین های اقتصادی، دولتمردان مسئول بودیم، تا به عنوان رئیس تیم اقتصادی آن را  ارائه بدهند که تا به امروز ارائه ندادند و همچنان اصرار بر حذف ارز ترجیهی  داشتند.

نماینده مجلس، با بیان اینکه هنوز هم برای ارائه جایگزین‌های اقتصادی حذف ارز ترجیهی دیر نشده است، افزود: ما معتقدیم قبل ازتمهید مقدمات در مورد کالاها و هر نهاده ای که قرار است ارز آن حذف شود، باید تمهیدات جایگزین پیش بینی شود.

وی، در مورد حذف ارز ترجیهی دارو نیز، یاد آورشد: ما دراین خصوص خطر بزرگتر را اعلام کرده و می کنیم ؛ اعلام می کنیم، تا زمانی که ما به التفاوت را در بیمه ها  نبینیم صحبت از حذف ارز ترجیهی حرفی به گزاف است و این باعث نا بسامانی در امور کشور خواهد شد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود، در مورد یارانه گندم و آرد نیز، گفت: ما به التفاوت قیمت اجرای این طرح باید در بین اقشار ضعیف جامعه و در زنجیره کار اعمال شود  و افراد که یارانه بگیر هستند باید برای آنها یارانه شارژ شود.

 خاتمی،تاکید کرد: ما معتقد هستیم ارز ترجیهی فساد آور است، اما اگر جایگزین های آن را پیش بینی نکنیم اجرای این طرح تبدیل به هرج و مرج در جامعه منجر خواهد شد و یقینا پیش بینی های لازم باید دراین خصوص انجام شود.

نماینده مردم درخانه ملت، اضافه کرد: ضروری است با هم اندیشی از این گذر گاه سخت بتوانیم عبور کنیم.

خاتمی، با اشاره به اهمیت تجهیز بیمارستان‌ها به تجهیزات لازم پزشکی و کمبود کادر پزشکی نیز، افزود: دانشگاه علوم پزشکی امروز دیون و مطالبات بسیاری دارد و ما از متولیان وزارت در درخواست داریم در پرداختی های تامین اجتماعی بویژه در استان زنجان تلاش بکنند.

وی، با بیان اینکه اخیرا بعد از تصدی مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی یکی از مراکز درمانی خیریه  استان زنجان هیچ گونه دریافتی نداشته ، تاکید کرد: اینها نشانه‌های خوبی در استان نیست.

خاتمی ،با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت ها  تقویت بنیه رفاه کارگران در جامعه است، تصریح کرد: ضروری است نسبت به پرداخت مطالبات بیمه ها و اسناد دفترچه ای و بیمه نامه‌های کارگران تمهیداتی اتخاذ شود که جامعه پزشکی به صورت یک طرفه شامل سوبسید نباشد.
                                                    قرار نیست صنوف مختلف از  جیب خود سوبسید پرداخت بکنند

خاتمی، اضافه کرد: قرارنیست صنوف مختلف سهم نظام سلامت را از جیب خود به عنوان سوبسید پرداخت بکنند، تا جامعه اداره شود و دولت بتواند جامعه را به دو گروه تقسیم کند.

وی، با بیان اینکه ضروری است روشنگری های‌مان درجامعه همه جانبه باشد؛ از کارشناسان مطبوعاتی و صاحبان قلم و رسانه ای استان زنجان در خواست می شود در حوزه های اقتصادی، صنت بیمه ای و نظام سلامت با نگرش پرداختن به مقاله های کارشناسی خلا موجود در این زمینه را پر کنند.