محمود عباس و اسماعیل هنیه پس از سال‌ها با یکدیگر دیدار کردند

 محمود عباس و اسماعیل هنیه پس از سال‌ها با یکدیگر دیدار کردند15-تیر-1401

اگررابطه میان این دونفر عادی شود  درادامه اختلاف ساف وحماس هم برطرف می گردد آنگاه بازنده اصلی سپاه تروریست قدس و جهاداسلامی وحزب الشیطان لبنان خواهندبود.

عکسی آرشیوی از نشست محمود عباس و اسماعیل هنیه، رهبران فتح و حماس در سال ۲۰۰۷

رهبران جنبش‌های فلسطینی حماس و فتح پس از سال‌ها برای نخستین بار روز سه‌شنبه با یکدیگر در الجزایر دیدار کردند، امری که نشان‌گر تلاش‌های جدید برای مصالحه بین آنهاست.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، و اسماعیل هنیه، رهبر حماس، هر دو این هفته برای شرکت در مراسم شصتمین سال استقلال الجزایر به این کشور سفر کرده‌اند.

رسانه‌های الجزایری و فلسطینی تصاویری از دست دادن این دو با یکدیگر منتشر کرده‌اند در حالی که عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر، کنار آنها ایستاده‌ است.

دفاتر هیچ کدام از رهبران حماس و فتح جزییات مکالمه آنها را منتشر نکرده‌اند. محمود عباس و اسماعیل هنیه از سال ۲۰۰۷ و به دنبال جنگی خونین میان فتح و حماس در تقابل با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

طی این سال‌ها بارها تلاش‌هایی برای مصالحه میان طرفین صورت گرفته است که همگی آنها ناموفق بوده‌اند، اگرچه مقامات ارشد فتح و حماس در پایتخت‌های کشورهای منطقه دیدارهایی با یکدیگر داشته و قراردادهایی را امضا کرده‌اند. آخرین دور مذاکرات عمده آنها نیز سال ۲۰۲۰ انجام شد.

اما دیدار بین رهبران این دو گروه بسیار نادر بوده است. گفته می‌شود آخرین دیدار آنها به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد، زمانی که عباس در قطر با هنیه و خالد مشعل گفت‌وگو کرد. عباس و هنیه از آن زمان بارها از طریق تلفن با یکدیگر صحبت کرده‌اند.

معمولا مصر مکان اصلی مذاکرات آشتی میان فلسطینی‌ها بوده است، اما الجزایر نیز اوایل امسال میزبان این مذاکرات بود و اعضای ارشد دو گروه با یکدیگر دیدار کردند بدون آن که بتوانند به توافقی دست یابند.

جدایی میان فتح و حماس در سال ۲۰۰۷ رخ داد و حماس در آن سال نوار غزه را تصرف و رقیب خود را از آن اخراج کرد. از آن زمان انتخاباتی در فلسطین برگزار نشده که بخشی از آن به خاطر ادامه مناقشات میان دو گروه فتح و حماس بوده است.

با استفاده از گزارش تایمز اسرائیل؛ س.ن/ک.خ