از خیابان‌ها تا داروخانه‌های تهران!

 از خیابان‌ها تا داروخانه‌های تهران!12-آبان-1401

نوید مؤمن طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز با عنوان از خیابان‌ها تا داروخانه‌های تهران! نوشت: اخیرا گروهی از سناتور‌ها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از هر ۲ طیف دموکرات و جمهوری‌خواه، در نامه‌ای به رؤسای شرکت‌های بزرگ فناوری جهان، از آن‌ها خواسته‌اند تا با استناد به اقدام اخیر کاخ سفید مبنی بر کاهش تحریم‌های مربوط به دسترسی ایرانیان به اینترنت، زمینه را برای بهره‌گیری اغتشاشگران ایرانی از این فضا جهت استمرار بحران‌سازی‌های خیابانی در کشورمان مهیا سازند. ۲ تن از امضا‌کنندگان این نامه، باب منندز و بن کاردین، ۲ سناتور مشهور دموکرات هستند. نام این ۲ سناتور سال ۲۰۱۵ میلادی، زمان بررسی سند اولیه برجام در سنای آمریکا به کرات شنیده شد. نکته جالب توجه اینکه هر ۲ سناتور با وجود تعلق خاطر حزبی به دموکرات‌ها، به توافق هسته‌ای رأی منفی دادند. استدلال منندز و کاردین این بود که ایران حتی نباید از همان مقدار اندک تعلیق تحریم‌ها -که آن هم در عمل صورت نگرفت- برخوردار شود و در مقابل، باید علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، موضوعات منطقه‌ای و موشکی ایران را نیز در توافق گنجاند. به عبارت بهتر، آن‌ها حتی در قبال سند محل مناقشه برجام نیز معترض بوده و خواستار «بسط تعهدات ایران» در مقابل «قبض تکالیف حداقلی» خود بودند!
اکنون این ۲ سناتور دموکرات به همراه برخی قانون‌گذاران دیگر آمریکایی بی‌پروا وارد میدان شده و بر لزوم رفع تحریم‌های مربوط به حوزه فناوری در ایران تاکید می‌کنند! حتی آن‌ها مستقیما به رؤسای شرکت‌های فناوری نامه نوشته‌اند تا به آن‌ها تضمین دهند اقدام آن‌ها در کاهش تحریم‌های تهران در حوزه فناوری، با حمایت مطلق هیات حاکمه آمریکا همراه خواهد بود. بهتر است به سال ۲۰۱۸ میلادی، یعنی زمان خروج دونالد ترامپ از برجام بازگردیم. در آن زمان، مقامات کاخ سفید مدعی شدند اقلام پزشکی و دارویی، از تحریم‌های ثانویه علیه ایران مستثنی هستند. این ادعا با گذشت بیش از ۴ سال هنوز توسط مقامات آمریکایی مطرح می‌شود! در طول این مدت زمان طولانی، هزاران بیمار تالاسمی، کودکان پروانه‌ای، مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج و... بر اثر عدم دسترسی به دارو‌های کمیاب یا فقدان مواد اولیه تولید دارو در داخل کشور، جان خود را از دست دادند و در میان سکوت خبری وقیحانه رسانه‌های غربی و نهاد‌های ظاهرا حقوق بشری، غریبانه به خاک سپرده شدند. امروز سناتور‌ها و نمایندگان آمریکایی برای نخستین بار سخن از کاهش تحریم‌های ایران به میان آورده‌اند، اما نه معطوف به اهداف انسانی!
الاغ‌ها و فیل‌های آمریکایی از هر آنچه منجر به از بین رفتن امنیت ایران و آسایش ساکنان آن شود، شدیدا استقبال می‌کنند، چه «تحریم دارویی» باشد، چه «رفع تحریم‌های اینترنتی در خدمت منافع اغتشاشگران!». این تبلور همان نگاه خاص «ریچارد نفیو» معمار تحریم‌های ضدایرانی در آمریکاست که می‌گوید: «هدف تحریم اعمال رنج به کشوری دیگر است با این هدف که کشور مورد نظر رفتار مدنظر تحریم‌کننده را ترک کند».
امروز سناتور‌های آمریکایی یک قدم از مدل فکری نفیو نیز فراتر رفته‌اند و حتی «رفع تحریم‌ها» را معطوف به «رنج ملت ایران» کرده‌اند! برای دشمنان ایران «انسان‌های بی‌جان» و «خیابا‌ن‌های ناامن» مکمل یکدیگرند و میان آن‌ها تفاوت ماهوی وجود ندارد. آنچه برای هیات حاکمه آمریکا و اروپا موضوعیت دارد، ناامنی و رنج سنگینی است که باید بر پیکره ملت ایران تحمیل شود تا بلکه به واسطه آن، کمی از هویت و داشته‌های خود فاصله بگیرند!