روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 3 شنبه 22 شهریور ماه 1390

نقد و بررسی : سر مقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری " اولويت‌ها در برخورد با اختلاس بي‌سابقه"

"فاش کردن اختلاس گری 3 هزار میلیارد تومانی یک نزاع درونی است که هیچگونه ارتباطی به مردم به خصوص محرومان وتهی دستان ندارد. چونکه هر گز به مورد های اختلاس و رانت خواری و غارتگری بیت جماران و شرکای پاسدار و حامیانش نمی شود"

سرمقاله نویس هم وارد محدوده ی قلمزنی پیرامون اختلاس گری های بانکی شده است تا که آن را بی سابقه بنامد . به ویژه اینکه که این روز ها همه جا از آن صحبت می شود .البته بدون آنکه وی همچون سایر همتایان خود و مسئولان کلامی بگوید که ریشه ی اصلی پیدایش اختلاس و رشد وترویج اختلاس گری نجومی چیست که وی مورد جدید 3 هزار میلیارد تومان رابی سابقه نامیده است که موازی و مکمل رانت خواری و رشوه و باجگیری و غارتگری ودزدی می باشد. آنچنان که فساد تمام تار وپود رژیم عوامفریب دین فروش را از رأس تا ذیل آلوده فرا گرفته است . به خصوص درون دولتی که مدعی اصول گرای امام زمانی ساده زیست می باشد که بیش از 6 سال پیش با عاریت گرفتن و برجسته کردن این شعار بهشتی معدوم "ما عاشقان خدمتیم ونه شیفتگان قدرت" که خطاب رقیب مدعی اصلاح طلبان بود وارد صحنه ی رقابتی تبلیغاتی نمایش خیمه شبب بازی ریاست جمهوری دوران نهم شدند . اما اکنون شرایط رشد اختلاس گری های بی سابقه ی دولتی آنگونه شده است که سرمقاله نویس در این مورد در ابتدای مقاله ی خود چنین گفته است "در ادبيات و فرهنگ ايراني ضرب المثلي وجود دارد با اين مضمون كه دعواي بين دزدها باعث مي‌شود تا مال دزديده شده، پيدا شود."در پاسخ باید به این سرمقاله نویس باید گفت که این ضرب المثل هم هست که گفته می شود دزد که از دزد بزند شاه دزد است. به خصوص این که ریشه و اصل دعوا بر سر همین موضوع می باشد برای این که دزدان اختلاس گر حاکم بدون اینکه سهم سایر رقبای دزد متوقع را پرداخت کنند. با این رقم درشت اختلاس گری 3 میلیارد دلاری موجب شاکی و معترض شدن شان شده اند. پس بی جهت نیست که همین مسأله تبدیل به بهانه ی پر آتش کردن شلیک تبلیغاتی روشنگرانه ی رقبا علیه ی اختلاس گران یا دولت شده که صدای اعتراضی سرمقاله نویس را در آورده است که باید تلاش برای باز گردانیدن مبلغ اختلاسگری شود:

"به نظر مي‌رسد اين ضرب المثل با دو تغيير در كلمات به خوبي بيانگر حال و روز ما و اختلاس بي‌سابقه در اقتصادمان باشد. به اين ترتيب كه اين بار دعواي ميان مالباختگان باعث گم شدن مال دزدي كشف شده خواهد شد. تمركز اصلي بر يافتن مقصران و قصور كنندگان است و اين درحالي است كه با وجود دستگيري عوامل اين اختلاس، كوچكترين نشانه‌اي از پيگيري براي استرداد مبلغ كلان به يغما رفته از ثروت كشور به چشم نمي‌خورد. با كمال تأسف آنچه درحال حاضر شاهد هستيم سرگرم شدن رسانه‌ها و به تبع آن افكار عمومي به كندوكاو چگونگي انجام اين اختلاس و يافتن مقصران اين اتفاق است درحالي كه چنين رويكردي زماني از اولويت برخوردار بود كه عوامل اصلي و اجرايي از دسترسي مراجع قضايي خارج شده و يا ناپديد بودند. در چنان موقعيتي شايد كاوش كيفيت وقوع جرم و... براي يافتن سرنخ‌هايي از عاملان و در نهايت دستيابي به آنها كاملاً منطقي مي‌نمود اما در شرايط فعلي كه عوامل مستقيم اين اختلاس بنابه گفته مسئولان دربند مراجع قضايي هستند، آيا همچنان پرداختن به جزئيات و كيفيت وقوع اختلاس از اولويت نخست برخوردار است؟ آيا در چنين شرايطي كه باز هم بنابه گفته مسئولان، انجام اين اختلاس توسط يك باند بزرگ و با روش‌هاي بسيار پيچيده انجام مي‌گرفته، اين احتمال وجود ندارد كه برخي از عوامل ناشناخته اين باند با بهره گيري از فرصتي كه غفلت رسانه‌ها از پيگيري اموال اختلاس شده و سرگرم شدن مسئولان به دفاع از خود، برايشان فراهم آورده، اموال باقيمانده را به نوعي از كشور خارج كنند؟ سئوال ديگر اينكه در چنين شرايطي كه باز گرداندن اموال جمع آوري شده از محل وجوه اختلاسي بايد در اولويت كاري دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول باشد، آيا زير سئوال بردن اصل عملكرد نهادها و دستگاه‌هاي مسئول در اين ارتباط، به اعتماد و اطمينان عمومي نسبت به لايه‌هاي اجرايي نظام و حاكميت ضربه نمي‌زند؟ .

سرمقاله نویس بالاخره به بازی کی بود کی بود من نبودم مسئولان اشاره کرده است که چگونه هریک تلاش می کند تا وانمود نماید که خود ودستگاه زیر کنترلش مقصر نمی باشد. مهمتر اینکه سرمقاله نویس با تأسف اذعان کرده است که چرا برخی با فرافکنی توپ را وارد زمین رقیب کرده اند تا که با تلاش خود تبرئه نمودن ونهادهای دیگر را مقصر قلمداد کردن موجب نگرانی و بد بینی اذهان عمومی شوند. در نهایت سئوال کرده است که چرا با ید با چنین اوضاع و احوالی توقع داشت که مسئول بانک مرکزی اعتراف به ضعف نظارت ونا کار آمدی شده است مردم به اینگونه بانک ها اعتماد داشته و بد بین نباشند :

"نكته تأسف آور ديگر نيز رويه‌اي است كه مسئولان اجرايي در سطح مديران عامل بانكها، مسئولان ساير دستگاه‌هاي نظارتي و... در پيش گرفته‌اند چرا كه برخلاف آنچه تدبير و مصلحت حكم مي‌كند اين روزها صفحات رسانه‌هاي الكترونيكي و چاپي مملو از اظهارات و سخنان مسئولاني است كه بيش از هر چيز به دنبال بي‌تقصير جلوه دادن خود و دستگاه‌هاي متبوعشان هستند. در اين بين باز هم متأسفانه شاهد آن هستيم كه مسئولان نهادها و بنگاه‌هاي مختلف با فرافكني و انداختن توپ به زمين يكديگر نه تنها به بدبيني افكار عمومي دامن مي‌زنند بلكه موجب زير سؤال رفتن اساس و بنيان عملكرد و ساختار نهادهاي نظارتي و حاكميتي مي‌شوند. در چنين شرايطي واقعاً از مخاطبان اين گونه سخنان و افكار عمومي چه انتظاري مي‌توان داشت؟ درحالي كه مردم از زبان يك مدير عامل بانك به صراحت مي‌شنوند كه بانك مركزي در نظارت دچار ضعف‌ها و ناكارآمدي‌هاي جدي است، چگونه مي‌توان از آنها انتظار داشت دارايي‌هاي خود را به عنوان سپرده نزد بانكها به امانت بگذارند؟ آيا در چنين شرايطي مي‌توان به مشاركت مردم در توسعه اقتصادي كشور اميدوار بود؟ "

در خاتمه اینکه تصور نشود که این موضوع اختلاس گری 3 هزار میلیارد تومانی به رسانه های خبری و مطبوعات ودامن زدن به آن کشانیده شده است ناشی از پیگیری این موضوع و بررسی و ریشه یابی کردن دلیل آن و تشکیل دادگاه و محاکمه کردن عاملان و مقصران به سبک آفتابه دزدن و احکام مشابه برای شان صادر کردن می باشد . هر گز چنین مباد. زیرا که نه دستگاه آلوده به فساد قضایی مستقل است و نه چنین اراده ای دارد. برای اینکه قرار نیست تا که چاقو دسته ی خودش را ببرد . چونکه نه رژیم ضد بشری قرون وسطایی و دستگاه قضاییه فاسد عاری از آلودگی است و نه اینکه خلاف این واقعیت است که اینان خود عامل پیدایش رشد و ترویج اختلاس گری های کلان نمی باشند . مهمتر اینکه این مورد کشف شده اولین مورد اختلاس گری کلان می باشد . اما کشف و باز و آنتنی کردن این اختلاس بدون شک مرتبط با ادامه جنگ قدرت و ثروت و شکاف و اختلاف رو به رشد است که میان ولی و قیح نا مشروع و منفور و پاسداران کودتاگر و حامیان شان با پاسدار گماشته احمدی نژاد و حامیان وی ومتهمان جریان انحرافی درون دولت ادامه دارد . به خصوص اینکه پاسدار گماشته احمدی نژاد حاضر نشده است که مقابل تهاجم رقبا در عدم دفاع یا دست بر داشتن و فاصله گرفتن از یاران نزدیک خود همچون رحیم مشایی و حمید بقایی و محمد رضا رحیمی کوتاه بیاید که منتهی به چنین مچ گیری شده است. به ویژه اینکه این رقابت وجنگ قدرت و ثروت باندهای مافیایی کودتایی غالب ارتباط مستقیم به بر گزاری نمایش خیمه شب بازی بازار مکاره ی دوره ی نهم در 12 اسفند 90 دارد که موجب فاش شدن اختلاس 3 هزار میلیارد تومان اختلاس درون بانک صادرات و سایر بانک های دیگر شده است تا که مهم جلوه داده شود . برای اینکه هدف است تا که تبدیل به بهانه ی مناسب جنگ روانی تبلیغاتی علیه ی رئیس جمهور پاسدار گماشته احمدی نژاد ومتهمان جریان انحرافی درون دولت ساده زیست و مدعی اصول گرا شود تا اینگونه بشود اینان را کنج رینگ برد و ناک اوت شان نمود. بنابراین فاش کردن اختلاس گری 3 هزار میلیارد تومانی یک نزاع درونی است که هیچگونه ارتباطی به مردم به خصوص محرومان وتهی دستان ندارد. چونکه هر گز به مورد های اختلاس و رانت خواری و غارتگری بیت جماران و شرکای پاسدار و حامیانش نمی شود.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900622/13900622_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 3 شنبه 22 شهریور ماه 1390

اولويت‌ها در برخورد با اختلاس بي‌سابقه