گزیده خبر های 5 خرداد
-94 قسمت-7
منابع خبری در کویت اعلام کردند که شمار
کشته شدگان حمله تروریستی به مسجد امام جعفر صادق (ع) به 15 نفر افزایش یافته است. به
گزارش ایرنا، برخی آمارها نشان می دهد که شمار مجروحان حادثه به 50 نفر رسیده است. مرکز فوریت
های پزشکی پیشتر شمار کشته شدگان را 13 و شمار مجروحان را 25 نفر اعلام کرده بود. منابع خبری
اعلام کردند که گروه تکفیری داعش مسئولیت انفجار تروریستی مسجد امام جعفر صادق(ع)
در منطقه صوابر واقع در مرکز پایتخت کویت را که ساعتی پیش هنگام اقامه نماز روزه
داران رخ داده است، برعهده گرفت. شیخ صباح الاحمد امیر
کویت با حضور در محل انفجار خواهان شناسایی فوری عاملان این حادثه تروریستی شد. تعدادی
از نمایندگان پارلمان کویت از جمله رییس مجلس و نمایندگان شیعه با حضور در محل
حادثه مردم را به حفظ آرامش فراخواندند.
آتش سوزی شناورهای صیادی پهلو گرفته
دراسکله بندر دیر در جنوب استان بوشهر از دقایقی پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اگرچه
نیروهای آتش نشانی و امدادی در تلاش برای مهارآتش هستند اما به علت وزش باد شدید،
دامنه آتش هر لحظه گسترده تر می شود و به شناورهای دیگر سرایت می کند. هم اکنون
آتش به بیش از شش فروند از شناورهای پهلوگرفته دراین اسکله سرایت کرده است و شعله
های آتش همراه با دود فضای اسلکه و اطراف آن را فراگرفته است. به علت وزش باد شدید،
گرمای زیاد و گسترده بودن دامنه آتش سوزی مهار آن با وجود تلاش آتش نشان بسیار سخت
شده است. تاکنون از علت و جزییات این آتش سوزی گزارشی
دریافت نشده است. دیر بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور در فاصله
180 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.
سخنگوی سازمان آتشنشانی شهر تهران از
وقوع انفجار در یک کارگاه سیلندر پُرکنی و جلوگیری از یک بحران در محله مسکونی
یاخچیآباد خبر داد. جلال ملکی در گفتوگو
با فارس، درباره یک انفجار اظهار داشت: در ساعت 5:29 دقیقه صبح امروز انفجار در یک
مغازه 60 متری سیلندر پرکنی واقع در یاخچیآباد خیابان مبارکآبادی به سامانه آتشنشانی
شهر تهران اعلام و مأموران سه ایستگاه آتشنشانی به محل حادثه اعزام شدند. وی ادامه
داد: با حضور آتشنشانان در محل حادثه مشاهده شد این مغازه که در آن ساعت مشغول
فعالیت و پر کردن سیلندرهای گاز بوده است دچار انفجار شدیدی شده و در اثر آن بخشی
از کارگاه تخریب و یک کارگر 40 ساله نیز در زیر آوار مدفون شده بود. سخنگوی
سازمان آتشنشانی شهر تهران گفت: آتشنشانان بلافاصله وارد عملیات شده و نسبت به
اطفای حریق بخشی از گازها و خارج کردن این کارگر اقدام کردند که خوشبختانه این
کارگر 40 ساله زنده از زیر آوار خارج ولی دچار آسیبدیدگیهایی شده بود. ملکی
افزود: تعدادی از سیلندرهای گاز نیز به بیرون پرتاب شده بود و حدود 50 سیلندر گاز
در ظرفیتهای متعددی در این کارگاه وجود داشت که در صورت انفجار این محله مسکونی
را با بحران مواجه میکرد که خوشبختانه آتشنشانان نسبت به ایمنسازی آن اقدام
کردند. به
گفته ملکی، این عملیات در ساعت 6:45 دقیقه صبح امروز به اتمام رسید و محل حادثه
تحویل عوامل شهرداری داده شد.
یادداشت دریافتی- محمدباقر نادی*؛ زندگی
بشر همواره پر از اشتباه و تجربیات گوناگون است، اما موفقیت از آن کسانی است که از
خطاهای خود، تجربه ای برای آینده کسب کنند. در بسیاری از مواقع نیز استفاده از
تجربیات دیگران، مشورت کردن و کار کارشناسی برای رسیدن به موفقیتهای بزرگ
راهگشاست و موجب صرفه جویی در زمان میشود تا برای یافتن راه حل مناسب روش آزمون و
خطا طی نشود.
میگویند آخرین اشتباه انسان، بهترین معلم اوست؛ بنابراین، منطقی به نظر میرسد که بشر با مرور اشتباهات گذشته، آنها را تکرار نکند. هدف از این نوشته نقد شهرسازانه مسکن مهر میباشد تا با شفافسازی و نقد آن، اشتباهات گذشته در بخش مسکن تکرار نشود.
بسیار پیش آمده که تعریف شهروندان و مهندسان شهرساز از شهر متفاوت بوده تا جایی که به جای حل مسائل شهری، مسئله یا مشکل جدیدی ایجاد شده است. اما راه حل درست در مسائل شهری چگونه به دست میآید؟
آیا نتایج پروژههای شهری با نتایج پیش بینی شده طرح یکسان است؟ اگر نیست چرا اینگونه است؟نقش دولت و شهروندان در موفقیت طرحهای شهری چیست؟
در کلیات طراحی مسکن مهر آمده است که هماهنگی با بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی شهر و نیز ایجاد تنوع در فرم و نمای بناها برای ایجاد امکان تمایز بناها الزامی است، پس چرا اینگونه نشد و مسکن مهر با مهر و امضای خاص و جدیدی ساخته شد؟
یکی از جوابهای این قبیل سوالات را میتوان در تصمیمگیریهای از "بالا به پایین" جستجو کرد، چرا که امروزه ثابت شده مدیریت از "پایین به بالا" میتواند در پاسخگویی به مسائل شهری بهتر عمل کند و شهروندان، خود بهتر میتوانند درباره مسائل شهری تصمیم بگیرند؛ زیرا شهروندان قرار است در شهر زندگی کنند.
در مسائل و مشکلات شهری، ازجمله بخش مسکن، مداخله مستقیم دولت اشکالاتی از جمله، برهم خوردن پیوندهای اجتماعی و روابط همسایگی، گسترش اسکان غیر رسمی، تامین اعتبار مالی و طولانی شدن پروژه را به دنبال دارد؛ در حالی که نقش تسهیلگری و تأمین خدمات و زیرساختها توسط دولت و مشارکت شهروندان در این بخش، به کاهش چشمگیر چنین مشکلاتی میانجامد؛ چراکه دولت میتواند با استفاده از تسهیلات مناسب، خود شهروندان را به ساخت مساکنی در داخل شهر تشویق کند. بدین ترتیب با مشارکت شهروندان در ساخت و سازهای شهری، حس تعلق آنها به شهر افزایش یافته و موجب میشود آنها خود، در جهت توسعه و پیشرفت شهر گام بردارند.
در پروژه مسکن مهر قرار بر این بود که واحدهای مسکونی در مکانهای قابل سکونت و دارای خدمات زیربنایی تامین و احداث شود اما اینگونه نشد تا مشکلاتی همچون تأمین زیرساختهایی مانند دسترسی به آب، برق، گاز، فاضلاب و...، در این مکانها وجود داشته باشد.
با نگاهی وسیعتر به این پروژه، عدم وجود فضاهای عمومی(پاتوقهای اجتماعی) و نبود خدمات روبنایی مانند مدرسه، مسجد و فروشگاه، عدم محوطهسازی، ورودی نامناسب شهرک، عدم وجود ارزشهای معمارانه، نبود فضاهایی برای حضور شهروندان و بازی کودکان و...، مشخص میکند که مسکن مهر دیدی کالبدی به شهر داشته و واحدهای مسکونی صرفاً خوابگاهی ایجاد کرده است و ابعاد فرهنگی و اجتماعی و سایر ابعاد شهری را در نظر نگرفته به طوری که حتی نمیتوان نام شهرک را برآن گذاشت.
از چهار عامل اصلی یعنی زمین، سرمایه، مصالح و مدیریت که در تولید مسکن نقش دارند، کاهش قیمت زمین در تولید مسکن، نقطه قوت طرح مسکن مهر محسوب میشود ولی آن هم متاسفانه به نحو مناسبی انجام نشد چراکه زمینهایی در حاشیه و دور از مرکز شهر برای احداث مساکن مهر در نظر گرفته شدند.
استفاده از زمینهای بایر اطراف شهر و بی توجهی به زمینهای قابل ساخت داخل شهر که نمونه بارز مدیریت "از بالا به پایین" و بیتوجهی به مشارکت شهروندان است، علاوه بر تحمیل هزینههای گزاف نگهداری از شهر بر مدیریت شهری و شهروندان؛ مصرف بی رویه زمین شهری که منبع تجدید ناشدنی است، اتلاف منابع انرژی و زیرساختهای شهری و رشد ناموزون و غیر قابل کنترل شهرها را به دنبال دارد که هریک به صورت جداگانه جای بحث فراوان دارد.
با نگاه زیبایی شناسانه به پروژه مسکن مهر، میتوان گفت مسکن یک پدیده انسانی است و نمیتواند در قالبهای یکسان قرار گیرد و خوش نشان دهد؛ زیرا یکنواختی الگوی آن موجب گمگشتگی در فضای آن میشود. همچنین برحسب آب و هوا، شیب زمین و سایر ویژگیهای اقلیمی هر شهر، شیوه ساخت و سازها باید متفاوت باشد.
مسکن مهریها به شرایط فرهنگی و اجتماعی متقاضیان آنها نیز بی توجه بوده اند؛ چراکه ساخت فرهنگهای شهری صدها سال زمان نیاز دارد و نباید خرده فرهنگهای گوناگون را که پیامدهایی به دنبال دارد درکنار هم ساکن کرد.
این پیامدها برای شهرهایی با جمعیت کمتر ممکن است قابل چشم پوشی باشد؛ زیرا افرادی که درآنجا ساکن میشوند از خود شهر هستند و فرهنگ افراد در شهرهای کوچک تفاوت چندانی ندارد، اما در حاشیه شهرهای بزرگ احتمالا مشکلاتی از قبیل افزایش جرمخیزی در این مناطق را به دنبال خواهد داشت که البته گذر زمان و ساکن شدن افراد در آنها، تحقق یا عدم تحقق مطلب فوق را مشخص میکند.
در مجموع میتوان گفت تجربیات شهرسازی نشان داده است سیاست دخالت مستقیم دولت، آن هم با این حجم وسیع نمیتواند راه حلهای مناسبی برای مسائل و مشکلات شهری ارائه دهد، همچنان که در سیاستهای ابلاغی امام خمینی(ره) نیز آورده شده است که مسکن را خود مردم بسازند، اما در مسکن مهر، مسکن را دولت ساخت. بنابراین انتظار میرود که استفاده از تجربیات داخلی و خارجی در حوزه مسکن، منجربه احداث پروژههای موفق مسکونی توسط خود شهروندان شود و تجربیات گذشته حوزه مسکن، آخرین آزمون و خطا برای رسیدن به مسکنی متناسب با فرهنگ شهر و ساکنان آن، مسکنی با هزینههای معقول و صرفه اقتصادی گردد.
گر ازین منزل ویران به سوی خانه روم/ دگر آن جا که روم عاقل و فرزانه روم
میگویند آخرین اشتباه انسان، بهترین معلم اوست؛ بنابراین، منطقی به نظر میرسد که بشر با مرور اشتباهات گذشته، آنها را تکرار نکند. هدف از این نوشته نقد شهرسازانه مسکن مهر میباشد تا با شفافسازی و نقد آن، اشتباهات گذشته در بخش مسکن تکرار نشود.
بسیار پیش آمده که تعریف شهروندان و مهندسان شهرساز از شهر متفاوت بوده تا جایی که به جای حل مسائل شهری، مسئله یا مشکل جدیدی ایجاد شده است. اما راه حل درست در مسائل شهری چگونه به دست میآید؟
آیا نتایج پروژههای شهری با نتایج پیش بینی شده طرح یکسان است؟ اگر نیست چرا اینگونه است؟نقش دولت و شهروندان در موفقیت طرحهای شهری چیست؟
در کلیات طراحی مسکن مهر آمده است که هماهنگی با بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی شهر و نیز ایجاد تنوع در فرم و نمای بناها برای ایجاد امکان تمایز بناها الزامی است، پس چرا اینگونه نشد و مسکن مهر با مهر و امضای خاص و جدیدی ساخته شد؟
یکی از جوابهای این قبیل سوالات را میتوان در تصمیمگیریهای از "بالا به پایین" جستجو کرد، چرا که امروزه ثابت شده مدیریت از "پایین به بالا" میتواند در پاسخگویی به مسائل شهری بهتر عمل کند و شهروندان، خود بهتر میتوانند درباره مسائل شهری تصمیم بگیرند؛ زیرا شهروندان قرار است در شهر زندگی کنند.
در مسائل و مشکلات شهری، ازجمله بخش مسکن، مداخله مستقیم دولت اشکالاتی از جمله، برهم خوردن پیوندهای اجتماعی و روابط همسایگی، گسترش اسکان غیر رسمی، تامین اعتبار مالی و طولانی شدن پروژه را به دنبال دارد؛ در حالی که نقش تسهیلگری و تأمین خدمات و زیرساختها توسط دولت و مشارکت شهروندان در این بخش، به کاهش چشمگیر چنین مشکلاتی میانجامد؛ چراکه دولت میتواند با استفاده از تسهیلات مناسب، خود شهروندان را به ساخت مساکنی در داخل شهر تشویق کند. بدین ترتیب با مشارکت شهروندان در ساخت و سازهای شهری، حس تعلق آنها به شهر افزایش یافته و موجب میشود آنها خود، در جهت توسعه و پیشرفت شهر گام بردارند.
در پروژه مسکن مهر قرار بر این بود که واحدهای مسکونی در مکانهای قابل سکونت و دارای خدمات زیربنایی تامین و احداث شود اما اینگونه نشد تا مشکلاتی همچون تأمین زیرساختهایی مانند دسترسی به آب، برق، گاز، فاضلاب و...، در این مکانها وجود داشته باشد.
با نگاهی وسیعتر به این پروژه، عدم وجود فضاهای عمومی(پاتوقهای اجتماعی) و نبود خدمات روبنایی مانند مدرسه، مسجد و فروشگاه، عدم محوطهسازی، ورودی نامناسب شهرک، عدم وجود ارزشهای معمارانه، نبود فضاهایی برای حضور شهروندان و بازی کودکان و...، مشخص میکند که مسکن مهر دیدی کالبدی به شهر داشته و واحدهای مسکونی صرفاً خوابگاهی ایجاد کرده است و ابعاد فرهنگی و اجتماعی و سایر ابعاد شهری را در نظر نگرفته به طوری که حتی نمیتوان نام شهرک را برآن گذاشت.
از چهار عامل اصلی یعنی زمین، سرمایه، مصالح و مدیریت که در تولید مسکن نقش دارند، کاهش قیمت زمین در تولید مسکن، نقطه قوت طرح مسکن مهر محسوب میشود ولی آن هم متاسفانه به نحو مناسبی انجام نشد چراکه زمینهایی در حاشیه و دور از مرکز شهر برای احداث مساکن مهر در نظر گرفته شدند.
استفاده از زمینهای بایر اطراف شهر و بی توجهی به زمینهای قابل ساخت داخل شهر که نمونه بارز مدیریت "از بالا به پایین" و بیتوجهی به مشارکت شهروندان است، علاوه بر تحمیل هزینههای گزاف نگهداری از شهر بر مدیریت شهری و شهروندان؛ مصرف بی رویه زمین شهری که منبع تجدید ناشدنی است، اتلاف منابع انرژی و زیرساختهای شهری و رشد ناموزون و غیر قابل کنترل شهرها را به دنبال دارد که هریک به صورت جداگانه جای بحث فراوان دارد.
با نگاه زیبایی شناسانه به پروژه مسکن مهر، میتوان گفت مسکن یک پدیده انسانی است و نمیتواند در قالبهای یکسان قرار گیرد و خوش نشان دهد؛ زیرا یکنواختی الگوی آن موجب گمگشتگی در فضای آن میشود. همچنین برحسب آب و هوا، شیب زمین و سایر ویژگیهای اقلیمی هر شهر، شیوه ساخت و سازها باید متفاوت باشد.
مسکن مهریها به شرایط فرهنگی و اجتماعی متقاضیان آنها نیز بی توجه بوده اند؛ چراکه ساخت فرهنگهای شهری صدها سال زمان نیاز دارد و نباید خرده فرهنگهای گوناگون را که پیامدهایی به دنبال دارد درکنار هم ساکن کرد.
این پیامدها برای شهرهایی با جمعیت کمتر ممکن است قابل چشم پوشی باشد؛ زیرا افرادی که درآنجا ساکن میشوند از خود شهر هستند و فرهنگ افراد در شهرهای کوچک تفاوت چندانی ندارد، اما در حاشیه شهرهای بزرگ احتمالا مشکلاتی از قبیل افزایش جرمخیزی در این مناطق را به دنبال خواهد داشت که البته گذر زمان و ساکن شدن افراد در آنها، تحقق یا عدم تحقق مطلب فوق را مشخص میکند.
در مجموع میتوان گفت تجربیات شهرسازی نشان داده است سیاست دخالت مستقیم دولت، آن هم با این حجم وسیع نمیتواند راه حلهای مناسبی برای مسائل و مشکلات شهری ارائه دهد، همچنان که در سیاستهای ابلاغی امام خمینی(ره) نیز آورده شده است که مسکن را خود مردم بسازند، اما در مسکن مهر، مسکن را دولت ساخت. بنابراین انتظار میرود که استفاده از تجربیات داخلی و خارجی در حوزه مسکن، منجربه احداث پروژههای موفق مسکونی توسط خود شهروندان شود و تجربیات گذشته حوزه مسکن، آخرین آزمون و خطا برای رسیدن به مسکنی متناسب با فرهنگ شهر و ساکنان آن، مسکنی با هزینههای معقول و صرفه اقتصادی گردد.
گر ازین منزل ویران به سوی خانه روم/ دگر آن جا که روم عاقل و فرزانه روم
گروه انصارالله یمن آمادگی خود را برای
خروج مشروط از شهرهای اصلی تحت کنترل خویش به منظور کمک به حل بحران جاری این کشور
اعلام کرد.به گزارش پایگاه خبری عربی 21 از صنعا، انصارالله امروز در
بیانیه ای گفت: بر اساس پیشنهادی که در مذاکرات ژنو دادیم، حاضریم از شهرهای بزرگ
یمن خارج شویم اما به شرط آنکه همه گروههای دیگر نیز از شهرهای تحت اشغال خود خارج
شوند.انصارالله یمن در این بیانیه، عربستان سعودی و دیگر
گروههای شرکت کننده در مذاکرات ژنو را مسوول شکست مذاکرات معرفی کرد و گفت: این
گروهها با تعیین پیش شرط، کارشکنی و مانع تراشی در حین مذاکرات زمینه شکست این گفت
وگوها را فراهم کردند.انصارالله یمن گفت که در این زمینه نامه
ای به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته است.انصارالله در این نامه تصریح کرده است:
ما از مشاهده کارشکنی های مداوم در مراحل مختلف پیش از مذاکرات و هنگام مذاکرات
ژنو شگفت زده شده بودیم.انصارالله در این زمینه، ضمن انتقاد از
تاخیر برنامه ریزی شده 44 ساعته در انجام سفر نمایندگان این گروه به ژنو، هدف از
این کار را ممانعت از دیدار رهبران انصارالله با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل
عنوان کرده و بر حق خود برای انجام چنین دیداری تاکید کردند.مذاکرات صلح یمن روز دوشنبه 25 بهمن در
حالی با سخنان «بان کی مون » و با حضور هیات اعزامی «عبدربه منصور هادی»، رئیس
جمهور مستعفی و متواری یمن به عربستان در ژنو آغاز شد که سفر هیات مذاکره کننده
انصارالله به دلیل ممانعت سودان و مصر از عبور هواپیمای حامل آنها از آسمان این
کشورها با مشکل مواجه شده بود و آنها، یک روز بعد - سه شنبه- به ژنو رسیدند.در نامه
انصارالله یمن به بان کی مون تاکید شده است: «گروه انصارلله حامل پیشنهاداتی
سازنده برای آتش بس دائمی و فوری و پایان محاصره همه جانبه ملت یمن بودند به گونه
ای که زمینه تامین نیازهای فوری و بی قید و شرط مردم یمن و آزادشدن واردات و
صادرات مواد غذایی و دارو و فرآورده های نفتی این کشور فراهم شود.»یمن از سه
ماه پیش تحت محاصره هوایی و دریایی رژیم عربستان سعودی قرار دارد و حملات جنگنده
های این رژیم به مردم یمن تاکنون بیش از 10 هزار کشته و زخمی برجای گذاشته است.
انصارالله در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل، پیشنهادش را برای خروج یمن از بحران مطرح کرده است که بر مبنای آن، تمام گروههای سیاسی یمن باید متعهد شوند یک راه حل سیاسی جامع و مدت دار را برای خروج کشور از بحران جاری مورد بحث و بررسی قرار دهند. علاوه بر آن، همه گروهها باید متعهد به خروج از شهرهای بزرگ شوند اما حق مقابله با گروه تروریستی القاعده و ممانعت از پیشروی آنان در یمن برای انصارالله محفوظ باشد.این نامه خطاب به بان کی مون می افزاید:« متاسفانه پیشنهاد گروه انصارالله مورد استقبال طرفهای مذاکره کننده قرار نگرفت و همزمان با آن پیشنهاد جنابعالی برای برقراری یک آتش بس موقت تا رسیدن به یک راه حل سیاسی در کشور نیز به رغم موافقت گروه انصارالله با واکنش منفی طرف مقابل مواجه شد و این نشان می دهد که آنها (سعودی ها و گروههای وابسته) تنها خواهان ادامه تجاوز نظامی به یمن و ملت ما هستند.»کنفرانس ژنو برای حل بحران یمن که هفته گذشته با حضور نمایندگانی از جنبش مردمی انصارالله و نیز هیاتی از ریاض (نمایندگان عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن) برگزار شد، به بن بست رسید.
هیات ریاض روز جمعه گذشته با آتش بس حتی به صورت موقت موافقت نکرد و بدین ترتیب، مذاکرات صلح یمن در ژنو بی نتیجه پایان یافت.
انصارالله٬ عربستان را به دلیل اعمال پیش شرط های متعدد، مسئول شکست مذاکرات ژنو معرفی کرده است.
پیش از این نیز یک مقام سازمان ملل بعد از شکست تجاوز وحشیانه علیه ملت یمن و به نتیجه نرسیدن گفت وگوهای یمنی–یمنی در ژنو به دلیل کارشکنی ها و مانع تراشی های آل سعود، از تنگنا قرار گرفتن عربستان خبر داده و تاکید کرده بود که ریاض به یک پیروزی نیاز دارد تا آبرومندانه، تجاوز علیه یمن را متوقف کند اما کسی حاضر نیست برای اینکه عبدربه منصور هادی به قدرت بازگردد، بجنگد.
نیروهای نظامی عربستان از حدود سه ماه پیش در حمایت از منصور هادی رییس جمهوری برکنار شده یمن با کمک متحدان خود، مناطق مختلف این کشور را بمباران کرده اند که بر اثر آن نزدیک به سه هزار نفر کشته و هزاران نفر زخمی یا آواره شده اند.رژیم عربستان که با اهداف خاصی از جمله بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت صنعا این جنگ را با فریب اذهان عمومی آغاز کرد، اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده و به هیچ کدام از خواسته های خود نرسیده است.در چنین شرایطی، اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن قرار است گزارش خود در مورد مذاکرات ژنو را بزودی به شورای امنیت ارایه دهد.
انصارالله در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل، پیشنهادش را برای خروج یمن از بحران مطرح کرده است که بر مبنای آن، تمام گروههای سیاسی یمن باید متعهد شوند یک راه حل سیاسی جامع و مدت دار را برای خروج کشور از بحران جاری مورد بحث و بررسی قرار دهند. علاوه بر آن، همه گروهها باید متعهد به خروج از شهرهای بزرگ شوند اما حق مقابله با گروه تروریستی القاعده و ممانعت از پیشروی آنان در یمن برای انصارالله محفوظ باشد.این نامه خطاب به بان کی مون می افزاید:« متاسفانه پیشنهاد گروه انصارالله مورد استقبال طرفهای مذاکره کننده قرار نگرفت و همزمان با آن پیشنهاد جنابعالی برای برقراری یک آتش بس موقت تا رسیدن به یک راه حل سیاسی در کشور نیز به رغم موافقت گروه انصارالله با واکنش منفی طرف مقابل مواجه شد و این نشان می دهد که آنها (سعودی ها و گروههای وابسته) تنها خواهان ادامه تجاوز نظامی به یمن و ملت ما هستند.»کنفرانس ژنو برای حل بحران یمن که هفته گذشته با حضور نمایندگانی از جنبش مردمی انصارالله و نیز هیاتی از ریاض (نمایندگان عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن) برگزار شد، به بن بست رسید.
هیات ریاض روز جمعه گذشته با آتش بس حتی به صورت موقت موافقت نکرد و بدین ترتیب، مذاکرات صلح یمن در ژنو بی نتیجه پایان یافت.
انصارالله٬ عربستان را به دلیل اعمال پیش شرط های متعدد، مسئول شکست مذاکرات ژنو معرفی کرده است.
پیش از این نیز یک مقام سازمان ملل بعد از شکست تجاوز وحشیانه علیه ملت یمن و به نتیجه نرسیدن گفت وگوهای یمنی–یمنی در ژنو به دلیل کارشکنی ها و مانع تراشی های آل سعود، از تنگنا قرار گرفتن عربستان خبر داده و تاکید کرده بود که ریاض به یک پیروزی نیاز دارد تا آبرومندانه، تجاوز علیه یمن را متوقف کند اما کسی حاضر نیست برای اینکه عبدربه منصور هادی به قدرت بازگردد، بجنگد.
نیروهای نظامی عربستان از حدود سه ماه پیش در حمایت از منصور هادی رییس جمهوری برکنار شده یمن با کمک متحدان خود، مناطق مختلف این کشور را بمباران کرده اند که بر اثر آن نزدیک به سه هزار نفر کشته و هزاران نفر زخمی یا آواره شده اند.رژیم عربستان که با اهداف خاصی از جمله بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت صنعا این جنگ را با فریب اذهان عمومی آغاز کرد، اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده و به هیچ کدام از خواسته های خود نرسیده است.در چنین شرایطی، اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن قرار است گزارش خود در مورد مذاکرات ژنو را بزودی به شورای امنیت ارایه دهد.
انواع عطر و ادکلن که عمدتا وارداتی
است، از قیمتهای چند ده هزار تومانی تا میلیونی در بازار عرضه میشود و به دلیل
تنوع و گستردگی، مصرفکننده را در انتخاب و تشخیص اصل یا تقلبی بودن گمراه میکند
که روشهایی برای تشخیص ادکلنهای اصل از تقلبی وجود دارد اما به گفته دستاندرکاران
در برخی موارد، تشخیص امکانپذیر نیست.بر اساس ایسنا، این تنوع و طیف گسترده
به غیر از رایحه عطرها، به شکل قابل توجهی در قیمتهای این کالا هم وجود دارد. عطر
و ادکلن به طور کلی در بازار ما وارداتی هستند و تقریبا تمامی عطرهای موجود در
بازار را محصولات وارداتی تشکیل میدهند و به گفته فروشندگان، اغلب مشتریان به
دنبال برندهای شناخته شده و معتبر هستند.همچنین طبق اعلام محمدرضا بوترابی، رییس
اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی و عطریات عمده عطر و ادکلن مصرفی در داخل کشور
از طریق واردات تامین میشود و میزان تولید عطرهای داخلی کمتر از 10 درصد از مصرف
بازار است.به گفته وی 90 درصد از ادکلنهای وارداتی با کیفیت خوب از
کشور فرانسه وارد می شوند و معمولا عمده واردات ما از اروپاست که البته به طور
دقیق نمیتوان گفت مربوط به کدام کشور است، چرا که برای مثال یک کارخانه
تولیدکننده عطر و ادکلن در کشورهای مختلف کارخانه دارد و مهم است که واردات از
کدام کارخانه انجام شود.شاید در نظر گرفتن یک بازه قیمتی برای
عطر و ادکلن امکانپذیر نباشد اما بر اساس آنچه فروشندگان مطرح میکنند به طور
متوسط بیشترین عطرهایی که فروخته می شوند رنج قیمتی از 80 تا 350 هزار تومان
دارند؛ هرچند عطرهای زیادی در بازار هستند که قیمتهای بالاتر و حتی بهای میلیونی
دارند که این محصولات مشتریان خاص خود را دارند.
نمونههایی از قیمتهای انواع عطر و ادکلن در بازار
قیمت عطرها بر اساس نوع برند، کیفیت، دوام رایحه، حجم و اندازه و البته محل خرید متفاوت است؛ به عنوان نمونه عطر زنانه 50 میلیلیتر با رایحه خنک ساخت کشور اسپانیا 97 هزار تومان، عطر زنانه با رایحه خنک و شیرین در اندازه 100 میلی لیتر ساخت فرانسه 200 هزار تومان، عطر زنانه 75 میلی لیتر با رایحه گرم ساخت فرانسه 250 هزار تومان عرضه می شود.در میان عطرهای گرانتر، عطر زنانه انگلیسی با رایحه ملایم و شیرین 100 میلی لیتر 915 هزار تومان قیمت دارد. عطر زنانه فرانسوی در اندازه 100 میلیلیتر یک میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رسد.ادکلن مردانه فرانسوی با رایحه خنک در اندازه 100 میلی لیتر 360 هزار تومان، ادکلن مردانه فرانسوی در اندازه 100 میلی لیتر 180 هزار تومان و عطر مردانه خنک در اندازه 50 میلی لیتر ساخت فرانسه 270 هزار تومان قیمت دارد.همچنین عطر مردانه با رایحه خنک ساخت انگلستان در اندازه 100 میلی لیتر یک میلیون و 100 هزار تومان فروخته می شود.اما در این میان، عطر و ادکلنهایی هستند که برای زنان و مردان به طور مشترک قابل استفاده است که به عنوان نمونه عطر مشترک ساخته هلند با رایحه گرم و تلخ 890 هزار تومان و ادکلن مشترک در اندازه 100 میلی لیتر 920 هزار تومان به فروش می رسد.
چگونه عطر اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
انواع عطر در یک تقسیمبندی کلی به عطرهای گرم و سرد تقسیم میشوند. عطرهایی که در ساخت آنها از رایحههای شرقی، شکلات و چوب صندل استفاده شود عطر های گرم محسوب میشوند و عطرهایی که در آنها از رایحه هایی چون لیمو و هندوانه استفاده شود به عنوان عطرهای سرد شناخته میشوند.اگر بخواهیم به شکل اصولی از عطر و ادکلن استفاده کنیم مناسبتر است که عطر خود را متناسب با فصل انتخاب کنیم. فصول سرد برای استفاده از رایحههای ملایم و خنک و فصول گرم برای استفاده از رایحههای گرم و تند مناسب است چراکه در فصول سرد رایحه عطرها ماندگارتر است و در فصل گرم که این ماندگاری کمتر می شود باید از ادکلنهای با رایحه تند استفاده شود تا ماندگاری بیشتر باشد.باید به اصل بودن عطری که می خریم مطمئن باشیم.اگر از عطر نامرغوب یا تقلبی استفاده کنیم ممکن است برای بدن مضر باشد و باعث ایجاد حساسیت های مختلفی در فرد شود.عطرهای تقلبی معمولا شیشه های کدری دارند و نوع چاپ برند روی شیشه کم رنگ است و محتویات درون شیشه نیز رنگ عادی و طبیعی ندارد.البته به اعتقاد رییس اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی و عطریات در برخی موارد واردکنندگان هم نمیتوانند ادکلنهای اصل را از تقلبی تشخیص دهند و افرادی در اتحادیه هستند که سالهاست در بخش عطر و ادکلن فعالیت می کنند و تجربه زیادی دارند اما اگر دو بستهبندی ادکلنهای اصل و تقلبی را کنار هم بگذاریم آن ها نیز نمی توانند تشخیص دهند، چرا که از لحاظ ظاهری امکان پذیر نیست.در زمینه کیفیت عطر و ادکلن نیز یکی از ویژگی های عطر خوب این است که رایحهاش یکنواخت باشد و بعد از استفاده تغییر ماهیت ندهد. همچنین برای آنکه عطر دیرتر کیفیت خود را از دست بدهد باید شیشه عطر را در محل خشک، خنک و به درو از تابش مستقیم نور خورشید نگه داشت.همچنین برای ماندگاری بیشتر بوی عطر، بهتر است عطر را روی نبضها از جمله مچ دست یا پشت گوش بزنیم.
نمونههایی از قیمتهای انواع عطر و ادکلن در بازار
قیمت عطرها بر اساس نوع برند، کیفیت، دوام رایحه، حجم و اندازه و البته محل خرید متفاوت است؛ به عنوان نمونه عطر زنانه 50 میلیلیتر با رایحه خنک ساخت کشور اسپانیا 97 هزار تومان، عطر زنانه با رایحه خنک و شیرین در اندازه 100 میلی لیتر ساخت فرانسه 200 هزار تومان، عطر زنانه 75 میلی لیتر با رایحه گرم ساخت فرانسه 250 هزار تومان عرضه می شود.در میان عطرهای گرانتر، عطر زنانه انگلیسی با رایحه ملایم و شیرین 100 میلی لیتر 915 هزار تومان قیمت دارد. عطر زنانه فرانسوی در اندازه 100 میلیلیتر یک میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رسد.ادکلن مردانه فرانسوی با رایحه خنک در اندازه 100 میلی لیتر 360 هزار تومان، ادکلن مردانه فرانسوی در اندازه 100 میلی لیتر 180 هزار تومان و عطر مردانه خنک در اندازه 50 میلی لیتر ساخت فرانسه 270 هزار تومان قیمت دارد.همچنین عطر مردانه با رایحه خنک ساخت انگلستان در اندازه 100 میلی لیتر یک میلیون و 100 هزار تومان فروخته می شود.اما در این میان، عطر و ادکلنهایی هستند که برای زنان و مردان به طور مشترک قابل استفاده است که به عنوان نمونه عطر مشترک ساخته هلند با رایحه گرم و تلخ 890 هزار تومان و ادکلن مشترک در اندازه 100 میلی لیتر 920 هزار تومان به فروش می رسد.
چگونه عطر اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
انواع عطر در یک تقسیمبندی کلی به عطرهای گرم و سرد تقسیم میشوند. عطرهایی که در ساخت آنها از رایحههای شرقی، شکلات و چوب صندل استفاده شود عطر های گرم محسوب میشوند و عطرهایی که در آنها از رایحه هایی چون لیمو و هندوانه استفاده شود به عنوان عطرهای سرد شناخته میشوند.اگر بخواهیم به شکل اصولی از عطر و ادکلن استفاده کنیم مناسبتر است که عطر خود را متناسب با فصل انتخاب کنیم. فصول سرد برای استفاده از رایحههای ملایم و خنک و فصول گرم برای استفاده از رایحههای گرم و تند مناسب است چراکه در فصول سرد رایحه عطرها ماندگارتر است و در فصل گرم که این ماندگاری کمتر می شود باید از ادکلنهای با رایحه تند استفاده شود تا ماندگاری بیشتر باشد.باید به اصل بودن عطری که می خریم مطمئن باشیم.اگر از عطر نامرغوب یا تقلبی استفاده کنیم ممکن است برای بدن مضر باشد و باعث ایجاد حساسیت های مختلفی در فرد شود.عطرهای تقلبی معمولا شیشه های کدری دارند و نوع چاپ برند روی شیشه کم رنگ است و محتویات درون شیشه نیز رنگ عادی و طبیعی ندارد.البته به اعتقاد رییس اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی و عطریات در برخی موارد واردکنندگان هم نمیتوانند ادکلنهای اصل را از تقلبی تشخیص دهند و افرادی در اتحادیه هستند که سالهاست در بخش عطر و ادکلن فعالیت می کنند و تجربه زیادی دارند اما اگر دو بستهبندی ادکلنهای اصل و تقلبی را کنار هم بگذاریم آن ها نیز نمی توانند تشخیص دهند، چرا که از لحاظ ظاهری امکان پذیر نیست.در زمینه کیفیت عطر و ادکلن نیز یکی از ویژگی های عطر خوب این است که رایحهاش یکنواخت باشد و بعد از استفاده تغییر ماهیت ندهد. همچنین برای آنکه عطر دیرتر کیفیت خود را از دست بدهد باید شیشه عطر را در محل خشک، خنک و به درو از تابش مستقیم نور خورشید نگه داشت.همچنین برای ماندگاری بیشتر بوی عطر، بهتر است عطر را روی نبضها از جمله مچ دست یا پشت گوش بزنیم.