گزیده ها 12 اسفند-98


گزیده ها 12 اسفند-98
آفتاب یزد: انتخابات اخیر پایان اصلاح‌طلبان بود
یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره بی‌اعتنایی مردم به این طیف در انتخابات تصریح کرد که مردم، پاسخ وعده‌های خلاف و دست‌کم گرفته شدن شعورشان توسط اصلاح‌طلبان را دادند.
روزنامه آفتاب یزد درباره پیام انتخابات برای اصلاح‌طلبان نوشت: فراموشی و عدم پایبندی به وعده‌های نمایندگان اصلاح‌طلب در شعارهای تبلیغاتی خود در دهمین دوره انتخابات مجلس که متناسب با فضای سیاسی - اجتماعی حاکم بر آن سال‌ها برای کسب کرسی قدرت داده شده بود؛ عدم مطالبه‌گری از وعده‌های متنوع داده شده رئيس‌جمهوری که برآمده از حمایت‌های آنها بوده؛ به نعل و بر میخ زدن نمایندگان مصلحت‌اندیش اصلاح‌طلب، که ماندن بر کرسی مجلس را بر عمل به وعده‌ها و احقاق حقوق موکلانشان ترجیح دادند؛ دست‌کم گرفتن شعور سیاسی طرفداران، در تحلیل عملکرد خود با شرایط سیاسی حاکم بر کشور. موارد فوق از جمله دلایل عدم اقبال به حضور در پای صندوق‌های رای و پیام‌هایی بود که رای‌دهندگان به نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس به آنها دادند و...
و برخلاف حضور ثابت طرفداران اصولگرایان، دیگر نه تنها اقبالی به اصلاح‌طلبان نخواهند داشت که امید اصلاحات را با افراد حاضر در حوزه سیاست و اجرا، غیرقابل تصور، و پایانش را به مصیبت نشسته‌اند.
روایت روزنامه کارگزاران از «شوخی تورمی» دولت
ارگان حزب کارگزاران سازندگی، ادعای مسئولان دولت درباره کاهش تورم را «شوخی تورمی» توصیف کرد.
روزنامه سازندگی با اشاره به وعده کاهش تورم به زیر 20 درصد نوشت؛ کارشناسان می‌گویند عوامل اصلی تورم بالای 40 درصد همچنان پابرجاست.
این روزنامه می‌نویسد: گفته می‌شود که می‌‌توان در سال آینده به تورم زیر 20 درصدی رسید در حالی که هیچ کدام از عوامل رسیدن تورم اقتصاد به حدود 37 درصد برطرف نشده و برنامه‌ای هم در این خصوص دیده نمی‌شود.
عوامل مهمی مانند افزایش هزینه تولید، برهم خوردن عرضه و تقاضا، تحریم‌‌ها، رشد قیمت مواد اولیه و ... همچنان پابرجاست و عمده پیش‌بینی‌ها می‌گوید که در سال آینده نیز همین روند ادامه خواهد داشت. در همین یک هفته اخیر قیمت دلار حدود هزار و 530 تومان، قیمت هر گرم طلای 18 عیار 89 هزار تومان، قیمت هر قطعه سکه 787 هزار تومان و قیمت هر دستگاه پراید 131 حدود 2/5 میلیون تومان رشد کرده نشان می‌دهد اقتصاد بیش از همه از تحریم‌‌های داخلی رنج می‌برد. تولیدکننده‌‌ها طی دو سال گذشته بارها تاکید کرده‌‌اند که هر چند هزینه‌هایشان نسبت به قبل حدودا سه برابر بیشتر شده اما به هر طریقی «دور زدن» تحریم‌‌ها را بلدند با این حال بخشنامه‌ها‌ی متعدد و گاه متناقض، قوانین دست و پاگیر داخلی و فشار بر تولیدکننده‌‌‌ها بیش از همه
آزارشان می‌دهد.
افزایش نرخ ارز و کاهش حدود 40 درصدی ارزش پول ملی از مهم‌ترین دلایل تورم بالای اقتصاد طی دو سال گذشته بوده است.
هشدار مرکز مستشاری نظامی ایران در سوریه به اردوغان
مرکز مستشاری نظامی ایران در سوریه به حملات جنگنده‌های ترکیه علیه مقاومت در «ادلب» واکنش نشان داد و اعلام کرد که اهداف ترکیه در تیر رس نیروهای مقاومت هستند و بهتر است که آنکارا عاقلانه عمل کند.
یک مرکز مستشاری ایران در سوریه به ترکیه در‌باره تداوم تجاوز و حملات علیه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، هشدار داد و از آنکارا خواست به خاطر منافع دو ملت سوریه و ترکیه، منطقی و عاقلانه رفتار کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مرکز مستشاری ایرانی خطاب به آنکارا، اعلام کرد: از زمان حضورمان در سوریه، مراکز ارتش ترکیه در تیر رس نیروهای ما قرار داشته است، ولی طبق توافق نامه آستانه و غیره، نیروهای کمیته‌ها(ی مردمی سوریه) و گروه‌های مقاومت، به مراکز ارتش ترکیه حمله نکرده‌اند.
این نهاد نظامی ایران افزود: علیرغم خویشتن‌داری نیروهای ما، ارتش ترکیه از هوا با آتش بار و پرتاب موشک‌های نقطه زن، نیروها و مراکزمان را بمباران کرده است و ما نیز برای حل این موضوع، میانجی‌هایی را به ارتش ترکیه فرستادیم تا این حملات و رفتارهای ناپسند را متوقف کند... ولی متاسفانه ارتش ترکیه هیچ توجهی به گفته‌های ما نکرده و بمباران‌ها را ادامه داده‌اند، تا اینکه چند تن از رزمندگان ما به شهادت رسیده‌اند.
این نهاد خطاب به مقامات آنکارا افزود: از صبح امروز(دیروز) به نیروهایمان اعلام کردیم برای حفظ جان سربازان ترکیه‌، مراکز ارتش این کشور را در ادلب هدف قرار ندهند. این در حالی است که ارتش ترکیه همچنان به حملات توپخانه‌ای خود علیه مراکز ما و ارتش سوریه، ادامه می‌دهد.
مرکز مستشاری ایران خطاب به مردم ترکیه، اعلام کرد: به مردم ترکیه تاکید می‌کنیم که فرزندان آنها در تیر رس ما قرار دارند و ما می‌توانستیم انتقام بگیریم، ولی به دستور فرماندهان خود، از این عمل خودداری کردیم. از شما می‌خواهیم به مقامات خود برای جلوگیری از کشته شدن سربازان ترکیه و پایبندی به توافق‌ها، فشار آورید.
هشدارحزب وطن ترکیه به اردوغان
حزب «وطن» ترکیه طی بیانیه‌ای، به رئیس‌جمهور این کشور هشدار داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند ترکیه را در «دام» سوریه گرفتار کنند.
در این بیانیه آمده است: مقامات آمریکا و اسرائیل ترکیه را به سمت جنگ در سوریه می‌برند. ما درخصوص کشانده شدن ترکیه به سمت یک دام، هشدار می‌دهیم. آنها نه فقط ترکیه، بلکه رئیس‌جمهورش را نیز به سوی این دام می‌برند.
حزب وطن ترکیه تأکید کرد، درگیری در سوریه‌، موجب انزوای ترکیه می‌شود و این کشور را از «همپیمانان استراتژیک» خود، از جمله روسیه، دور می‌کند.
گفتنی است، بامداد روز جمعه در پی حمله هوایی جبهه ضد تروریسم علیه مواضع تروریست‌ها در «جبل الزاویه» (حومه استان ادلب)، ۳۴ نظامی ترکیه کشته شده‌اند. پس از آن، دولت ترکیه مواضع ارتش سوریه و نیروهای مقاومت را بمباران کرده است.
تحولات میدانی جدید
دیروز پس از اینکه آسمان ادلب، منطقه پرواز ممنوع اعلام شد، دفاع هوایی ارتش سوریه دو فروند پهپاد ارتش ترکیه را سرنگون کرد. ارتش ترکیه نیز دو فروند هواپیمای جنگی سوریه را در آسمان استان ادلب هدف قرار‌داد و سرنگون کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، خلبانان این دو هواپیما توانسته‌اند با چتر نجات فرود بیایند.
خبرگزاری فارس نیز به نقل از «ینی شفق» گزارش داد، در نشست امنیتی اخیر‌، که به ریاست اردوغان در آنکارا برگزار شد، قرار بر این شد که ارتش ترکیه مواضع ارتش سوریه را نه تنها در ادلب، بلکه در همه جای این کشور هدف قرار بدهد. طبق آخرین خبرها، عصر دیروز جنگنده‌های ارتش ترکیه فرودگاه حلب را بمباران کردند. در ارتباط با تلفات و یا خسارات احتمالی وارد آمده در این حمله، گزارشی نرسید. فرودگاه حلب اخیرا راه‌اندازی شده بود.
با اقدام پلیس امنیت اقتصادی از دوم اسفند انجام شد
رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا آخرین خبرها از کشف مواد و تجهیزات بهداشتی احتکار شده در روزهای اخیر را تشریح کرد.به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار محمدرضا مقیمی دیروز با اشاره به تشکیل قرارگاه مبارزه با جرایم اقتصادی اظهار داشت: در بازرسی از انبارها و مراکز توزیع طی 48 ساعت گذشته 10 تن ماده ضدعفونی کننده و 10 میلیون و 575 هزار و 376 عدد انواع تجهیزات بهداشتی شامل 117هزار و 565 عدد انواع ماسک، 10 میلیون و 436 هزار و 225 عدد انواع دستکش بهداشتی، 12 هزار و 535 بطری انواع مواد ضدعفونی کننده و 51 طاقه پارچه مخصوص تولید ماسک و 9 هزار گالن محلول اسید دستگاه دیالیز احتکاری کشف و بین مراکز بهداشتی توزیع شد.
مقیمی افزود: در این رابطه 40 متهم دستگیر و 6 خودرو نیز توقیف و تحویل مراجع قضائی شدند.
وی، احتکار کالاهای ضروری مردم در شرایط حساس کنونی را جرمی بسیار سنگین و غیراخلاقی عنوان و تصریح کرد: پلیس امنیت اقتصادی برابر قانون با افرادی که با سوء‌استفاده از شرایط خاص جامعه دست به سودجویی زده و امنیت و سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازند، برخورد قاطع کرده و تا پایان در کنار مردم است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با اشاره به این‌که بیشترین کشفیات در استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان غربی بوده، از شهروندان خواست به‌محض اطلاع از هرگونه اقدام افراد فرصت‌طلب و سودجو مبنی بر افزایش قیمت، احتکار و... موضوع را برای اقدام قانونی به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع‌رسانی کنند. مقیمی گفت: در مجموع پلیس امنیت اقتصادی از شروع طرح مبارزه با احتکار کالاهای بهداشتی (از دوم اسفند ماه سال جاری تاکنون)، موفق به کشف 10 تن ماده ضدعفونی کننده به‌همراه 27 میلیون و 349 هزار و 293 عدد تجهیزات بهداشتی شده است.
ابتکارعمل ناجا در تولید انبوه ماسک‌های طبی
معاون بهداد ناجا از ابتکار عمل بیمارستان فوق تخصصی ولیعصر(عج) ناجا در تولید انبوه ماسک‌های طبی خبر داد. سردار محمدرضا حسینی در تشریح این خبر اظهار داشت: بخش‌های مختلف بیمارستان فوق تخصصی ولیعصر(عج) ناجا از جمله آماد و پشتیبانی، مدیریت بحران و کنترل عفونت با تعامل و همفکری در اقدامی جهادی و ابتکاری تصمیم گرفتند کمبود ماسک مورد نیاز بیمارستان را با بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود جبران کنند.
حسینی در خصوص سطح ایمنی و ویژگی این ماسک ابتکاری گفت: این ماسک با یک پنجم هزینه خریداری ماسک‌های موجود در بازار از فوم سه لایه و از جنس پارچه‌هایی که در کلاه خلبانی استفاده می‌شود، تهیه و یک مفتول سیمی به‌عنوان گیره بینی در این ماسک تعبیه شده است.
وی، ضد حساسیت بودن، عدم پرزدهی و قابلیت ضدعفونی کردن را از ویژگی‌های این ماسک طبی عنوان و افزود: طی چهار روز گذشته یک هزار عدد ماسک تولید شده که قبل از ورود به چرخه مصرف تحت فرآیند اتوکلاو (ضدعفونی) قرار می گیرد.