مکرون در بیروت بر لزوم اصلاحات در لبنان تاکید کرد

مکرون در بیروت بر لزوم اصلاحات در لبنان تاکید کرد 11 شهریور - 99

میشل عون به همراه امانوئل مکرون در فرودگاه بیروت.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، شامگاه دوشنبه ۱۰ شهریور وارد بیروت شد و از سوی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان مورد استقبال قرار گرفت.

این دومین سفر امانوئل مکرون به لبنان در طی یک ماه و پس از انفجار مهیب بیروت است. پیشتر در همین روز، میشل عون، مصطفی ادیب را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

رئیس جمهوری فرانسه در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد که او می خواهد «اطمینان حاصل کند که دولت (جدید لبنان) اصلاحات لازم را انجام خواهد داد

رویترز می‌گوید، کشورهای خارجی معتقدند پیش از هرگونه کمک مالی به لبنان بحران زده، این کشور می‌بایست موضوع فساد و ناکارآمدی دستگاه دولتی را حل و فصل کند.

طبق این گزارش، مقام‌های ارشد لبنانی گفته‌اند که امانوئل مکرون نقش اساسی در ایجاد اجماع بر سر نخست وزیر ی مصطفی ادیب داشته است.

مصطفی ادیب، ۴۸ ساله سفیر لبنان در آلمان، دارای دکترای حقوق و علوم سیاسی است و مورد تأیید گروهی از نخست وزیران پیشین است.

مصطفی ادیب ۴۸ ساله سفیر لبنان در آلمان، دارای دکترای حقوق و علوم سیاسی است و مورد تأیید گروهی از نخست وزیران پیشین است

بیشتر در این باره:

رئیس‌جمهور لبنان، مصطفی ادیب را مسئول تشکیل کابینه کرد

 

در پی انفجار بزرگ بیروت که کل کشور را در آستانه یکی از بدترین بحران‌های انسانی و اقتصادی قرار داده و البته به کشمکش‌های شدید سیاسی نیز عمیق بیشتری بخشیده، نخست‌وزیر و اعضای دولت لبنان کناره‌گیری کردند.

انفجار در بندر بیروت در ۱۴ مرداد ماه سال جاری دست‌کم ۱۹۰ کشته برجای گذاشته و بخشی از کل پایتخت را ویران کرده‌است.

قبل از وقوع این فاجعه که طبق ارزیابی مقامات دولتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خسارت به جا گذاشته٬ لبنان با یک بحران مالی شدید و تورم افسار گسیخته روبرو بود. منتقدان این بحران عمیق را نتیجه چند دهه فساد و سوء مدیریت نخبگان سیاسی می دانند که تا کنون حاضر نشده اند اصلاحات لازم را اجرا کرده و یا از قدرت کناره گیری کنند.

کشورهای غربی در ازای کمک مالی به لبنان خواستار اجرای اصلاحات هستند و پس از انفجار ماه گذشته برخی از کشورها به جای کمک به حکومت کمک‌های مالی و بشردوستانه خود را مستقیما برای نهادهای مدنی و مردم لبنان فرستاده اند.

امانوئل مکرون ۱۶ مرداد به دنبال انفجار بیروت به لبنان سفر کرد و وعده داده بود که در گفت‌وگو با جریانهای سیاسی لبنان یک توافق سیاسی جدید را پیشنهاد خواهد کرد.

منابع: رویترز و رادیو فردا