بیش از ۴۰ کارگر مزرعه در پی حمله‌ای خونین در شمال شرق نیجریه کشته شدند

بیش از ۴۰ کارگر مزرعه در پی حمله‌ای خونین در شمال شرق نیجریه کشته شدند10 –آذر-99

 

دست‌کم ۴۳ کارگر مزرعه روز شنبه هشتم آذر در پی حمله‌ای خونین در شمال شرق نیجریه «سلاخی» و کشته شدند.

رئیس جمهوری نیجریه حمله «تروریستی» یاد شده را «جنون‌آمیز» توصیف کرده است. این کشتار یکی از «هولناک‌ترین» حملاتی است که نیجریه در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده است.

گزارش شده که مهاجمان در جریان این حمله، دست‌وپای کارگرانی را که مشغول کار روزانه در مزارع برنج بودند، بستند و گلوی آن‌ها را بریدند.

محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه، با «محکوم» کردن کشتار کارگران «سخت‌کوش» به دست «تروریست‌ها» در ایالت بورنو و ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این حمله، گفت: «این کشتارهای بی‌معنی کل کشور را به عزا نشانده است».

سخنگوی رئیس‌جمهوری نیجریه به نقل از آقای بوهاری افزود: «این کشتارهای تروریستی مصداق جنون هستند».

گزارش‌ها حاکی است که کشتار روز شنبه در شهر مایدوگوری، مرکز ایالت بورنو، به وقوع پیوسته است؛ منطقه‌ای که گروه اسلام‌گرای بوکوحرام و شورشیان وابسته به «خلافت اسلامی» در غرب آفریقا آن‌جا فعال هستند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله روز شنبه را نپذیرفته است.

روایت‌های شبهه‌برانگیز منابع محلی

در همین حال، احمد ساتومی، از اعضای پارلمان محلی، در مصاحبه با روزنامه «پریمیوم تایمز»، در توضیح دلیل حمله به کشاورزان گفت: «آن‌ها روز جمعه یک عضو مسلح بوکوحرام را خلع سلاح و زندانی کرده بودند».

به گفته این عضو پارلمان محلی، کشاورزان به منظور دفاع از خود دست به این اقدام زدند زیرا پیشتر، عضو گروه بوکوحرام آن‌ها را شکنجه و آزار و اذیت کرده بود.

خبرنگاران محلی می‌گویند نظامیان گروه تندرو بوکوحرام، پیش از این نیز کشاورزان و کارگران مزارع را به ظن خبرچینی برای ارتش هدف حمله قرار داده بودند.

یک نیروی شبه نظامی که برای کمک به نجات‌یافتگان حمله اخیر در محل حاضر شده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما جسد ۴۳ نفر را پیدا کردیم که همگی سلاخی شده‌اند، به اضافه شش تن دیگر که جراحت‌های جدی دارند».

ده کارگر زن همچنان مفقود هستند

از برخی کارگران مزرعه که در محل حادثه حضور داشتند و همچنین یک نفر از ساکنین، هیچ اطلاعی در دست نیست و مفقودند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که ۱۰ زن در میان مفقودشدگان هستند.

یک شبه نظامی دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت قربانیان کارگرانی بودند که پس از طی مسافت هزار کیلومتری از ایالت سوکوتو در شمال غرب نیجریه، برای پیدا کردن کار به مناطق شمال شرقی آمده بودند.

فرماندار ایالت بورنو که روز یکشنبه در مراسم خاکسپاری قربانیان این کشتار حاضر شده بود، در مصاحبه با خبرنگاران حاضر در محل، از «سلاخی شدن بیش از ۴۰ شهروند در حالی‌که مشغول کار در زمین‌های کشاورزی بودند» ابراز «نومیدی» و «تاثر» کرد.

او از دولت فدرال خواست تا با افزایش شمار سربازان و نیروهای امنیتی مستقر در منطقه، امنیت جانی کارگران مزارع و کشاورزان را تامین کنند.

ماه گذشته، پیکارجویان بوکوحرام در دو حمله جداگانه به زمین‌های کشاورزی در مجموع ۲۲ کارگر را حین انجام کار به قتل رساندند.

در نتیجه خشونت‌های گروه اسلام‌گرای بوکوحرام که حدود یک دهه است برای استقرار خلافت اسلامی در نیجریه می‌جنگد، حدود ۳۰ هزار نفر کشته و صدها هزار نفر نیز آواره شده‌اند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، الجزیره، بی بی سی / آ.ت/ ک.ر