وزارت خارجه عراق: اجلاس سه‌جانبه بغداد در مقابل هیچ محور منطقه ای نیست

 وزارت خارجه عراق: اجلاس سه‌جانبه بغداد در مقابل هیچ محور منطقه ای نیست 6-فروردین-1400

پیام به رژیم ولایت فقیه داده شده است که این اجلاس 3 جانبه ربطی به تو ندارد و فضولی نکن.

وزارت خارجه عراق: اجلاس سه‌جانبه بغداد در مقابل هیچ محور منطقه ای نیست

  بغداد - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه عراق درباره سفر سران مصر و اردن به بغداد تصریح کرد که اجلاس سه جانبه کشورش علیه هیچ محور، حزب و کشوری در منطقه نیست.

به گزارش ایرنا، وزرای خارجه مصر، اردن و عراق امروز جمعه قبل از اجلاس سران بین رهبران سه کشور مذاکرات سه جانبه ای را در بغداد انجام خواهند داد.

در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه عراق احمد الصحاف به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ساز و کار هماهنگی سه جانبه بین عراق، مصر و اردن علیه یک حزب یا محور در سطح منطقه نیست بلکه درچارچوب توسعه روابط و بازار مشترک بین این کشورها است.

وی خاطرنشان کرد که پرونده های اقتصادی از اهمیت بالایی در این اجلاس برخوردار است به ویژه اینکه سیاست خارجی عراق اصل مشارکت های راهبردی متعدد است.

به گفته الصحاف، در این نشست فعال سازی منطقه مشترک تجاری بین عراق و اردن بررسی می شود و در مورد موضوعات سیاسی منطقه ای و بین المللی به ویژه مبارزه با تروریسم و ‌تبادل اطلاعات و پشتیبانی امنیتی بحث و گفت وگو خواهد شد.

وی در پایان بر اهمیت هماهنگی برای بالا بردن سطح توانمندی شهروندان در سه کشور اردن، عراق و مصر تأکید کرد.

سفر عبدالله دوم شاه اردن و عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر به بغداد اواخر ماه میلادی جاری صورت خواهد گرفت.

فصل اول گفت وگوها بین سه کشور در شهریور ۹۹ در امان پایتخت اردن آغاز شد.

به گزارش ایرنا، بغداد طی یک هفته گذشته هم باوجود فضای متشنج داخلی اما در عرصه سیاسی و دیپلماتیک فعال بود بطوریکه میزبان تنی چند از مقامات منطقه از جمله وزیر خارجه قطر و رییس ستاد ارتش پاکستان بود ضمن اینکه وزیر دفاع عراق روز چهارشنبه به ارمنستان سفر کرد.  

همچنین مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شب گذشته در دیدار مجازی با پادشاه عربستان راجع مسائل مهم منطقه گفتگو کرد.  

پادشاه عربستان سعودی در این گفت‌وگو در حالی از تلاش کاظمی برای دستیابی به ثبات و توسعه در عراق قدردانی کرد که وزیر خارجه قطر در سفر چهارشنبه گذشته به عراق این کشور را محور کشمکش منطقه اعلام کرد.

در همین رهگذر فضای داخلی بغداد پایتخت عراق طی روزهای اخیر متشنج بود و با وجود تشدید چندباره تدابیر امنیتی؛ چند حادثه از جمله ترور یک افسر ارشد اطلاعات عراق و نیز انفجار انتحاری را شاهد بود.  

همچنین صبح دیروز گروه های "ربع الله" با رژه گسترده نظامی در سطح بغداد و استفاده از سلاح های سبک و نیمه سنگین با انتقاد شدید از دولت عراق مصطفی الکاظمی نخست وزیر را تهدید به قطع گوش هایش کردند.  

به گفته برخی ناظران امور این رویکرد ربع الله از تهدید الکاظمی علیه گروه های مردمی مسلح ضد آمریکایی در عراق نشات گرفته بود.