بازداشت ده‌ها معترض همزمان با از سرگیری اعتراضات در بلاروس

 بازداشت ده‌ها معترض همزمان با از سرگیری اعتراضات در بلاروس؛ حذف نماینده بلاروس از یوروویژن ۲۰۲۱- 8-فروردین-1400

هیچ دیکتاتور تشنه قدرت مخالفان معترض خودرا تحمل نمی کند به خصوص چنانچه دیکتاتور کوچک حامی دیکتاتور بزرگ تری همچون پوتین داشته باشد بنابراین  سرکوب شدید تر می کند ومرتکب جنایت ضد حقوق بشری می شود.

بازداشت معترضان توسط نیروهای امنیتی در خیابان‌های مینسک، پایتخت بلاروس، در جریان اعتراضات روز شنبه

همزمان با از سرگیری تظاهرات ضد حکومتی در بلاروس در روز شنبه هفتم فروردین، ده‌ها نفر از مردم معترض در خیابان‌های مینسک، پایتخت این کشور، بازداشت و روانه زندان شدند.

گزارش‌ها حاکی است که سه نفر از دبیران پایگاه‌های خبری آنلاین بلاروس نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

کمیسیون انتخابات بلاروس روز ۹ اوت (۱۹ مرداد) اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا برای ششمین بار به مقام ریاست جمهوری رسیده و این در حالی است که مخالفان با متهم کردن حکومت به تقلب در انتخابات مدعی‌اند که نامزد آن‌ها پیروز اصلی است.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پیروزی الکساندر لوکاشنکو در انتخابات را به رسمیت نشناخته‌اند و دولت او را غیرقانونی می‌دانند.

صدها هزار معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از همان ابتدا در خیابان‌‌های شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند اما طی ماه‌های اخیر در پی سرمای شدید هوا و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان از سوی نیروهای امنیتی، روند اعتراضات تا امروز عملا متوقف شد.

برگزارکنندگان اعتراضات تصمیم داشتند روز شنبه در مرکز شهر میسنک راه‌پیمایی کنند اما به‌دلیل حضور سنگین نیروهای امنیتی از حامیان‌شان خواستند تا در خیابان‌های فرعی تجمع کنند.

وزارت کشور بلاروس می‌گوید در سراسر کشور «حتی یک تجمع بدون مجوز هم ثبت نشده» است.

از سوی دیگر، اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی شب گذشته (جمعه) اعلام کرد نماینده بلاروس از شرکت در مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۲۱ که ماه مه در روتردام هلند برگزار می‌شود، حذف شده است.

در بیانیه این نهاد آمده است که ترانه منتخب این گروه ناقض مقرراتی است که از تبدیل این رقابت به وسیله‌ای برای اهداف خاص جلوگیری می‌کند.

گفته می‌شود این ترانه حاوی عبارات و اشاراتی است که مخالفان حکومت الکساندر لوکاشنکو و جنبش اعتراضی این کشور را به سخره گرفته است.

از آغاز اعتراضات بلاروس تاکنون، بیش از ۳۰ هزار نفر بازداشت شده و شماری نیز در جریان اعتراضات جان باخته‌اند. در ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی مبنی‌بر ضرب‌وشتم، شکنجه و آزار بازداشت‌شدگان منتشر شده است.

سویاتلانا تسیخانوسکایا، رقیب انتخاباتی الکساندر لوکاشنکو و رهبر مخالفان بلاروس، پیشتر گفته بود که آقای لوکاشنکو از نظر سیاسی «ورشکسته» است و «دیر یا زود» مجبور به کناره‌گیری خواهد شد.

خانم تسیخانوسکایا در مصاحبه‌ای با مجله نیویورکر که آذرماه پارسال منتشر شد، کمرنگ شدن ابعاد اعتراضات سیاسی در ماه‌های زمستان را پیش‌بینی کرده بود.

او به فاصله کوتاهی پس از انتخابات ریاست جمهوری به دلیل نگرانی از امنیت خود و فرزندانش به لیتوانی گریخت و اکنون خود را «رهبر بلاروس دموکراتیک» می‌داند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن