دزدی غیر رسمی از جیب خریدار8-خرداد-1401
این روزها شاهد فیلمهایی در فضای مجازی هستیم که نشان میدهد وزن واقعی برخی کالاها با وزنی که روی برچسب کالا قید شده است، اختلاف حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰گرمی دارد.
به گزارش ایسنا، شنیدهها حکایت از آن دارد که برخی از تولیدکنندگان به جهت آنکه سازمان حمایت با عدد اعلامی آنها برای افزایش قیمت کالا موافقت نکرده است اقدام به کمفروشی کردهاند تا هزینههای خود را پوشش دهند.
حسین احمدوند، عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره مقوله کمفروشی که در بین برخی از واحدهای تولیدی اتفاق افتاده است، گفت: «کمفروشی تحت هیچ شرایطی حتی اگر تولیدکننده، ضرر و زیان میکند درست نیست و این امر حتی در دین اسلام مورد اشاره قرار گرفته است لذا اگر قرار است حجم کالا کاهش پیدا کند، تولیدکننده باید و موظف است این امر را در بستهبندی خود ذکر کند.»
او ادامه داد: «تولیدکنندگانی که با قیمت مصوب محصول خود دچار چالش هستند و نظر سازمان حمایت را قبول ندارند، باید اعتراضشان را بیان کنند نه آنکه به صورت غیر قانونی اقدام به کمفروشی نمایند.»
یکی از تولیدکنندگان مایع دستشویی که خواست نامش عنوان نشود درباره کمفروشی برخی از همصنفیهای خود گفت: «معمولاً حجم مایع دستشویی حدود ۴۵۰گرم (مثبت و منفی ۴۰گرم اختلاف) است اما متأسفانه برخی از تولیدکنندگان این عدد را بدون آنکه روی کالا درج شود به ۴۰۰گرم رساندهاند و این امر تخلف محسوب میشود؛ چراکه خریدار به وزن کالای عرضهشده با توجه به قیمت، خرید کرده است. اگر تولیدکننده از قیمت مصوبشده ناراضی است، راه آن کاهش وزن کالا نیست. اگر قرار است چنین امری دنبال شود خریدار باید بداند که از وزن کالا کاسته شده است.»
او ادامه داد:«قیمتی که سازمان حمایت در مورد شویندهها مصوب کرده قابل قبول نیست؛ چرا که هزینههای تولید بسیار بیشتر شده اما خیلی از تولیدکنندگان با همین شرایط در حال تولید و عرضه کالای خود هستند.»
این تولیدکننده تأکید کرد: «اگر سازمان حمایت بهصورت جدی روبهروی متخلفان قرار نگیرد، کمفروشی در تمام گروههای کالایی اتفاق خواهد افتاد و این امر تنها به ضرر مصرفکننده است.»
در این میان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان کردند در صورت هر گونه اعلام مردمی نسبت به وقوع کمفروشی، پیگیریهای لازم صورت میگیرد و تولیدکننده خاطی مشمول جریمههای سنگین خواهد شد.
آنچه مسئولان سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی اعلام میکنند، میزان کمفروشی بسیار کم بوده است و آن دست از تولیدکنندگانی که به سمت چنین اقدامی رفتند بهسرعت اصلاحات لازم را انجام دادند. در این میان تأکید شد بخشی از فیلمهایی که در فضای مجازی منتشر شده، مربوط به سالهای قبل بوده و در این دوره کمفروشی حداقلی بوده است.
رضا پرتوی، فعال بازار، درباره موضوع کمفروشی برخی از تولیدکنندگان گفت: «ما از فروشندگان قدیمی خیابان صاحبجمع هستیم، خیابانی که بورس کالاهای اساسی، مواد غذایی، انواع شویندهها و … است. به جرأت میتوان گفت که در خریدهای عمده و فله هیچ کاهش وزنی اتفاق نیفتاده است و تولیدکنندگان همان روال سابق را دارند اما در برخی از مواد غذایی و البته برندهایی که خیلی اسم و رسم ندارند، وزن کالا بین ۵۰ تا۱۰۰ گرم با آنچه در برچسب محصول آمده، اختلاف دارد البته تعدادشان هم زیاد نیست.»
او ادامه داد: «ما موضوع کمفروشی را با برخی از شرکتهای توزیعکننده در میان گذاشتیم و آنها گفتند از آنجا که برچسبها قدیمی بوده است اختلاف وزن وجود دارد و با توزیع و استفاده از برچسبهای جدید، وزن اصلاح شده روی کالا قید میشود.»
در فرایند آنالیز قیمت، سازمان حمایت با توجه به قیمت مواد اولیه، حجم کالای عرضهشده و بستهبندی، قیمت نهایی کالا را مشخص میکند لذا هیچ تولیدکنندهای مجاز نیست برای جبران بخشی از هزینههای خود و بدون اطلاع سازمان حمایت وزن کالا را دستکاری کند. اگر قرار است چنین اتفاقی دنبال شود باید با مجوز سازمان حمایت باشد.»