روسیه یک وب‌سایت خبری دیگر را به دلیل «بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح» مسدود کرد

 روسیه یک وب‌سایت خبری دیگر را به دلیل «بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح» مسدود کرد2-مرداد-1401

وب‌سایت روزنامه نوایا گزتا که در اسفند ماه خبر از توقف فعالیت‌هایش داده بود.

نهاد دولتی ناظر بر رسانه‌ها در روسیه، نوایا راسکاز-گزتا یکی از وب‌سایت‌های خبری این کشور را به دلیل آنپه «بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح روسیه» خوانده شده، مسدود کرد.

این اقدام روز دوم مرداد، به درخواست دادستانی عمومی روسیه صورت گرفته و جزئیات بیشتری در مورد آن اعلام نشده است.

نوایا راسکاز-گزتا، فعالیت خود را از ۱۵ ژوئیه، ۲۴ تیرماه، آغاز کرده بود و تحریریه آن کارکنان روزنامه نوایا گزتا بودند که اندکی پس از تهاجم روسیه به اوکراین و تحت فشارها به دلیل نحوه پوشش گزارش‌های مرتبط با این تهاجم، فعالیت خود را متوقف کرده بود.

این روزنامه که انتشار آن از ۱۹۹۳ به مدت نزدیک به ۳۰ سال ادامه داشت، یکی از معتبرترین رسانه‌های روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی بود و سال گذشته سردبیر آن، دمیتری موراتف، برنده جایزه صلح نوبل شد.

پس از توقف انتشار این روزنامه، برخی از کارکنان آن که از روسیه خارج شده بودند، وب‌سایت نوایا گزتای اروپا را راه‌اندازی کردند ولی این وب‌سایت هم پس از مدتی در روسیه مسدود شد.

در فاصله کوتاهی پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در اسفندماه سال گذشته، که کرملین اصرار دارد از آن به عنوان «عملیات نظامی ویژه» یاد شود، مسکو قانونی را با هدف جرم‌انگاری انتشار اطلاعات «کذب» در مورد نیروهای مسلح خود تصویب کرد.

این قانون نقشی اساسی در سرکوب گسترده مخالفان تهاجم روسیه به اوکراین داشته است.