قليان خطرناك‌تر است يا سيگار؟

قليان خطرناك‌تر است يا سيگار؟  9 خرداد -93
بدلیل عدم آزادی ووسایل تفریح  سرگرمی برای جوانان مدتی است که نه  جوانان دختر وپسر روی به قلیان کشی آورده اند که فوتبالیست های کشور هم قلیانی شده اند . از سوی دیگر  در شرایطی که هرروز آمار اعتیاد به مصرف مواد مخدر افزایش می یابد .ولی گزارش خطرناک تر از سیگار بودن قلیان ومضرات دود سیگاه وقلیان داده شده است !
سيگار علاوه‌بر عارضه‌هايي مثل سكته‌هاي قلبي، انواع سرطان‌ها و بيماري‌هاي ريوي، روي پوست و موي انسان هم تاثير دارد و سبب به‌وجود آمدن چين و چروك زودرس و حتي سفيدي مو مي‌شود. البته بايد گفت قليان خيلي خطرناك‌تر و زيان‌آورتر از سيگار است. همين كه در سال‌هاي اخير استعمال قليان در كشور به‌خصوص ميان جوانان افزايش يافته‌ است و خانم‌هاي جوان علاقه‌مند به قليان هم كم نيستند، نتيجه‌اش شده اين مساله كه آنها دچار پيري زودرس مي‌شوند. شايد شما هم خانم‌هايي را ديده باشيد كه خيلي بيشتر از سن واقعي‌شان به ‌نظر مي‌‌رسند. بيشتر اين خانم‌ها يا سيگاري هستند يا اهل قليان‌. عوامل متعددي در بروز پيري زودرس پوست در خانم‌ها نقش دارند كه ازجمله آنها مي‌توان به ژنتيك، استرس، قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب، تغييرات هورموني در دوران يائسگي و... اشاره كرد، ولي مي‌توان گفت عوامل ايجاد مشكلات پوست و مو در ميان خانم‌ها و جوانان امروز نسبت به گذشته تغيير كرده ‌است. چون بين اين عوامل، مهم‌ترين عامل قابل پيشگيري، مصرف سيگار و قليان است كه متاسفانه در سال‌هاي اخير مصرف آن بين دختران و زنان افزايش شديدي داشته است. 
* قليان خطرناك‌تر است يا سيگار؟ 
پرسش اينجاست كه اگر اين خانم‌ها به زيبايي و سلامت خود اهميت نمي‌دهند، چه اصراري دارند با صرف هزينه زياد محصولات آرايشي بخرند يا به متخصصان پوست مراجعه كنند و با ليزر جوانسازي انجام دهند؟ جوانان امروز تحصيلكرده‌اند و با اين عوارض آشنا هستند، در زمان قاجار كه زندگي نمي‌كنند! به نظر شما پاسخشان به اين سوال چيست؟ جوان‌هاي امروز خيلي بيشتر از پدران و مادران خود به پوست و زيبايي‌شان اهميت مي‌دهند. شايد واقعا نمي‌دانند قليان هم مثل سيگار است، با همان عوارض. قليان بسيار خطرناك‌تر و مضرتر از سيگار است. كارشناسان و محققان در اين زمينه مي‌گويند توتون و تنباكوي قليان به علت داشتن آمونياك چند برابر بيشتر از سيگار، جذب بدن مي‌شود. وقتي به اين عدد نگاه كنيد، اين‌كه چرا پوست خانم‌ها و آقايان علاقه‌مند به قليان تا اين حد آثار كم‌خوني و كمي اكسيژن را نشان مي‌دهد، قابل‌توجيه است. با هر بار پك‌زدن سيگار، حدود 70 سي‌سي و با هر بار پك‌زدن قليان حدود 500 سي‌سي دود وارد ريه افراد مي‌شود.10دقيقه دود كردن سيگار باعث كاهش اكسيژن‌رساني پوست به مدت يك ساعت مي‌شود. نيكوتين عروق را تنگ و جريان خون را كم مي‌كند. تنباكوي موجود در قليان‌، نيكوتين بيشتري آزاد مي‌كند و اضافه‌شدن اسانس‌هاي مختلف به تنباكوها باعث شده از اين كار لذت ببرند و فراموش كنند اين دود، آنها را به سمت انواع سرطان‌‌ها مي‌كشاند. خانم‌هايي كه از سيگار و قليان لذت مي‌برند، بايد با چهره زيبا و پوست شفاف و جوان خداحافظي كنند چون مشكلات چهره علاقه‌مندان به دود كاملا مشخص است و با هيچ آرايش و كرمي قابل پوشاندن نيست. 
* مشخصه اين چهره‌هاي خاص 
اين افراد بين 8 تا 20‌سال پيرتر از سن واقعي خود به نظر مي‌رسند، چون چروك‌هاي بيشتر و عميق‌تري دارند كه نسبت به افراد غيرسيگاري در سنين كمتري ظاهر مي‌شود. همچنين در نواحي دور لب و دور چشم، به علت تاثير فيزيكي سيگار كشيدن و فرم چهره درحال دود كردن سيگار، اين چروك‌ها بيشترند. پوست صورت افراد سيگاري معمولا درخشش طبيعي خود را نيز از دست مي‌دهد. به مرور زمان، پوست صورت اين افراد به جاي رنگ معمولي و صورتي، با رنگ خاكستري ملايم جايگزين مي‌شود كه علت اين پديده، كاهش ميزان مواد مغذي مورد نياز پوست و جريان اكسيژن همراه خون است. پوست اين افراد شل است، چون سيگار باعث كاهش كلاژن پوست مي‌شود كه مسئول قابليت ارتجاعي پوست است. در مطالعه‌هاي انجام گرفته، مشخص شده است كه سيگار كشيدن باعث از بين رفتن كلاژن پوست كه وظيفه حفظ قابليت ارتجاعي پوست را برعهده دارد، مي‌شود و بدون داشتن اين خاصيت ارتجاعي، پوست نمي‌تواند به حالت اوليه بازگردد و درنتيجه چين‌و‌چروك‌هاي ايجادشده در سطح پوست باقي مي‌مانند. اگر دقت كرده باشيد، لب‌هاي سيگاري‌ها، انگشتاني كه سيگار را نگه مي‌دارد و ناخن‌ها، لثه‌ها، همه از اين تنگي عروق و زيان‌هاي سيگار متاثر مي‌شوند. پلاك‌هاي سفيدرنگ در كام سيگاري‌ها و زبانشان گاهي به دليل التهاب غدد بزاقي به وجود مي‌آيد. دانه‌هاي قرمز هم مشخصه سيگاري‌هاست. لب‌ها و لثه‌هاي سياه هم علاوه‌بر وجود خون غليظ و تيره سيگاري‌ها، نشانه عدم خونرساني است و چون خون و موادغذايي به لثه نمي‌رسد، باعث بروز عفونت‌هاي ميكروبي و لثه‌هاي دردناك خون‌ريزي دهنده در سيگاري‌ها مي‌شود. 
* دود سيگار و سفيد شدن مو‌ها 
قبلا مطالعه‌ها روي اثر سيگار بر پوست متمركز بود، ولي بررسي‌هاي اخير ارتباط سيگار با سفيدشدن و ريزش مو را هم نشان داده ‌است. در افراد سيگاري موها زودتر به رنگ خاكستري درمي‌آيد. مكانيسم ايجاد سفيدي و ريزش مو ناشي از سيگار متعدد است، ولي مهم‌ترين مكانيسم، اثر انقباضي بر عروق ريز پاپيلاي مو است كه باعث كاهش خونرساني به مو و همين امر باعث از دست رفتن زودرس رنگدانه مو مي‌شود. سيگاري‌ها اشتهاي كمتري به خوردن غذا دارند، بنابراين مواد مغذي و ويتامين‌ها كمتر به بدنشان مي‌رسد. سيگار باعث افزايش همه هورمون‌هاي آندروژنيك مي‌شود، بنابراين احتمال ريزش‌مو را بيشتر مي‌كند. به‌علاوه باعث نازك‌شدن لايه فوقاني پوست، كاهش ضخامت زير پوست و درنهايت آسيب به فوليكول‌هاي مو مي‌شود. 
* چروك‌ها با ترك سيگار و قليان از بين مي‌روند؟ 

وقتي سيگار و قليان كه مانع اكسيژن‌رساني است، ترك شود، اكسيژن‌رساني به بافت پوست بيشتر و به مرور زمان، روند چروك‌شدن پوست متوقف مي‌شود و گاهي حتي بين آنهايي كه در سنين جواني سيگار كشيدن را شروع كرده‌اند، بهبود و قوام پوست را به وضوح مي‌بينيم. اين افراد از مشكل كاهش چشمگير روند بهبود و ترميم زخم‌ها هم نجات پيدا مي‌كنند. از آن‌جا كه سيگار، جريان خون و اكسيژن دريافتي پوست را كاهش مي‌دهد، روند بهبود و التيام التهاب‌ها و زخم‌هاي پوستي را نيز با مشكل مواجه مي‌كند. به همين دليل بدن افراد سيگاري براي بهبود جراحات و زخم‌هاي ايجاد شده نسبت به سايرين معمولا به زمان بيشتري نياز دارد.