ظريف برگشت، هزينه ها ماند /روحاني به ناهماهنگي هاي كابينه پايان دهد

اوین نامه کیهان 9 اسفند -97
گزارش خبري تحليلي اوین نامه كيهان 
ظريف برگشت، هزينه ها ماند /روحاني به ناهماهنگي هاي كابينه پايان دهد




ماجراي استعفاي ظريف به پايان رسيد و با عدم پذيرش آن از سوي رئيس جمهور، منتفي شد. اما بايد پرسيد آيا هزينه عدم هماهنگي رئيس جمهور با وزيران مختلف (و نه فقط ظريف)، از جيب روحاني پرداخت مي شود يا مردم و نظام؟!؛ استعفاي ظريف با استقبال و ذوق زدگي رسانه هاي ضدانقلاب مواجه شد. متاسفانه اقدام غيرمتعارف و عجولانه ظريف، سفر بسيار مهم «بشار اسد» به تهران را تحت الشعاع قرار داد.
سرويس هاي سياسي و اقتصادي- دوشنبه شب، ظريف در اقدامي ناگهاني، غيرمتعارف و عجولانه از طريق يكي از صفحات اجتماعي، استعفاي خود را اعلام كرد. اين اقدام بازتاب گسترده اي در رسانه ها داشت. در ادامه اين ماجرا، روز سه شنبه نامه اي منتسب به ظريف خطاب به رئيس جمهور در رسانه ها منتشر شد
علت استعفا، اختلافات سابقه دار ظريف با روحاني اعلام شد. اما ناهماهنگي در كابينه و عدم دعوت از ظريف در ملاقات روحاني و بشار اسد، بهانه اصلي ظريف براي اين تصميم نابجا بود. استعفاي ظريف حواشي بسياري داشت تا اينكه صبح چهارشنبه، روحاني در واكنش به استعفاي وزير خارجه با انتشار نامه اي اعلام كرد:«نامه استعفاي مورخ ششم اسفندماه 97 جنابعالي را ديدم. جنابعالي به حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه، و جايگاه شخص وزير امور خارجه به عنوان بالاترين مقام مسوول در اجراي سياست خارجي كشور، قابل درك و مورد تاييد اينجانب است».
در بخش ديگري از اين نامه تصريح شد:«از زحمات و تلاش هاي بي وقفه جنابعالي در دوران تصدي مسئوليت سنگين وزارت امور خارجه، در دولت يازدهم و دوازدهم قدرداني مي كنم و از آنجا كه شما را به تعبير مقام معظم رهبري «امين، غيور، شجاع و متدين» و در خط مقدم ايستادگي در برابر فشارهاي همه جانبه آمريكا مي دانم، پذيرش استعفاي جنابعالي را بر خلاف مصالح كشور مي دانم و با آن موافقت نمي كنم».
پس از انتشار نامه رئيس جمهور، ظريف در يكي از صفحات اجتماعي به اين نامه پاسخ داد. در بخشي از اين نامه تصريح شد:«اميدوارم وزارت امور خارجه با همكاري و همدلي همگان و درايت، هدايت و نظارت مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري بتواند كليه مسئوليت هاي خود را در چارچوب قانون اساسي و قوانين كشور و سياست هاي كلي با اقتدار و صلابت به انجام برساند
به گزارش خبرگزاري ها، ظريف بعد از نامه مخالفت رئيس جمهور با استعفايش صبح ديروز در مراسم استقبال از نخست وزير ارمنستان حضور يافت.
واكنش سرلشكر قاسم سليماني
در پي اعلام استعفاي ظريف و برخي اظهارنظرها پيرامون آن، سردار سرلشكر پاسدار قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه در واكنش به اين موضوع گفت: حتما آقاي ظريف مسئول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است و طي مدت مسئوليت در وزارت امور خارجه كشورمان همواره مورد حمايت و تائيد مقامات عاليرتبه نظام، بويژه مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) بوده و هستند.
سرلشكر سليماني با اشاره به عدم حضور ظريف در ملاقات اخير رئيس جمهور سوريه با رئيس جمهور كشورمان نيز خاطرنشان كرد: در جريان سفر اخير آقاي بشار اسد به تهران و ملاقات وي با آقاي دكتر روحاني رئيس جمهور محترم، برخي ناهماهنگي ها در نهاد رياست جمهوري كه مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزير امورخارجه كشورمان در اين ملاقات و متعاقبا گلايه مندي ايشان شده است.
وي در پايان با اشاره به ذوق زدگي ضد انقلاب و دشمنان ملت ايران از اين اتفاق گفت: اين ذوق زدگي و سوارشدن بر موج اتفاقي كه ناشي از سهل انگاري اداري است هيچ تاثيري بر اراده نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در پيشبرد اهداف و منافع ملي و نيز پيروزي درخشان جبهه مقاومت اسلامي نخواهد گذاشت و ملت با عظمت ما تحت زعامت و هدايت هاي مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي عزيز (مد ظله العالي) مسيرآينده روشن و تمدن ساز انقلاب و صيانت از امنيت و منافع ملي خود را با وحدت و جديت دنبال خواهد كرد.
تلاش ناكام خبرگزاري دولتي!
متاسفانه برخي از رسانه هاي حامي دولت در اقدامي تامل برانگيز به موج سواري روي خبر استعفا پرداختند. در همين رابطه برخلاف خبرسازي دروغين خبرگزاري دولتي «ايرنا» و سايت مدعي اصلاحات «انتخاب»، نه تنها هشتگ #ظريف_بمان در توييتر تبديل به ترند نشد، بلكه پركاربردترين هشتگ #فرار_ظريف و #دولت_ناهماهنگ بود!
در حالي خبرگزاري ايرنا اين ادعا را مي كند كه پس از آنكه حاميان دولت و جريان اصلاح طلب براي هشتگ ظريف بمان فراخواني در فضاي مجازي اعلام كردند، تنها چند اكانت محدود اقدام به انتشار اين هشتگ و حمايت از آن كردند.

به حاشيه رفتن يك موضوع كليدي!
با حضور ظريف در مراسم استقبال از نخست وزير ارمنستان، پرونده استعفاي وزير خارجه بسته شد، ظريف برگشت اما هزينه ها ماند. در حقيقت اقدام غيرمتعارف و عجولانه ظريف، خسارتهايي را در پي داشت
استعفاي ظريف با استقبال و ذوق زدگي رسانه هاي ضدانقلاب مواجه شد. در همين رابطه بي بي سي در گزارشي نوشت: «ماجراي استعفاي آقاي ظريف هر چه باشد، نخستين سفر بشار اسد به ايران، پس از آغاز بحران در سوريه را تحت تاثير خود قرار داد».
همچنين سايت ضدانقلاب دويچه وله فارسي در گزارشي با عنوان «استعفاي ظريف يا پيروزي «نظامي گري» در ايران» نوشت:«همزماني استعفاي ظريف با حضور اسد در ايران معنادار است. استعفاي او، اعتراضي به حذف وزارت خارجه از معادلات منطقه است».
سايت ضدانقلاب راديو زمانه نيز در گزارشي نوشت:«استعفاي ظريف به سفر بشار اسد به تهران مرتبط است».
متاسفانه اقدام غيرمتعارف و عجولانه ظريف، سفر بسيار مهم «بشار اسد» به تهران را تحت الشعاع قرار داد. انتشار خبر استعفا آن هم دقيقا در اوج انتشار اخبار ديدار رئيس جمهور سوريه و رهبر معظم انقلاب، موجب سوءاستفاده دشمن شد.
ناهماهنگي ها در كابينه!
ظريف گويا مدت هاست گلايه هايي از روحاني و برخي اطرافيانش(به دليل عدم هماهنگي ها) دارد. با اين حال ماجراي استعفا به پايان رسيد و با عدم پذيرش آن، منتفي شد. اما بايد پرسيد آيا هزينه عدم هماهنگي رئيس جمهور با وزيران مختلف (و نه فقط ظريف)، از جيب روحاني پرداخت مي شود يا مردم و نظام؟!
همان طور كه ذكر شد، مسئله ناهماهنگي منحصر به قضيه استعفاي ظريف نيست. مدت هاست خبر ناهماهنگي ميان روحاني با برخي وزرا يا ميان خود اعضاي كابينه شنيده مي شود
اختلاف وزرا با نوبخت در سازمان برنامه و بودجه و واعظي در دفتر رئيس جمهور، يا اختلاف ميان وزارت نفت و نيرو، جهاد كشاورزي و صمت، وزارت اقتصاد و بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه، وزارت كار و رفاه با صمت، شايعه استعفاي جهانگيري و سپس گلايه جهانگيري از اختيار نداشتن حتي براي تغيير منشي، نامه 5 وزير درباره پتروشيمي ها و موارد مشابه ديگر كه پس از استعفاي وزيران راه و شهرسازي و بهداشت و درمان، به استعفاي وزير خارجه ختم شده و زمزمه هايي نيز از وزارت نفت و ارشاد و... مي رسد. بخش مهمي از مشكلات اقتصادي، ناشي از همين وضعيت نابسامان درون كابينه است.
طبق قانون اساسي رئيس جمهور هماهنگ كننده وزرا و حلقه وصل اعضاي كابينه به يكديگر است. اما تاكنون برخي مشاورين دولت و برخي وزرا اعلام كرده اند كه روحاني به سختي به آنها وقت ملاقات مي دهد!
چندي پيش يكي از وزراي دولت گفته بود:«براي كارهايم در حاشيه جلسه هيئت دولت با رئيس جمهور مسائلم را مطرح مي كنم، چون رئيس جمهور به ما وقت ديدار نمي دهد».

دلار 4200 توماني
يكي ديگر از ناهماهنگي هاي دولت در زمينه دلار 4200 توماني رخ داد. در 21 فروردين 97، اسحاق جهانگيري با اعلام تك نرخي شدن ارز و تثبيت روي قيمت 4200 تومان بيان كرد: «امروز با قاطعيت اعلام مي كنم كه اين طرح حتما موفق خواهد شد و چون اين طرح به زندگي 80 ميليون ايراني مربوط است، دولت پاي آن با اقتدار ايستاده است.» 
اما واقعيت عرصه اقتصاد چيز ديگري بود. تنها نتيجه اين تصميم غيركارشناسي و تصميمات عجيب بعد از آن، هدر دادن 18 ميليارد دلار از منابع ارزي كشور در كشاكش جنگ سخت اقتصادي بود. دلار 4200 توماني براي مردم آب نداشت اما نان عده اي خاص را خوب چرب كرد
در پي آشكار شدن علائم شكست اين سياست، جهانگيري مرداد ماه در مصاحبه اي اعلام كرد: «دلار 4200 توماني تصميم يك جمع اقتصادي بود كه بنده اعلام كردم، چون مي خواستند اراده دولت پشت اين تصميم باشد، مبناي قيمت هم عدد آزاد ابتداي سال بود.» 
به عبارت ديگر، جهانگيري با سلب مسئوليت از خودش، كليت دولت را مسئول اجراي اين سياست ارزي دانست. جالب اينجاست كه پس از آن ولي ا... سيف، رئيس پيشين بانك مركزي هم در گفت وگويي اين تصميم را از خودش مبرا كرد و گفت: «در حقيقت بانك مركزي از آن زمان صرفا مجري مصوبات دولت بود و سياست گذاري مستقلي از مصوبات دولت، نمي توانست داشته باشد.» 
با وجود مشخص شدن خسارت هاي فراوان اين تصميم هيچ كس از دولتمردان حاضر به عذرخواهي و اعلام تجديدنظر عمده در آن نشد. در اين خصوص حتي درگيري لفظي ميان دولتي ها بالا گرفت و هر كس خود را مبري از اين بي تدبيري معرفي مي كرد
جالب ترين نمونه اين واكنش ها هم، واكنش حسام الدين آشنا مشاور امنيتي دولت بود كه در دفاع از روحاني گفت رئيس جمهور موافق دلار4200 توماني نبوده است! اما كرباسچي خبر داد كه اتفاقا حسن روحاني براي اعلام ارز دولتي به جهانگيري فشار آورده است. مسعود نيلي مشاور اقتصادي دولت هم كه شان علمي خود را در خطر ديد پس از پنج سال ريل گذاري اقتصادي دولت خود را كنار كشيد و اعلام كرد در تصويب دلار جهانگيري نقشي نداشته است
به عبارت ديگر، هر كدام به نوعي مسئوليت را از خود ساقط كردند البته پيدا كردن مقصر از نظر دولتمردان خيلي هم كار سختي نبود و حسن روحاني در يكي از سخنراني هاي خود با اشاره به عدم همكاري مردم با دولت در زمينه ارز 4200 توماني، عملا تقصير شكست اين سياست را به گردن اقتصاددانان و حتي مردم انداخت! چنان كه صراحتا اعلام كرد: «در جلسه فروردين ماه دولت، تصميمي را به اتفاق آراء اتخاذ كرديم كه بر مبناي آن همه اقتصاددانان و مشاوران اقتصادي معتقد بودند ارز بايد در كشور تك نرخي شود و اعلام كردند كه بايد قيمت ارز را 4200 تومان اعلام كنيم. اگر همه مردم همراهي مي كردند، حتما مي توانستيم آن تصميم را به خوبي به اجرا برسانيم  اما متاسفانه در حين اجرا متوجه شديم برخي از كساني كه به عنوان واردكننده و سرمايه گذار از بانك مركزي ارز دريافت كردند، نصف آن و گاهي بيشتر از آن پول را در بازار فروختند و شروع به ايجاد فساد كردند
استعفاي قاضي زاده هاشمي وزير سابق بهداشت و آخوندي وزير سابق راه، نمونه هاي روشني از اين ناهماهنگي ها هستند. ناهماهنگي هايي كه منجر به توليد و انباشت مشكلات متعدد و گاها بزرگ شد و با استعفاي وزرا همراه شد. استعفاهايي كه از آنها مي توان به رفتن و برجاي گذاشتن مشكلات تعبير كرد.
لزوم تغيير رويه دولت

همان طور كه پيش از اين نيز ذكر شد، ظريف برگشت اما هزينه ها ماند. در حال حاضر اختلافات و ناهماهنگي هايي كه در مجموعه دولت بلاتكليف رها شده، بعضا عود هم مي كند. نكته قابل تامل اينجاست كه اين مسئله موجب گستاخي و طمع دشمن براي فشار بيشتر مي شود؛ همچنان كه ثبات و آرامش اقتصاد كشور را به هم مي ريزد. آقاي روحاني و تيم ويژه اطرافيانش بايد تغيير رويه دهند؛ اگر نمي توانند براي مشكلات مردم چاره جويي كنند، لااقل موجب نگراني مردم و التهاب سياسي و اقتصادي نشوند.




ماجراي استعفاي ظريف به پايان رسيد و با عدم پذيرش آن از سوي رئيس جمهور، منتفي شد. اما بايد پرسيد آيا هزينه عدم هماهنگي رئيس جمهور با وزيران مختلف (و نه فقط ظريف)، از جيب روحاني پرداخت مي شود يا مردم و نظام؟!؛ استعفاي ظريف با استقبال و ذوق زدگي رسانه هاي ضدانقلاب مواجه شد. متاسفانه اقدام غيرمتعارف و عجولانه ظريف، سفر بسيار مهم «بشار اسد» به تهران را تحت الشعاع قرار داد.
سرويس هاي سياسي و اقتصادي- دوشنبه شب، ظريف در اقدامي ناگهاني، غيرمتعارف و عجولانه از طريق يكي از صفحات اجتماعي، استعفاي خود را اعلام كرد. اين اقدام بازتاب گسترده اي در رسانه ها داشت. در ادامه اين ماجرا، روز سه شنبه نامه اي منتسب به ظريف خطاب به رئيس جمهور در رسانه ها منتشر شد. 
علت استعفا، اختلافات سابقه دار ظريف با روحاني اعلام شد. اما ناهماهنگي در كابينه و عدم دعوت از ظريف در ملاقات روحاني و بشار اسد، بهانه اصلي ظريف براي اين تصميم نابجا بود. استعفاي ظريف حواشي بسياري داشت تا اينكه صبح چهارشنبه، روحاني در واكنش به استعفاي وزير خارجه با انتشار نامه اي اعلام كرد:«نامه استعفاي مورخ ششم اسفندماه 97 جنابعالي را ديدم. جنابعالي به حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه، و جايگاه شخص وزير امور خارجه به عنوان بالاترين مقام مسوول در اجراي سياست خارجي كشور، قابل درك و مورد تاييد اينجانب است».
در بخش ديگري از اين نامه تصريح شد:«از زحمات و تلاش هاي بي وقفه جنابعالي در دوران تصدي مسئوليت سنگين وزارت امور خارجه، در دولت يازدهم و دوازدهم قدرداني مي كنم و از آنجا كه شما را به تعبير مقام معظم رهبري «امين، غيور، شجاع و متدين» و در خط مقدم ايستادگي در برابر فشارهاي همه جانبه آمريكا مي دانم، پذيرش استعفاي جنابعالي را بر خلاف مصالح كشور مي دانم و با آن موافقت نمي كنم».
پس از انتشار نامه رئيس جمهور، ظريف در يكي از صفحات اجتماعي به اين نامه پاسخ داد. در بخشي از اين نامه تصريح شد:«اميدوارم وزارت امور خارجه با همكاري و همدلي همگان و درايت، هدايت و نظارت مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري بتواند كليه مسئوليت هاي خود را در چارچوب قانون اساسي و قوانين كشور و سياست هاي كلي با اقتدار و صلابت به انجام برساند.»
به گزارش خبرگزاري ها، ظريف بعد از نامه مخالفت رئيس جمهور با استعفايش صبح ديروز در مراسم استقبال از نخست وزير ارمنستان حضور يافت.
واكنش سرلشكر قاسم سليماني
در پي اعلام استعفاي ظريف و برخي اظهارنظرها پيرامون آن، سردار سرلشكر پاسدار قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه در واكنش به اين موضوع گفت: حتما آقاي ظريف مسئول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است و طي مدت مسئوليت در وزارت امور خارجه كشورمان همواره مورد حمايت و تائيد مقامات عاليرتبه نظام، بويژه مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) بوده و هستند.
سرلشكر سليماني با اشاره به عدم حضور ظريف در ملاقات اخير رئيس جمهور سوريه با رئيس جمهور كشورمان نيز خاطرنشان كرد: در جريان سفر اخير آقاي بشار اسد به تهران و ملاقات وي با آقاي دكتر روحاني رئيس جمهور محترم، برخي ناهماهنگي ها در نهاد رياست جمهوري كه مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزير امورخارجه كشورمان در اين ملاقات و متعاقبا گلايه مندي ايشان شده است.
وي در پايان با اشاره به ذوق زدگي ضد انقلاب و دشمنان ملت ايران از اين اتفاق گفت: اين ذوق زدگي و سوارشدن بر موج اتفاقي كه ناشي از سهل انگاري اداري است هيچ تاثيري بر اراده نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در پيشبرد اهداف و منافع ملي و نيز پيروزي درخشان جبهه مقاومت اسلامي نخواهد گذاشت و ملت با عظمت ما تحت زعامت و هدايت هاي مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي عزيز (مد ظله العالي) مسيرآينده روشن و تمدن ساز انقلاب و صيانت از امنيت و منافع ملي خود را با وحدت و جديت دنبال خواهد كرد.
تلاش ناكام خبرگزاري دولتي!
متاسفانه برخي از رسانه هاي حامي دولت در اقدامي تامل برانگيز به موج سواري روي خبر استعفا پرداختند. در همين رابطه برخلاف خبرسازي دروغين خبرگزاري دولتي «ايرنا» و سايت مدعي اصلاحات «انتخاب»، نه تنها هشتگ #ظريف_بمان در توييتر تبديل به ترند نشد، بلكه پركاربردترين هشتگ #فرار_ظريف و #دولت_ناهماهنگ بود!
در حالي خبرگزاري ايرنا اين ادعا را مي كند كه پس از آنكه حاميان دولت و جريان اصلاح طلب براي هشتگ ظريف بمان فراخواني در فضاي مجازي اعلام كردند، تنها چند اكانت محدود اقدام به انتشار اين هشتگ و حمايت از آن كردند.
به حاشيه رفتن يك موضوع كليدي!
با حضور ظريف در مراسم استقبال از نخست وزير ارمنستان، پرونده استعفاي وزير خارجه بسته شد، ظريف برگشت اما هزينه ها ماند. در حقيقت اقدام غيرمتعارف و عجولانه ظريف، خسارتهايي را در پي داشت. 
استعفاي ظريف با استقبال و ذوق زدگي رسانه هاي ضدانقلاب مواجه شد. در همين رابطه بي بي سي در گزارشي نوشت: «ماجراي استعفاي آقاي ظريف هر چه باشد، نخستين سفر بشار اسد به ايران، پس از آغاز بحران در سوريه را تحت تاثير خود قرار داد».
همچنين سايت ضدانقلاب دويچه وله فارسي در گزارشي با عنوان «استعفاي ظريف يا پيروزي «نظامي گري» در ايران» نوشت:«همزماني استعفاي ظريف با حضور اسد در ايران معنادار است. استعفاي او، اعتراضي به حذف وزارت خارجه از معادلات منطقه است».
سايت ضدانقلاب راديو زمانه نيز در گزارشي نوشت:«استعفاي ظريف به سفر بشار اسد به تهران مرتبط است».
متاسفانه اقدام غيرمتعارف و عجولانه ظريف، سفر بسيار مهم «بشار اسد» به تهران را تحت الشعاع قرار داد. انتشار خبر استعفا آن هم دقيقا در اوج انتشار اخبار ديدار رئيس جمهور سوريه و رهبر معظم انقلاب، موجب سوءاستفاده دشمن شد.
ناهماهنگي ها در كابينه!
ظريف گويا مدت هاست گلايه هايي از روحاني و برخي اطرافيانش(به دليل عدم هماهنگي ها) دارد. با اين حال ماجراي استعفا به پايان رسيد و با عدم پذيرش آن، منتفي شد. اما بايد پرسيد آيا هزينه عدم هماهنگي رئيس جمهور با وزيران مختلف (و نه فقط ظريف)، از جيب روحاني پرداخت مي شود يا مردم و نظام؟!
همان طور كه ذكر شد، مسئله ناهماهنگي منحصر به قضيه استعفاي ظريف نيست. مدت هاست خبر ناهماهنگي ميان روحاني با برخي وزرا يا ميان خود اعضاي كابينه شنيده مي شود. 
اختلاف وزرا با نوبخت در سازمان برنامه و بودجه و واعظي در دفتر رئيس جمهور، يا اختلاف ميان وزارت نفت و نيرو، جهاد كشاورزي و صمت، وزارت اقتصاد و بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه، وزارت كار و رفاه با صمت، شايعه استعفاي جهانگيري و سپس گلايه جهانگيري از اختيار نداشتن حتي براي تغيير منشي، نامه 5 وزير درباره پتروشيمي ها و موارد مشابه ديگر كه پس از استعفاي وزيران راه و شهرسازي و بهداشت و درمان، به استعفاي وزير خارجه ختم شده و زمزمه هايي نيز از وزارت نفت و ارشاد و... مي رسد. بخش مهمي از مشكلات اقتصادي، ناشي از همين وضعيت نابسامان درون كابينه است.
طبق قانون اساسي رئيس جمهور هماهنگ كننده وزرا و حلقه وصل اعضاي كابينه به يكديگر است. اما تاكنون برخي مشاورين دولت و برخي وزرا اعلام كرده اند كه روحاني به سختي به آنها وقت ملاقات مي دهد!
چندي پيش يكي از وزراي دولت گفته بود:«براي كارهايم در حاشيه جلسه هيئت دولت با رئيس جمهور مسائلم را مطرح مي كنم، چون رئيس جمهور به ما وقت ديدار نمي دهد».
دلار 4200 توماني
يكي ديگر از ناهماهنگي هاي دولت در زمينه دلار 4200 توماني رخ داد. در 21 فروردين 97، اسحاق جهانگيري با اعلام تك نرخي شدن ارز و تثبيت روي قيمت 4200 تومان بيان كرد: «امروز با قاطعيت اعلام مي كنم كه اين طرح حتما موفق خواهد شد و چون اين طرح به زندگي 80 ميليون ايراني مربوط است، دولت پاي آن با اقتدار ايستاده است.» 
اما واقعيت عرصه اقتصاد چيز ديگري بود. تنها نتيجه اين تصميم غيركارشناسي و تصميمات عجيب بعد از آن، هدر دادن 18 ميليارد دلار از منابع ارزي كشور در كشاكش جنگ سخت اقتصادي بود. دلار 4200 توماني براي مردم آب نداشت اما نان عده اي خاص را خوب چرب كرد. 
در پي آشكار شدن علائم شكست اين سياست، جهانگيري مرداد ماه در مصاحبه اي اعلام كرد: «دلار 4200 توماني تصميم يك جمع اقتصادي بود كه بنده اعلام كردم، چون مي خواستند اراده دولت پشت اين تصميم باشد، مبناي قيمت هم عدد آزاد ابتداي سال بود.» 
به عبارت ديگر، جهانگيري با سلب مسئوليت از خودش، كليت دولت را مسئول اجراي اين سياست ارزي دانست. جالب اينجاست كه پس از آن ولي ا... سيف، رئيس پيشين بانك مركزي هم در گفت وگويي اين تصميم را از خودش مبرا كرد و گفت: «در حقيقت بانك مركزي از آن زمان صرفا مجري مصوبات دولت بود و سياست گذاري مستقلي از مصوبات دولت، نمي توانست داشته باشد.» 
با وجود مشخص شدن خسارت هاي فراوان اين تصميم هيچ كس از دولتمردان حاضر به عذرخواهي و اعلام تجديدنظر عمده در آن نشد. در اين خصوص حتي درگيري لفظي ميان دولتي ها بالا گرفت و هر كس خود را مبري از اين بي تدبيري معرفي مي كرد! 
جالب ترين نمونه اين واكنش ها هم، واكنش حسام الدين آشنا مشاور امنيتي دولت بود كه در دفاع از روحاني گفت رئيس جمهور موافق دلار4200 توماني نبوده است! اما كرباسچي خبر داد كه اتفاقا حسن روحاني براي اعلام ارز دولتي به جهانگيري فشار آورده است. مسعود نيلي مشاور اقتصادي دولت هم كه شان علمي خود را در خطر ديد پس از پنج سال ريل گذاري اقتصادي دولت خود را كنار كشيد و اعلام كرد در تصويب دلار جهانگيري نقشي نداشته است. 
به عبارت ديگر، هر كدام به نوعي مسئوليت را از خود ساقط كردند البته پيدا كردن مقصر از نظر دولتمردان خيلي هم كار سختي نبود و حسن روحاني در يكي از سخنراني هاي خود با اشاره به عدم همكاري مردم با دولت در زمينه ارز 4200 توماني، عملا تقصير شكست اين سياست را به گردن اقتصاددانان و حتي مردم انداخت! چنان كه صراحتا اعلام كرد: «در جلسه فروردين ماه دولت، تصميمي را به اتفاق آراء اتخاذ كرديم كه بر مبناي آن همه اقتصاددانان و مشاوران اقتصادي معتقد بودند ارز بايد در كشور تك نرخي شود و اعلام كردند كه بايد قيمت ارز را 4200 تومان اعلام كنيم. اگر همه مردم همراهي مي كردند، حتما مي توانستيم آن تصميم را به خوبي به اجرا برسانيم  اما متاسفانه در حين اجرا متوجه شديم برخي از كساني كه به عنوان واردكننده و سرمايه گذار از بانك مركزي ارز دريافت كردند، نصف آن و گاهي بيشتر از آن پول را در بازار فروختند و شروع به ايجاد فساد كردند.»
استعفاي قاضي زاده هاشمي وزير سابق بهداشت و آخوندي وزير سابق راه، نمونه هاي روشني از اين ناهماهنگي ها هستند. ناهماهنگي هايي كه منجر به توليد و انباشت مشكلات متعدد و گاها بزرگ شد و با استعفاي وزرا همراه شد. استعفاهايي كه از آنها مي توان به رفتن و برجاي گذاشتن مشكلات تعبير كرد.
لزوم تغيير رويه دولت
همان طور كه پيش از اين نيز ذكر شد، ظريف برگشت اما هزينه ها ماند. در حال حاضر اختلافات و ناهماهنگي هايي كه در مجموعه دولت بلاتكليف رها شده، بعضا عود هم مي كند. نكته قابل تامل اينجاست كه اين مسئله موجب گستاخي و طمع دشمن براي فشار بيشتر مي شود؛ همچنان كه ثبات و آرامش اقتصاد كشور را به هم مي ريزد. آقاي روحاني و تيم ويژه اطرافيانش بايد تغيير رويه دهند؛ اگر نمي توانند براي مشكلات مردم چاره جويي كنند، لااقل موجب نگراني مردم و التهاب سياسي و اقتصادي نشوند.