ادامه همدلی و همراهی مردم با مسوولان در امدادرسانی

 ادامه همدلی و همراهی مردم با مسوولان در امدادرسانی 11 فروردین-98
مردمی که شاهد بحران سیل و سیل زدگی و عدم امداد وخدمات زسانی به سیل زدگان اند که نتیجه عملکرد عدم مدیریت 40 ساله  اند چه همدلی با عاملان این شرایط فاجعه بار دارند؟
تهران - ایرنا- موج جدید بارش ها و احتمال بروز سیل در برخی از استان ها، اعلام وضعیت فوق العاده و آماده باش نیروهای امداد و نجات، ارتش و سپاه و کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی به سیلزدگان همچنان در صدر اخبار رسانه های کشور قرار دارد و مهم ترین دغدغه مردم و مسوولان است.
به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور، گرچه سیلاب در برخی نقاط کشور فروکش کرده است ، اما آثار آن هنوز ادامه دارد و احتمال بروز آن در برخی مناطق جدی است ، تلاش دولت و دستگاه های امدادرسان برای جبران خسارات ناشی از سیل و کاهش آلام مردم سیلزده در استان های مختلف ادامه دارد به طوری که امروز در جلسه هیات وزیران که به ریاست رییس جمهوری تشکیل شد بر کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی تاکید کردند.

**
هیات دولت با اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به سیل زدگان موافقت کرد
هیات وزیران در جلسه امروز - یکشنبه - ضمن بررسی گزارش دستگاه‌های اجرایی مسئول و مشاهدات اعضای دولت از حضور در مناطق سیل زده با اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به آسیب دیدگان موافقت کرد.
در جلسه امروز هیات وزیران گزارش دستگاه‌های اجرایی مسئول و بازدید‌های میدانی و مشاهدات اعضای دولت از حضور در مناطق سیل زده یا در معرض بارندگی‌های شدید و گفت و گوی آنان با مردم و مسئولان محلی ارائه شد.
همچنین در این جلسه هیات وزیران ضمن تشکر از مشارکت‌های گسترده ملی در کمک به هموطنان، بر استمرار کمک‌ها و مراقبت‌ها تأکید کردند.
در ادامه جلسه، آخرین ارزیابی‌های وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور از خسارات وارد شده به اماکن مسکونی شهری و روستایی و لوازم زندگی، باغات و مزارع کشاورزی و واحدهای صنفی و صنعتی، تأسیسات زیربنایی و خدماتی در استان های سیل زده به استحضار هیات وزیران رسید و با اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به آسیب دیدگان موافقت شد. اعطای این کمک ها با تکمیل ارزیابی های میدانی ادامه خواهد یافت.

**
استان های تحت تأثیر موج جدید بارش ها دائما رصد می شوند
«
بهنام سعیدی» سخنگوی ستاد مدیریت بحران امروز اعلام کرد:‌ نمایندگان همه دستگاه های مسئول در حوزه مدیریت بحران به صورت لحظه‌ای استان های تحت تأثیر موج جدید بارش ها و شرایط جوی مناطق در معرض خطر را رصد، و مشکلات و موارد این استان ها را پیگیری می‌کنند.
وی با بیان این که تجهیزات و امکانات لازم توسط نهادهای مسئول برای مقابله با بحران پیش‌بینی شده است، یادآور شد: همه استانداران، فرمانداران و اعضای کارگروه های تخصصی 14 گانه مدیریت بحران و دستگاه های مسئول در حوزه مدیریت بحران در آماده‌باش کامل هستند.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور همچنین به مسافران نوروزی توصیه کرد به مناطقی که احتمال وقوع سیلاب در آنها وجود دارد، نزدیک نشوند و اطلاعات مسیر را از مراجع ذیصلاح دریافت و به آن عمل کنند.
سعیدی همچنین گفت: اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های ستاد مدیریت بحران کشور صرفا از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر می‌شود و مردم به اخبار غیر موثق و شایعات بی اساس توجه نکنند.

**
شورای هماهنگی مدیریت بحران ٢٣ استان درآماده باش هستند
«
سید سلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور درباره نحوه اجرای مصوبات نشست شورای عالی مدیریت بحران که به ریاست وزیر کشور برگزار شد، افزود: براساس دستور وزیر کشور، شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور از دیروز تا پایان عبور سامانه بارشی از کشور و رفع مشکلات در سطح ملی و همچنین شوراهای هماهنگی مدیریت بحران در ٢٣ استان تحت تاثیر این سامانه، به صورت 24 ساعته فعال هستند و در مواقع لزوم اتخاذ تصمیم می کنند.
وی افزود: استانداران و فرمانداران استان های تحت تاثیر و تمامی مدیران دستگاه‌های مسئول در محل مأموریت خود حضور فعال داشته و انجام وظیفه می کنند و مرخصی ها تا بازگشت شرایط به حالت عادی لغو شده است.
سخنگوی وزارت کشور با بیان این که نیروهای مسلح در مورد لایروبی رودخانه گرگان رود و بازگشایی کامل مصب رودخانه کماکان به کار خود ادامه می دهند، تصریح کرد: در هر مکانی که ضرورت تخلیه مردم از آنجا وجود دارد با دقت کامل شرایط بررسی و در صورت احراز این ضرورت سریعاً عملیات تخلیه انجام خواهد شد و در این خصوص تمامی دستگاه ها مکلف به همکاری هستند.
سامانی گفت: با عنایت به این که مقرر شد کارگروه اطلاع رسانی جهت حفظ آرامش و اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مردم، با مسئولیت و محوریت صداوسیما تشکیل جلسه داده و سیاست های اطلاع رسانی را دنبال کند، انتظار می رود با هماهنگی که ایجاد می شود اطلاع رسانی متفرقه انجام نشود و تمامی اطلاع رسانی ها صرفاً از طریق مبادی رسمی خصوصاً صدا و سیما و اطلاعیه های وزارت نیرو، هواشناسی و ستاد مدیریت بحران انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: مسئولین سازمان مدیریت بحران کشور به صورت مستمر با شوراهای هماهنگی مدیریت بحران استان های سراسر کشور در ارتباط هستند و براساس شرایط خاص هر استان تدابیر ویژه ای اتخاذ شده است.
سامانی تاکید کرد: حفظ جان و کاهش آلام فرد فرد هموطنانمان را در هر شرایطی، وظیفه خود می دانیم و از آحاد مردم، خصوصاً جوانان عزیزمان استدعا داریم ضمن توجه به هشدارها، با هوشیاری و دقت کامل اطلاعیه های رسمی را پیگیری کرده و توصیه ها را با جدیت رعایت کنند.

**
خوزستان
-
وزیر کشور با اعلام حالت فوق العاده در خوزستان موافقت کرد
استاندار خوزستان گفت: در پی درخواست از وزیر کشور برای اعلام حالت فوق العاده در استان خوزستان وزیر کشور با این درخواست موافقت کرد.
غلامرضا شریعتی اظهار داشت: بر اساس این تصمیم تمامی دستگاههای عضو ستاد مدیریت بحران استان خوزستان موظف هستند تا پایان عادی شدن شرایط سیلاب در خوزستان مرخصی کارکنان خود را لغو نمایند.
وی گفت: در روزهای تعطیل نیز دستگاههای اجرائی عضو ستاد بحران استان خوزستان می بایست دستگاهها و تجهیزات خود به همراه نیروهای عملیاتی را آماده نمایند تا در صورت نیاز به مناطق سیل زده اعزام کنند.

-
منطقه آزاد اروند به حالت آماده باش درآمد
معاونت فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: تمام بخش های این سازمان برای مقابله با سیلاب احتمالی ناشی از طغیان رودخانه ها در آبادان و خرمشهر به حالت آماده باش در آمده است.
موعود شمخانی اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد اروند پشتیبانی همه جانبه از ستاد بحران شهرستان های آبادان و خرمشهر دارد و در این راستا تمامی ماشین آلات، تجهیزات و نیروی انسانی به مناطقی که نیاز به کمک دارند اعزام شده اند.
معاونت فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت : چندین دستگاه بیل مکانیکی و تعدادی ماشین سنگین کمرشکن نیز به مناطق بحرانی اعزام شدند.

-
آتش نشانی آبادان برای امداد رسانی در سیل آماده شد
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان گفت: این سازمان با تمامی امکانات و تجهیزات آماده امداد رسانی در سیلاب است.
مجید فرهانی پور اظهار داشت: سازمان آتش نشانی آبادان با آماده باش نیروهای ستادی و عملیاتی برای امداد رسانی در سیلاب و حوادث ناشی از آن آمادگی صد در صد دارد.
وی افزود: نیروهای آتش نشانی پنج ایستگاه در آبادان به همراه تجهیزات امدادی این سازمان به حالت آماده باش در آمدند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان گفت: قایق های نجات و تیم غواص این سازمان نیز برای کمک در نقاط بحرانی شهرستان در آمادگی صد درصد می باشند.

-
نگرانی از تلفات جانی در مناطق سیل زده خوزستان وجود دارد
نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، امکانات هلال احمر خوزستان را برای امدادرسانی به مناطق سیل زده ناکافی دانست و گفت: نگرانی از بابت تلفات جانی در مناطق در معرض سیلاب در استان وجود دارد.
جواد کاظم نسب الباجی اظهار داشت: هلال احمر خوزستان امکانات لازم برای امدادرسانی به مناطق سیل زده را به اندازه کافی ندارد و امکاناتی که شرکت های دولتی در اختیار مناطق پرخطر قرار داده اند، تنها در ساعات اداری فعال است، این در حالی است که در شرایط بحران باید شبانه روز برای نجات مردم کار کنیم.
وی با اشاره به طغیان رودخانه های دز و کرخه و کارون افزود: متاسفانه به رغم همه امکانات نتوانستند سیلاب را مهار کنند و اکثر مردم ساکن در حاشیه این رودخانه ها در معرض خطر سیل قرار گرفته اند.

-
روستاهای دارخوین تخلیه نشده است
فرماندار شادگان گفت: تمامی اقدامات برای مقابله با سیلاب احتمالی در دارخوین انجام شده و هیچ دستوری برای تخلیه روستاهای این بخش داده نشده است.
سعید حاجیان بامداد یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سیل بندها در روستاهای بخش دارخوین بخصوص روستای دریسیه تقویت شده اند و تاکنون خطری این روستاها را تهدید نمی کند.
وی از کشاورزان و روستائیان دارخوین برای سرعت بخشیدن به اقدامات ایمنی برای تقابل با سیلاب احتمالی در خواست کمک کرد.
فرماندار شادگان گفت: تاکنون در بخش دارخوین برای هیچ روستایی به دلیل سیلاب دستور تخلیه صادر نشده است و چنانچه مشکلی هم وجود داشته باشد امکانات لازم برای اسکان اهالی وجود دارد.

-
مسافران نوروزی ساحل کارون در گتوند را ترک کنند
شهردار گتوند گفت: با توجه به هشدارهای ستاد مدیریت بحران درخصوص بالا آمدن آب رودخانه کارون، شهروندان و مسافران نوروزی باید ساحل رودخانه را ترک کنند.
صدیقه میری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به هشدارهای مکرر سازمان هواشناسی و مدیریت بحران احتمال وقوع سیل در شهرستان و شهر گتوند وجود دارد.
وی گفت: تردد و اسکان در حریم رودخانه کارون با توجه به بارندگی های پیش رو و رها سازی آب سد گتوند علیا ممنوع است لذا از شهروندان و مسافران نوروزی تقاضا می شود تا رفع کامل بحران از حضور در ساحل رودخانه خودداری کنند و توصیه های ستاد بحران را جدی بگیرند.

-
موج بارندگی ها شمال و غرب خوزستان را فرا گرفت
موج جدید بارندگی ها متاثر از نفوذ سامانه بارشی پرقدرت جنوبی ، از اوایل ساعات صبح یکشنبه ، مناطق شمالی و غربی خوزستان را فرا گرفته است.
به گزارش ایرنا بارندگی های پیش رو به تدریج مناطق جنوبی و شرق خوزستان در بر می گیرد ولی بنا به اعلام هواشناسی استان ، تمرکز بارش ها در مناطق شرقی ، شمالی و شمال شرق استان خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی خوزستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بارش ها به تناوب تا روز سه شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت و در مناطق مرتفع بارش به صورت برف خواهد بود.

-
نیروی انسانی ارتش خوزستان برای مقابله با سیل کافی است
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران در خوزستان گفت: استعداد نیروی انسانی ارتش در خوزستان برای مقابله با سیل در این استان به اندازه کافی است.
امیر دریادار حبیب ا... سیاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز بیان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع بلیات و حوادث، نیروی مورد نیاز را وارد عمل می کند لذا از نظر نیروی انسانی مشکلی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ارتش حفظ آمادگی دفاعی است گفت: وظیقه ذاتی ارتش حفظ تمامیت ارضی کشور است که نمی‌شود از آن غفلت کرد اما در کنار این وظیفه خطیر همیشه پا در رکاب هستند.

-
نگران پس زدن شبکه فاضلاب در اهوازهستیم
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از نگرانی های ما غرقاب شدن خروجی های فاضلاب در حاشیه رودخانه کارون در مقطع اهواز و در نتیجه ایجاد فشار معکوس برای بازگشت فاضلاب به شبکه است.
فرهاد صفدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:تاکنون گزارش های نگران کننده ای از وضعیت بالازدگی های فاضلاب نداشتیم اما گروه های بازرسی بهداشت به صورت مستمر درحال پایش هستند؛ بروز این شرایط به بارش باران در روزهای اخیر و طغیان رودخانه کارون بستگی دارد.
وی ادامه داد: پس زدگی فاضلاب احتمال آلودگی در معابر و منازل را افزایش می دهد که در این راستا به شهرداری و آبفای اهواز برای پیگیری این امر هشدارهایی داده شده است.

**
گلستان
تاکید مدیریت بحران گلستان برای تخلیه زودتر آب مناطق سیل زده
اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان شنبه شب در نشستی بر ضرورت شتاب دهی در عملیات تخلیه آب مناطق سیل زده این استان تاکید کردند.
نماینده ولی فقیه در گلستان با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در تخلیه آبگرفتگی منطقه و هدایت آن به سمت دریای خزر، گفت: دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح و مردم در حد توان برای مقابله با سرایت آب به شهر و روستا و هدایت آب، پای کار هستند ولی باید برای تسریع در حل این معضل، بر شدت تلاش ها افزوده شود.

-
فرمانده کل ارتش برای حضور در مناطق سیل زده وارد گلستان شد
امیر سر لشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف سرکشی از روند امدادررسانی و خدمات ارتش به سیل زدگان استان گلستان از طریق فرودگاه گرگان وارد استان گلستان شد.
سرلشکر موسوی قرار است ضمن پایش هوایی از مناطق سیل زده با حضور در شهرهای آق قلا و گمیشان از آخرین وضعیت تخلیه سیلاب به سوی دریا و روند احداث پل توسط نیروهای ارتش در معابر سیل زده استان دیدن کند.
چندین دستگاه خودروهای سبک و سنگین لجستیکی از جمله لودر، بیل میکانیکی، گریدر، آمبولانس و خودروهای دیگر ارتش در حال خدمت رسانی به سیل زدگان گلستان هستند.

-
آمار گزش خزندگان در مناطق سیل زده آق قلا اندک است
رییس شبکه بهداشت و درمان آق قلا گفت که با وجود مشاهده مار در برخی نقاط سیل گیر و انباشته از آب شهر آق قلا، تاکنون فقط یک مورد گزش مار در این شهر و روستاهای اطراف آن گزارش شد.
دکتر فیروزه ایگدری روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: آمار گزش توسط مار در آق قلا اندک است و علاوه بر آن امکانات و آمادگی لازم برای درمان احتمالی مارگزیدگان به طور کامل در این شهرستان مهیا است.
وی گفت: خطر بیماری های عفونی، پوستی، اسهال، هپاتیت و مارگزیدگی مردم مناطق سیلزده این شهرستان را تهدید می کند و سیلزدگان باید مراقب این موارد باشند.

-2700
واحد مسکونی آسیب دیده گنبدکاووس ارزیابی شد
رییس ستاد پشتیبانی بازسازی مناطق سیل زده شرق استان گلستان از ارزیابی 2700 واحد مسکونی آسیب دیده ناشی از سیل در مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس خبر داد.
ولی الله رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ارزیابی این واحدها توسط 30 تیم ارزیاب متشکل از کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مهندسان ناظر صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه از مجموع واحدهای ارزیابی شده، یک هزار واحد در مناطق شهری و 1700 واحد درمناطق روستایی گنبدکاووس واقع اند، افزود: هم اکنون 80 درصد واحدهای مسکونی آسیب دیده در مناطق روستایی این شهرستان ارزیابی شده اند.
رضایی اضافه کرد: کار ارزیابی واحدهای مسکونی آسیب دیده در دیگر شهرهای شرق استان گلستان نیز توسط کارشناسان بنیاد مسکن هر یک از شهرستان های این منطقه درحال انجام است.

**
مازندران
میزان خسارت منازل سیلزدگان مازندران دوباره کارشناسی می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران از حضور دوباره کارشناسان و ارزیابان خسارت به واحدهای مسکونی سیل زده استان خبر داد و گفت : به منظور کارشناسی دقیق میزان خسارت های وارده ، این ارزیابی دوباره انجام می شود تا میزان دقیق خسارت ها مشخص شود .
اواخر سال گذشته پس از وقوع سیلاب در مازندران ، تیم ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای کارشناسی میزان خسارت های وارده به واحدهای مسکونی وارد عمل شدند اما این ارزیابی ها زمانی صورت گرفت که هنوز سیلاب فروکش نکرده بود و بنا به گفته سیلزدگان بخش بیشتری از خسارت ها پس از پایین رفتن آبها و نفوذ رطوبت در پی و ستون بناها مشخصص شد .
جمعی از سیلزدگان دیروز در بازدید خبرنگاران و عکاسان ایرنا از روستاهای سیلزده تالارپشت و رکنی کلای شهرستان سیمرغ نسبت به عمیق شدن خسارت سیلات گله کرده و خواستار کارشناسی مجدد میزان خسارت شده بودند.

**
لرستان
سه روستای دورود لرستان تخلیه شد
نماینده ویژه استاندار لرستان برای رسیدگی به وضعیت سیل در دورود گفت: تاکنون ساکنان سه روستای این شهرستان برای فرار از خطر سیل به طور کامل تخلیه و به مکان های امن منتقل شده اند.
محمدرضا صفی خانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: روستاهای «قلعه کامحمدرضا»، «امیرآباد» و «سنگر» تخلیه شده اند و کار جا به جایی ساکنان روستای یوسف آباد نیز 80 درصد انجام شده است.
وی با اشاره به ضرورت تخلیه اهالی هشت روستای دورود اظهار کرد: اهالی مابقی روستاها نیز در حال تخلیه منازل خود هستند و کامیون به تعداد مورد نیاز برای این کار در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

-
مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند
رییس پلیس راه لرستان گفت: باتوجه به ورود سامانه بارشی جدید به استان و لغزنده بودن جاده ها، مردم از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.
سرهنگ مرتضی چغلوند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون تردد در تمامی محورها استان برقرار است اما باتوجه به بارش باران جاده ها لغزنده است.
وی با تاکید بر اینکه مردم از سفرهای غیرضرروری خودداری کنند افزود: برای تردد در جاده های استان همراه داشتن تجهیزات زمستانی الزامی است.

-
آسیب سد مروک دورود صحت ندارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: برخی شایعات مبنی بر آسیب بدنه سد مروک دورود و احتمال شکستگی این سد به هیچ عنوان صحت ندارد.
احمد مرادپور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سد مروک در بالادست دورود 105 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که عملیات ساختمانی سرریز آن تکمیل نشده است.
وی اظهار داشت: بازدیدهایی از این سد انجام شده و با توجه به اقدامات آب منطقه ای و در چند روز گذشته و توضیحات مشاور طرح جای نگرانی در این خصوص نیست و شایعه تخریب، صحت ندارد.

**
کرمانشاه
خانه‌نشین شدن 2 روزه مردم کرمانشاه
کرمانشاه خلوت‌ترین یکشنبه خود را تجربه کرد؛ مردم این استان به توصیه مسئولان و برای در امان ماندن از خطرات طوفان و سیل احتمالی قرار است امروز و فردا را در خانه بمانند.
تردد خودروها و بویژه عابران پیاده در سطح شهرهای کرمانشاه در روز غیرتعطیل یکشنبه به ندرت صورت می گیرد و بیش از هر صدایی، آوای باران و جوی‌های پر از آب است که به گوش می‌رسد.
بارش باران از ساعات نخست صبح امروز سراسر استان را در برگرفته و به مرور بر شدت آن اضافه می‌شود.
براساس پیش بینی سازمان هواشناسی، استان کرمانشاه امروز یکشنبه و فردا دوشنبه شاهد بارش‌ سنگین باران سپس تگرگ، وزش شدید باد و به احتمال زیاد وقوع سیل خواهد بود.
میانگین بارش‌های این 2 روز در استان دست‌کم 100 میلی متر برآورد شده و شدت بارش‌ها از عصر یکشنبه تا ظهر دوشنبه است.