خانه‌نشین شدن 2 روزه مردم کرمانشاه

 خانه‌نشین شدن 2 روزه مردم کرمانشاه11 فروردین - 98
مردم کرمانشاه که هنوز اززیر بار شرایط طاقت فرسای زلزله سال قبل رهانشده اند اکنون مورد تهدید سیل هم قرار گرفته مجبوربه خانه نشینی شده اندتاماهیت ضد مردمی رژیم ولایت فقیه بیشترعیان شود.
کرمانشاه- ایرنا- کرمانشاه خلوت‌ترین یکشنبه خود را تجربه کرده است؛ مردم این استان به توصیه مسئولان و برای در امان ماندن از خطرات طوفان و سیل احتمالی قرار است امروز و فردا را در خانه بمانند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، تردد خودروها و بویژه عابران پیاده در سطح شهرهای کرمانشاه در روز غیر تعطیل امروز یکشنبه به ندرت صورت می گیرد و بیش از هر صدایی، آوای باران و جاری شدن جوی‌های پر از آب است که به گوش می‌رسد.
بارش باران از ساعات نخست صبح امروز سراسر استان را در برگرفته و به مرور بر شدت آن اضافه می‌شود.
براساس پیش بینی سازمان هواشناسی، استان کرمانشاه امروز یکشنبه و فردا دوشنبه شاهد بارش‌ سنگین باران ، تگرگ، وزش شدید باد و به احتمال زیاد وقوع سیل خواهد بود.
میانگین بارش‌های این 2 روز در استان دست‌کم 100 میلی متر برآورد شده و شدت بارش‌ها از عصر یکشنبه تا ظهر دوشنبه است.

**
تعطیلی مغاز‌ها و آغاز آبگرفتگی
هرچند کرمانشاه تجربه بارندگی‌های مشابه را دارد اما با توجه به تکمیل بودن ظرفیت سدها، رودخانه‌ها، مسیل‌ها و چشمه‌های استان، امکان هدایت و دفع بدون خطر بارش‌های امروز و فردا بعید است.
به همین دلیل وقوع سیل در حواشی رودخانه‌ها و مسیل‌ها محتمل است؛ هرچند از ساعاتی پیش آبگرفتگی در برخی نقاط شهری بویژه در مرکز استان آغاز شده است.
مسئولان استان از مردم خواسته اند که روزهای یکشنبه و دوشنبه از خانه‌های خود خارج نشوند و برای جلوگیری از خطر صاعقه در فضای باز و طبیعت هم حضور پیدا نکنند.
این هشدارها سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی استان شده اما در عین حال فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی‌ها به تعداد کافی در حال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.
هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه صبح یکشنبه در بازدید از سطح شهر کرمانشاه گفت که «واکنش مردم به هشدارهای مسئولان درباره احتمال وقوع سیل، بسیار مطلوب بوده و الگوی مناسبی برای مردم کشور در مقابله با شرایط بحرانی است

**
فرصت طلبی شایعه پردازان
در همین حال پخش شایعه و انتشار مطالب بی‌اساس درباره کمبود مواد غذایی و نان بویژه در فضای تلگرام سبب اضطراب بخشی از مردم شده؛ موضوعی که سبب شد دادستان کرمانشاه به شایعه پردازان هشدار دهد و وعده برخورد قضایی را به آنان بدهد.
مسئولان ارشد استان هم از مردم خواسته‌اند که اخبار صحیح رویدادهای مربوط به بارندگی در کرمانشاه را از صداوسیما، خبرگزاری‌های رسمی و اطلاعیه‌های ستاد مدیریت بحران استان دریافت کنند.

**
نقاط خطرناک
شدت بارش‌ها در شرق و جنوب شرق استان یعنی ورودی‌های کرمانشاه از سمت همدان و لرستان(از جمله هرسین، صحنه، کنگاور و سنقر و کلیایی) دست کم 20 تا 40 میلیمتر بیشتر از نقاط دیگر برآورد شده است.
ستاد مدیریت بحران هشدار داده است که در شهر مرکز یک میلیون نفری کرمانشاه بویژه ساکنان حریم رودخانه‌های آبشوران، قره‌سو، چم بشیر و تنگ کِنشت خانه‌های خود تخلیه کنند.
همچنین محوطه تاریخی تاق بستان در معرض طغیان آب قرار دارد و امروز و فردا تعطیل اعلام شده؛ محلات کرناچی، مرادآباد، ده‌پَهن، چقامیرزا، کهریز، چقاگلان خیابان حداد عادل و بازار آهنگران دیگر مناطق سیل‌خیز مرکز استان اعلام شده است.
استان کرمانشاه حدود 2 هزار کیلومتر رودخانه و آبراه دارد که استقرار مسافران، عشایر و روستائیان در حاشیه آن خطرناک اعلام شده است.
660
روستای استان در معرض خطر سیل هستند که طبق اعلام استانداری در صورت نیاز، تخلیه و اهالی آنها به محل اسکان تعبیه شده جا به جا می شوند.

**
مسئولان چه کرده‌اند؟
برای مقابله با تبعات سیل احتمالی تمام نهادهای نظامی و غیرنظامی استان در حالت آماده‌باش هستند و طی روزهای اخیر تلاش کرده‌اند با اقدام های پیشگیرانه تبعات حادثه را به حداقل برسانند.
بخشی از رودخانه‌های مهم استان لایروبی شده، برای هدایت سیلاب ده‌ها کیلومتر کانال حفر شده و در مسیرهای حساس کیسه‌گذاری شده است.
اداره‌کل آموزش و پرورش چهار هزار و 400 فضای آموزشی و سرسرای ورزشی را برای اسکان اضطراری مردم و مسافران نوروزی در سطح استان مهیا کرده، همه سالن‌های ورزشی بسیج به روی گردشگران و سیل‌زده‌ها باز شده و هلال احمر هم 84 سالن را تدارک دیده است.
نانوایی‌ها به سوخت دوم تجهیز شده‌ و ماشین‌های امداد خودرو در محورهای حادثه‌خیز استان مستقر شده‌اند؛ از سوی دیگر امکانات و ماشین آلات سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی تجهیز و آماده رفع مشکلات احتمالی هستند.
همچنین جهاد کشاورزی برای رفع مشکل دام‌های استان در این 2 روز، 2 هزارو 200 تن غذای دام را بین دامداران توزیع کرده است.
همه بیمارستان‌ها و 61 پایگاه اورژانس استان هم برای مواجهه با حوادث احتمالی در آماده باش کامل به سر می‌برند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی