سیلی مسوولان آذربایجان غربی به سیل

 سیلی مسوولان آذربایجان غربی به سیل11 فروردین - 98
 چنانچه این ادعا شعار تبلیغاتی  نیست  ومسیر حریم رودخانه  ها در آذربایجان غربی همچون شیراز پاسداران  خانه سازی نکرده اندچرا این سیلی ادعای زدن به سیل  سایر مسئولان استان های دیگر سیل زده به سیل نزدند تامانع ازبروز سیل تخریبی بنیان کن نشوند؟
ارومیه - ایرنا - هماهنگی مسوولان آذربایجان غربی در موج نخست بارش ها و به ویژه قبل از ورود دومین سامانه بارشی به این استان پهناور چه در صورت بروز آبگرفتگی در روزهای آینده و چه در صورت اتفاق نیافتادن این حادثه تلخ مثال زدنی بوده و گویای انسجام در مدیریت یک بحران طبیعی است.
به گزارش ایرنا این هارمونی منجر به علاج واقعه که نه در حرف بلکه در عمل به منصه ظهور رسید، قدردانی افراد مطلع را نیز در پی داشت و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در خطبه های نماز جمعه گذشته گفت: «مدیریت بحران اخیر در استان با وجود بارش قابل توجه و بیشتر از مناطق سیل زده، شایسته قدردانی است و باید در این خصوص از مدیران مرتبط تجلیل کرد».
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی بارش باران در آذربایجان غربی طی هفته گذشته را 2 برابر شیراز عنوان کرد و نبود هیچ بحرانی در سطح استان را یادآور شد تا مسوولان استان دلگرمتر از گذشته به سراغ مقابله با سیلاب احتمالی در موج دوم بارش ها بروند.
هماهنگی روزهای جاری برای مقابله با سیل احتمالی با وجود هشدارهای پی در پی هواشناسی را می توان از پلدشت تا سردشت که گویای شمال تا جنوب این استان پهناور با بیش از 37 هزار کیلومترمربع وسعت است را جست و جو کرد.
فرماندار ارومیه به آماده باش 100 اکیپ با بیش 20 هزار نفر نیرو در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: این اکیپ ها در صورت وقوع سیلاب در بخش جنوبی و شمالی شهر به احدات سدبند اقدام می کنند تا از ورود سیل به منازل جلوگیری شود.
علیرضا ملامحمدزاده افزود: با همکاری سازمان های ذیربط تمام ورزشگاه‌ها، مدارس و مراکز درمانی شهرستان نیز برای هرگونه بحران احتمالی ناشی از سیلاب و اسکان اضطراری آماده سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه اخطارهای کتبی و هشدارهای لازم به ساکنان مناطق حاشیه ای رودخانه ها داده شده است، ادامه داد: در این راستا تمام رستوران های حاشیه مسیر روستای بند در حاشیه رودخانه شهرچایی از فردا تا زمان رفع خطر احتمالی تعطیل خواهد بود.
فرماندار ارومیه گفت: هیچ بحرانی در خصوص آب آشامیدنی در این شهرستان وجود ندارد و شهرداری ارومیه نیز در خصوص جمع آوری آب های سطحی اقدامات خوبی انجام داده است.
ملامحمدزاده با اشاره به وضعیت روستاهای در خطر نیز اضافه کرد: تعدادی از منازل روستای «گولان» در بخش انزل به دلیل قرار گرفتن در مسیل سیلاب احتمال تخلیه دارد و روستاهای آسیب پذیر نیز برای تخلیه شناسایی شده و مکان‌هایی برای اسکان اضطراری مردم این روستا در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه آمادگی کامل برای مقابله با سیلاب احتمالی در سطح شهرستان وجود دارد، بیان کرد: احتمال بروز بحران در روستای کشتیبان وجود دارد و تدابیر لازم برای لایروبی پل کشتیبان اندیشیده شده است.
فرماندار میاندوآب هم به باز شدن دریچه های سد شهید کاظمی اشاره کرد و گفت: ظرفیت ذخیره سازی آب در آن سد حدود 20 میلیون مترمکعب نسبت به سه روز پیش افزایش یافته و به 200 میلیون متر مکعب رسیده است و مشکلی در ورودی آب وجود نخواهد داشت.
مهدی قهرمانی افزود: ظرفیت خروجی رودخانه سیمینه رود نیز هم اکنون کمتر از یک سوم ظرفیت استاندارد آن است و در صورت افزایش بارندگی تا 2.5 برابر بیشتر از ظرفیت فعلی، می تواند آب را به سمت دریاچه ارومیه هدایت کند.
فرماندار میاندوآب اظهار داشت: از یک هفته پیش ستاد مدیریت بحران این شهرستان با بکارگیری تمام امکانات و ماشین آلات به طور شبانه روزی اقدام لازم در مسیل های سیلابی که نیاز به تقویت یا لایروبی داشت را انجام داد.
وی با بیان اینکه در گذشته برخی از مسیرهای رودخانه های این شهرستان لایروبی شده بود و اکنون هم به منظور مهار و پیشگیری از خطرهای احتمالی سیل، لایروبی ادامه دارد، گفت: بیش از 40 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین به صورت شبانه روزی فعال است و هیچ گونه نگرانی از بابت خطرهای احتمالی سیل وجود ندارد.
قهرمانی گفت: به مردم این شهرستان به ویژه اهالی ساکن در روستاهای پایین دست 2 رودخانه زرینه رود و سیمینه رود این اطمینان را می دهیم که هیچ گونه نگرانی از بابت جاری شدن سیل و تهدید زندگی آنان وجود ندارد؛ با وجود این از اتراق یا حضور در حاشیه رودخانه ها اجتناب کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز با اشاره به اقدامات پیشگیرانه این شرکت گفت: 500 میلیون مترمکعب فضای خالی پشت سدهای 13 گانه استان ایجاد شد و نگرانی در خصوص ذخیره سازی آب بارش روزهای آینده وجود ندارد.
کیومرث دانشجو افزود: مجموع حجم سدهای آذربایجان غربی 2 میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب پر شده و بقیه آب رها شده است.
وی بیان کرد: مشکلی در خصوص رهاسازی آب پشت 13 سد آذربایجان غربی وجود ندارد و هماهنگی های لازم برای رهاسازی آب در 2 روز آینده انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به ذخیره یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعبی برف در استان ادامه داد: در صدد هستیم تا با اجرای هماهنگ مدیریت بحران در بارش های 2 روز آینده، بخش زیادی از این آب بدون وارد کردن خسارت به دریاچه ارومیه برسد.
شهردار ارومیه نیز به آمادگی 24 ساعته معاونت ها و سازمان های زیرمجموعه خدمات رسان اشاره کرد و گفت: شهروندان هرگونه مشکلات خود اعم از آبگرفتگی یا نیاز به امدادرسانی از طریق ماشین آلات شهرداری را به سامانه شبانه روزی 137 اعلام کنند تا کارکنان در اسرع وقت در محل حاضر و نسبت به مدیریت وضعیت اقدام کنند.
محمد حضرت پور افزود: لایروبی کانال های سطح و حاشیه شهر ارومیه انجام شده و کانال های کمکی جهت انتقال سیلاب احتمالی نیز به صورت فوری احداث شده است.
وی اشاره کرد: ماشین آلات شهرداری اعم از لودر، تانکرهای پمپ دار، گریدر و سایر ماشین آلات سنگین جهت مدیریت هرگونه سیلاب احتمالی در مناطق پرخطر مستقر شده و در خدمت همشهریان است.
سید علی ترابی، فرماندار پیرانشهر نیز روز گذشته دومین جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان را تشکیل داد و برای مقابله با سیل احتمالی طی روزهای آینده، این شهرستان را به 6 بخش تقسیم بندی و وظایف ارگان های مربوطه را مشخص کرد.
جهاد کشاورزی نیز به منظور کاهش اثرات مخرب سیل اطلاعیه ای صادر و به کشاورزان توصیه کرد که ماشین آلات و ادوات کشاورزی را طی روزهای آینده در مکان های ایمن و غیرآبگیر مستقر کنند.
جلوگیری از تردد ماشین آلات و افراد در اراضی زراعی و باغی، توقف عملیات هرس و جمع آوری شاخ و برگ ها قبل از شروع بارندگی محافظت از پوشش های گلخانه ای و جمع آوری و هدایت آب های بارندگی به خارج از حوزه گلخانه ها و لایروبی سریع انهار زراعی کوچک در فاصله بین مزارع جهت هدایت آب بارندگی به طرف رودخانه ها و باز کردن دریچه های تخلیه آب بندها جهت هدایت آب به طرف رودخانه ها در این اطلاعیه مورد تاکید قرار گرفت.
هواشناسی نیز به پیش بینی اکتفا نکرد و توصیه هایی برای ساکنان و مسافران داشت که خودداری از چادر زدن، اقامت و اسکان در کنار رودخانه ها، مسیل ها و حاشیه سدهای آذربایجان غربی از جمله آنها بود.
فرماندار سلماس نیز خروج مدیران و کارشناسان عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان را ممنوع اعلام کرد و گفت: مدیران تا زمان پایداری شرایط جوی و اعلام شرایط عادی از سوی فرمانداری در شهرستان حضور دارند و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در نقاط حساس و حادثه خیز شهرستان مستقر شده است.
مرتضی اصغری با تاکید بر نقش آگاهی بخشی در پیشگیری و مدیریت بحران از اداره مخابرات شهرستان خواست تا نسبت به اطلاع رسانی از طریق تلفن ثابت و پیامک به شهروندان اقدام کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز گفت: برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارندگی 800 نفر از نیروهای راهداری با 520 دستگاه ماشین آلات در سطح استان آماده‌باش کامل هستند.
ارسلان شکری افزود: لایروبی و ایجاد مسیل در رودخانه‌ها انجام شده و پل‌های مهم همچون گلستانه و هاشم آباد در ارومیه ایمن‌ سازی شده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی از استان های کوهستانی و پربارش کشور به شمار می رود و میانگین بارندگی سالانه در این استان حدود 340 میلی متر است؛ 43 نوع حادثه طبیعی در دنیا شناسایی شده است که امکان بروز 34 مورد آن در ایران و 27 نوع از آنها در آذربایجان غربی وجود دارد.
آذربایجان غربی 17 شهرستان، 42 شهر و بیش از 2 هزار و 800 روستا دارد و جمعیت آن سه میلیون و 300 هزار نفر است.