زمان سیلاب دریچه‌های تحتانی تخلیه آب تمامی سدهای استان گلستان مسدود بود

زمان سیلاب دریچه‌های تحتانی تخلیه آب تمامی سدهای استان گلستان مسدود بود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با توجه به ویژگی سرریز سدهای استان قبل از شروع بارش و نیز در زمان وقوع سیلاب، دریچه های تحتانی تخلیه آب تمامی سدهای استان مسدود بودند.
به گزارش ایسنا به نقل از آب منطقه‌ای گلستان، مهندس حسین دهقان اظهار کرد: رودخانه گرگانرود به عنوان بزرگترین حوضه آبریز استان از منتهی الیه شرقی استان سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر خود به طرف غرب با الحاق رودخانه‌های متعدد دیگر از ارتفاعات جنوبی استان به آن در نهایت به دریا می‌ریزد. بر روی رودخانه گرگانروداز بالادست حوضه، سدهای در حال بهره برداری بوستان، گلستان و وشمگیر به صورت متوالی با مجموع حجم مخزن ۱۱۸ میلیون متر مکعب واقع شده اند.

وی افزود: با وقوع بارش شدید اخیر به طور همزمان در تمام پهنه استان، خصوصاً با شدت زیاد آن در مناطق کوهستانی که در برخی نقاط تا ۳۱۸ میلیمتر نیز گزارش شد، سیلاب سهمگین در تمامی رودخانه‌های استان به طور همزمان جاری شد. با توجه به ویژگی سرریز سدهای استان، قبل از شروع بارش و نیز در زمان وقوع سیلاب، دریچه‌های تحتانی تخلیه آب تمامی سدهای استان مسدود بودند.

وی بیان کرد: از طرفی حجم سیلاب تولیدی در بارش‌های اخیر در حوضه گرگانرود تا پنجم فروردین ماه ۹۸ معادل ۲۶۴ میلیون متر مکعب است و بر اساس ارزیابی انجام شده تا زمان تخلیه کامل سیلاب این حجم بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید که حدود ۲.۵ برابر حجم کل مخازن سدهای مسیر رودخانه گرگانرود است، لذا عامل اصلی وقوع سیلاب مقدار، شدت و تداوم بارش بوده است.