افزایش تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌های اسرائیل در پی ترور فخری‌زاده

 افزایش تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌های اسرائیل در پی ترور فخری‌زاده  9-أذر-99 

محسن فخری‌زاده هفتم آبان در جاده آبسرد دماوند، در حومه تهران، ترور شد.

یک روز پس از ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های وزارت دفاع ایران، رسانه‌های اسرائیل از افزایش تدابیر امنیتی در سفارت‌خانه‌های این کشور در جهان خبر داده‌اند.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز شنبه، هشتم آذر، گزارش داد که از «بیم انتقام ایران»، حفاظت از برخی سفارت‌خانه و دفاتر نمایندگی «حساس» اسرائیل در دنیا افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، همچنین از جوامع یهودی در خارج خواسته شده که با افزایش تدابیر امنیتی، محتاط تر باشند.

محسن فخری‌زاده که به نوشته رسانه‌های اسرائیلی از حدود ۱۵ سال پیش در صدر فهرست تعقیب اسرائیل بوده، ظهر روز جمعه، هفتم آبان، در جاده آبسرد دماوند، در حومه تهران، ترور شد.

یک «مقام ارشد» به شبکه تلویزیون ۱۲ اسرائیل گفت که این کشور برای چند سناریویِ واکنشی ایران آماده شده، هرچند که نمی‌داند پاسخ تهران چگونه خواهد بود.

این مقام اسرائیلی افزود، یک احتمال این است که ایران در صدد دست زدن به یک «واکنش سریع» باشد اما گزینه صبوری ایران تا ورود جو بایدن به کاخ سفید نیز مطرح است.

روزنامه اسرائیل هیوم گزارش داده است که کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل که تنها شامل شماری از وزیران پست‌های حساس است، روز یک‌شنبه، نهم آذر، تشکیل جلسه خواهد داد.

به نوشته تایمز اسرائیل، این کشور که مظنون به ترور شماری از دانشمندان هسته‌ای ایران در دهه گذشته است، فعلا در مورد ترور محسن فخری‌زاده سکوت کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه در ویدیویی که مقارن با ساعت ترور دانشمند ایرانی، در شبکه‌های اجتماعی‌اش منتشر کرد، هنگام ذکر فهرستی از کارهایی که در یک هفته اخیر انجام داده، گفت «این فهرست کوچکی از کارها است و نمی‌خواهم شما را از همه آن آگاه کنم».

حسن روحانی، رییس جمهور و شمار زیادی از مقامات نظامی و سیاسی ایران، ترور این دانشمند برجسته صنایع هسته‌ای و دفاعی خود را کار اسرائیل دانسته‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از مسئولان کشور خواسته است برای «مجازات قطعی و عاملان و آمران» این ترور تلاش کنند.

بیشتر در این باره:

خامنه‌ای خواستار مجازات عاملان ترور شد؛ روحانی پاسخ را به «موقع مناسب» موکول کرد

روزنامه نیویورک تایمز ساعاتی کوتاه پس از ترور محسن فخری‌زاده، در گزارشی از جمله به قلم رونن برگمن، روزنامه‌نگار اسرائیلی‌، به نقل از یک منبع آمریکایی و دو منبع دیگر، نوشت که اسرائیل عامل این ترور بوده است.

هنگامی که پس از خرابکاری صنعتی در سایت هسته‌ای نطنز در ایران در رویداد روز ۱۲ تیر امسال، رونن برگمن در نیویورک تایمز نوشت که آن انفجار کار اسرائیل بوده، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، گفت ارشدترین مقام اطلاعاتی اسرائیل که «همه می‌دانند کیست، و بنیامین نتانیاهو باید دهان او را ببندد»، عامل نشت این خبر است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هفته گذشته هم‌زمان با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در منطقه و مقارن با «سفر محرمانه» بنیامین نتانیاهو به عربستان برای دیدار با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، گزارش داد که اسرائیل و آمریکا برای «عملیات پنهانی» علیه ایران در هفته‌های باقی‌مانده از دولت دونالد ترامپ، «برنامه‌ریزی کرده‌اند»

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفته بود که این «عملیات پنهانی» از جمله برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران، با این پیش‌فرض طراحی شده که ایران تا آغاز به کار دولت جو بایدن از نشان دادن واکنش خودداری خواهد کرد.

بیشتر در این باره:

اذعان مقام‌های عالی‌رتبه به «شکاف امنیتی» و ضعف دستگاه‌های اطلاعاتی در ایران

بنیامین نتانیاهو اردیبهشت سال ۱۳۹۷ هنگام رونمایی از آرشیو هسته‌ای به سرقت رفته ایران در تل‌آویو، نام محسن فخری‌زاده را به عنوان مغز متفکر برنامه هسته‌ای ایران ذکر کرد و گفت «این نام را به خاطر داشته باشید».

در این میان، روزنامه معاریو روز جمعه بعد از ترور دانشمند ارشد ایرانی، یادآورشد که اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، دو سال پیش به یک برنامه مستند تلویزیون «کان» اسرائیل گفت «من (محسن) فخری‌زاده را خیلی خوب می‌شناسم. او نمی‌داند چقدر من او را می‌شناسم- به احتمال زیاد حتی اگر او را در خیابان می‌دیدم، می‌توانم وی را تشخیص بدهم».

اهود اولمرت در آن برنامه این را نیز افزود که «برای محسن فخری‌زاده مصونیت جانی وجود نداشته و ندارد و فکر می‌کنم که در آینده نیز او مصون نخواهد بود».

رونن برگمن دو سال پیش گفته بود که «سران موساد در طول سال‌ها بر این باور بودند که ضربه زدن به محسن فخری‌زاده، عوامل موساد را به دام خواهد انداخت».

به گزارش رسانه‌های ایران دکتر کایلی مور گیلبرت با سه ایرانی مبادله شد

بیشتر در این باره:

رسانه استرالیایی: کایلی مور-گیلبرت به دلیل داشتن دوست پسر اسرائیلی بازداشت شده بود

رونن برگمن افزوده بود که اهود اولمرت در زمان نخست وزیری‌اش یک عملیات طراحی شده برای ترور فخری‌زاده را «در آخرین لحظه لغو کرده بود».

در این میان، رسانه‌ اسرائیلی وای.نت، جمعه شب به «رویدادهای دراماتیک در خط اسرائیل- ایران» در روزهای پیش از ترور معاون وزیر دفاع ایران اشاره کرد.

وای.نت به نقل از رسانه‌های استرالیایی نوشت که اسرائیل با آزادی سه شهروند ایرانی مرتبط با تلاش خرابکاری سال ۲۰۱۲ علیه اسرائیلی‌ها در تایلند، در یک «معامله سه جانبه» (میان استرالیا، تایلند و ایران) «موافقت کرد» تا کایلی مور- گیلبرت، شهروند استرالیایی- بریتانیایی با آزادی از زندان ایران، به کشورش بازگردد.

رسانه‌های استرالیا نوشته بودند که ظاهرا دلیل بازداشت خانم مور- گیلبرت در سفر سال ۲۰۱۸ به ایران، داشتن شریک زندگی اسرائیلی بوده است.

شبکه‌های تلویزیون ایران در فیلمی که ساعاتی پس از بازگشت خانم مور- گیلبرت به استرالیا پخش کردند، مدعی شدند که او سال‌ها پیش توسط یک دوست پسر اسرائیلی‌ که خود و پدرش افسران ارتش اسرائیل بودند، در نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی جذب شد و پس از ازدواج با مرد اسرائیلی دیگری نیز به نام روسلان خودوروف، به این همکاری اطلاعاتی با اسرائیل ادامه داد.

«مستند» تلویزیون ایران خانم مور- گیلبرت را در اونیفورم نظامی ارتش اسرائیل در کنار سربازان دیگر اسرائیلی نشان داد و مدعی شد که او از سوی «آمان»، واحد مهم اطلاعاتی ارتش اسرائیل، آموزش دید و به ایران اعزام شد.

از واکنش خانم مور- گیلبرت به این مستند تلویزیون ایران خبری منتشر نشده است اما او پیش‌تر گفته بود که دلیل بازداشت او در تهران، رد درخواست حکومت ایران برای جاسوسی بوده است.

دولت اسرائیل نیز به ادعای موافقت‌اش با معامله یادشده واکنش نشان نداده است.