راز افزایش حملات تروریست‌ها در عراق چیست؟

 راز افزایش حملات تروریست‌ها در عراق چیست؟  13-بهمن-99

پاسخ به سئوال معمای پیچیده ای نیست چون حضور سپاه قدس و  مسلح کردن گروه های تروریستی شیعی عراقی  وابسته به سپاه قدس هم عامل ناامنی وبی ثباتی عراق شده  و هم  رمزگشایی ازافزایش حملات تروریستی درعراق است.

راز افزایش حملات تروریست‌ها در عراق چیست؟

بغداد – ایرنا- برخی مناطق عراق اخیرا شاهد افزایش حملات بقایای عناصر گروه تروریستی داعش برای به چالش کشیدن امنیت و ثبات این کشور بوده است اما چرا این حملات در این برهه زمانی افزایش یافته است؟

به گزارش ایرنا، پنجشنبه دو هفته پیش بود که شهر بغداد پس از آرامشی طولانی شاهد دو انفجار تروریستی همزمان بود. این انفجارهای انتحاری در میدان الطیران در مرکز شهر پایتخت عراق با استفاده از کمربند انفجاری روی داد و به جان باختن ۳۲ عراقی و زخمی شدن ۱۱۰ نفر دیگر منجر شد.

متعاقب آن نیز ناحیه العیث در منطقه حمرین در استان صلاح الدین عراق شاهد حمله تروریست ها به نیروهای سازمان الحشد الشعبی عراق بود که باعث شهادت ۱۱ نیروی این سازمان از جمله «حسین سعیدان گاطع ابو علیاء الحسیناوی» فرمانده گردان سوم تیپ ۲۲ و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر از این نیروها شد.

درپی آن نیز تحرکات تروریست ها در برخی استان ها از جمله دیاله، کرکوک، صلاح الدین، الانبار و بابل بیشتر شد و آنها از جمله حملاتی را در کمربند امنیتی بغداد و بویژه منطقه راهبردی «جرف النصر» در شمال بابل انجام دادند. در اولین حمله تروریست ها دکل های برق فشار قوی را در جرف النصر منهدم کردند و در حمله ای دیگر نیروهای الحشد الشعبی را هدف قرار دادند.

جرف النصر که نام قدیمی آن «جرف الصخر» است، منطقه‌ای راهبردی برای دسترسی و ورود به شهر کربلای معلی از سمت جنوب غربی بغداد محسوب می‌شود.

این منطقه همچنین بخشی از کمربند حفاظتی جنوب غربی شهر بغداد است.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مهرماه ۹۳ با فرماندهی عملیات «عاشورا» منطقه جرف الصخر را از اشغال عناصر گروه تروریستی داعش آزاد کرد.

به دنبال بازپس‌گیری این منطقه، شورای استانی بابِل اعلام کرد که از این پس نام آن را از جرف الصخر به معنای ساحل سنگی به جرف النصر به معنای ساحل پیروزی تغییر می‌دهد.

در پی این حملات تروریستی، نیروهای مسلح عراق نیز بر شدت عملیات خود علیه بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور افزوده و در طول دو هفته اخیر شمار زیادی از سرکردگان تروریست از جمله سرکرده ارشد داعش در عراق موسوم به «جانشین خلیفه و والی عراق» در این گروه را به هلاکت رسانده و شمار دیگری از آنها را بازداشت و مقرها و مخفیگاههای آنها را منهدم کرده اند.

اما پرسش مهمی که مطرح می شود این است که راز افزایش این حملات تروریستی در این برهه زمانی چیست و چه کسانی از آن حمایت می کنند؟

این همان پرسشی است که تعدادی از کارشناسان امنیتی، تحلیلگران و سیاستمداران عراقی تلاش کرده اند به آن پاسخ دهند.

«مظفر الحمیداوی» کارشناس امنیتی عراقی درباره فعالیت تروریست‌ها بویژه در برخی مناطق کمربند امنیتی بغداد می گوید که آمریکا به حمایت از عناصر تروریست ادامه می دهد.

وی تصریح می کند: مناطق کمربند امنیتی بغداد نظیر الرضوانیه، الیوسفیه، الطارمیه و ابوغریب از خطرناکترین مناطق برای امنیت شهر بغداد به شمار می‌رود زیرا برخی خاستگاه‌های تروریستی در آنجا وجود دارد و این امر چندین بار در جریان عملیات نیروهای امنیتی در این مناطق دیده شده است.

وی افزود: ناحیه غربی و شمالی شهر بغداد نیاز به عملیاتی ویژه و ثبت همه تحرکات همزمان با راه اندازی مراکز کنترل و شناسایی و استقرار دستگاه‌های اطلاعاتی در دل این مناطق به منظور تضمین امنیت آنجا و شهر بغداد دارد.

الحمیداوی با اشاره به تداوم حمایت نیروهای آمریکایی از تروریست ها بویژه در استان الانبار در غرب عراق خاطرنشان کرد: اگر حضور خارجی در عراق نباشد، تروریسم هرگز نخواهد توانست حمایت مالی و تسلیحاتی بدست آورد زیرا آنها در سایه این حضور می‌توانند هرچه که می خواهند بدور از چشم نیروهای امنیتی به تروریست‌ها بدهند و این امر چندین بار در صحرای استان الانبار رویت شده است.

«صباح العکیلی» دیگر کارشناس امنیتی عراقی نیز به نوبه خود تاکید می کند که نیروهای آمریکایی در پس پرده فعالیت بقایای عناصر گروه تروریستی داعش در کمربند امنیتی بغداد از جمله منطقه راهبردی جرف‌ النصر هستند.

وی معتقد است: برخی طرف ‌های سیاسی و خارجی زیر چتر حمایت آمریکا با همه توان خود تلاش می کنند تا نیروهای سازمان الحشد الشعبی عراق را از منطقه جرف النصر بیرون کنند؛ بویژه که این منطقه حلقه وصل استان های بابل، الانبار، بغداد و کربلای معلی است.

به گفته العکیلی، نظامیان آمریکایی هر از چند گاهی تعدادی از عناصر گروهک های تروریستی را پشت مقرهای نیروهای الحشد الشعبی در منطقه جرف ‌النصر هلی ‌برن می کنند تا به این مقرها حمله کرده یا در خطوط انتقال برق دست به خرابکاری بزنند.

این تحلیلگر در تشریح هدف نظامی و راهبردی نظامیان آمریکایی از این کار می گوید که آنها بدنبال ایجاد رخنه امنیتی در منطقه جرف النصر و تهدید استان های یاد شده و توجیه کردن ادامه بقای خود در عراق هستند.

صباح العکیلی می افزاید: اطلاعات تایید شده ای داریم که نشان می دهد کاروان های نظامی آمریکا چهار هزار داعشی را از خاک سوریه وارد عراق کرده اند و اجازه بازرسی و تفتیش این کاروان های نظامی آمریکایی به نیروهای امنیتی عراقی داده نمی شود.

«عدی الشعلان» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز به نوبه خود با بیان اینکه آمریکا پروژه ویرانگر خود در منطقه و به طور خاص در عراق را متوقف نکرده است، می گوید: واشنگتن بدنبال نفوذ و رخنه جدیدی در عراق برای گسترش هرج و مرج و تروریسم از طریق گروههای تروریستی خودش است.

الشعلان می افزاید: یکی از اهداف آینده آمریکا احیای دوباره گروه تروریستی داعش برای ادامه پروژه خرابکارانه خود است.

سخنگوی «کتائب حزب الله» عراق نیز به نوبه خود تاکید می کند که گروهک‌های تروریستی در پایگاه‌های آمریکا در داخل سوریه یا در مرز سوریه و عراق یا مرزهای اردن و عراق آموزش می‌بینند.

یکی از مقرهای نیروهای آمریکایی در سوریه پایگاه «التنف» است و اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر اقدام واشنگتن در انتقال تروریست‌ها از این پایگاه به پایگاه خود در منطقه «عین الاسد» در استان الانبار در غرب عراق منتشر شده است.

«عبدالمنعم الساعدی» کارشناس امنیتی عراقی در همین ارتباط می گوید: منابع نظامی سوریه در طول ماه گذشته تحرکات کاروان های نظامی از کردستان عراق به شرق فرات در سوریه را رصد کرده اند که گروه موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد) که مورد حمایت آمریکا است، در آنجا مستقر هستند. این کاروان ها سپس از شرق فرات در سوریه به سمت پایگاه «التنف» آمریکا در نزدیک مرز سوریه با عراق حرکت کرده اند.

وی می افزاید: تردد نظامیان آمریکایی بین عراق و سوریه با تهدیدات و حملات تروریستی در نقاط مرزی و به دنبال آن عملیات عناصر گروه تروریستی داعش در داخل عراق همراه است.

الساعدی تاکید می کند: تداوم حضور بیگانگان در داخل عراق تهدیدی برای امنیت این کشور است زیرا همه نشانه ها حکایت از آن دارد که ورود تروریست های خارجی به عراق از طریق نیروهای آمریکایی صورت می گیرد که بین عراق و سوریه بدون هرگونه نظارتی تردد می کنند.

نکته قابل توجه این است که فعال شدن بیشتر بقایای گروه تروریستی داعش و هشدارها درباره تلاش آمریکا برای احیای داعش به منظور توجیه ادامه حضورش در عراق و القای نیازمند بودن بغداد به نیروهای آمریکایی برای برقراری امنیت، با طرح آمریکا برای بازنگری در خروج نیروهایش از عراق همزمان شده است.

«لوید آستین» وزیر دفاع دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا اخیرا در جریان جلسه رای اعتماد خود به عنوان وزیر دفاع در مجلس سنا از طرح بازنگری در خروج از عراق سخن گفت؛ امری که با واکنش شدید شماری از نمایندگان پارلمان عراق روبرو شد و آنها تاکید کردند که فعال شدن گروه تروریستی داعش در دوره زمامداری دمکراتها انجام شد و واشنگتن برای باقی ماندن نیروهایش در عراق آماده است تا "عراق را به آتش بکشد".

«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این زمینه تصریح کرد: آمریکا از اکثر عملیات تروریستی در عراق حمایت و پشتیبانی مالی کرده و از سرکردگان گروه تروریستی داعش در بسیاری از مناطق این کشور حفاظت و برای آنها استحکامات کامل تامین کرده است.

«حسن شاکر الکعبی» رئیس فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق نیز تاکید کرد که عراق کشوری آزاد و مستقل است و در تصمیم گیری خود تن به خواسته آمریکا نمی دهد و پارلمان عراق این تصمیم وزیر دفاع آمریکا را رد خواهد کرد.

«مختار الموسوی» دیگر نماینده پارلمان عراق نیز با رد طرح آمریکا برای بازنگری در خروجش از این کشور تاکید کرد: مصوبه پارلمان درخصوص اخراج نیروهای آمریکایی از عراق قطعی است و دولت جدید آمریکا باید این را بداند.

«عدی عواد» نماینده پارلمان عراق نیز در واکنش به طرح آمریکا برای بازنگری در خروج نیروهایش از عراق گفت: پارلمان، دولت عراق را ملزم به اخراج همه نیروهای بیگانه از عراق و در صدر آنها نیروهای آمریکایی براساس یک جدول زمانی سریع کرده است و خروج بخشی از آنها در دوره گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: عراق به حضور نیروهای آمریکایی یا سایر نیروهای بیگانه نیازی ندارد.

«رعد المکصوصی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق نیز در همین ارتباط گفت: دولت جدید آمریکا به طور قطع می خواهد نفوذ نظامی خود در عراق را برای اجرای مقاصد خودش باقی نگه دارد؛ خصوصا که بایدن پروژه هایی در عراق و منطقه دارد که با پروژه های دولت ترامپ متفاوت است و این پروژه ها نیازمند حضور نظامی آمریکا در عراق است.

المکصوصی در عین حال تاکید کرد: نیروهای سیاسی ملی و حتی نیروهای مردمی نه تنها با هرگونه افزایش شمار نظامیان آمریکایی مخالفت خواهند کرد بلکه همچنان به دولت عراق برای تسریع در اخراج نیروهای آمریکایی از سراسر خاک عراق فشار آورده و در این زمینه کار خواهند کرد.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق در آن زمان اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است اما حال آمریکا طرح بازنگری در خروج نیروهایش را در سرمی پروراند.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.