بایدن: حمله آمریکا به شبه نظامیان در سوریه بر اساس حق دفاع از خود بود

 بایدن: حمله آمریکا به شبه نظامیان در سوریه بر اساس حق دفاع از خود بود  10-اسفند-99

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه نهم اسفند در نامه‌ای به رهبران کنگره این کشور گفته است، دستور او به ارتش ایالات متحده برای حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه مطابق اصل حق دفاع از خود بود.

جو بایدن در نامه خود به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و پاتریک لیهی، رئیس موقت مجلس سنای این کشور نوشته است: ایالات متحده این اقدام را بر اساس حق ذاتی دفاع از خود مطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل انجام داد.

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه دستور داد تا ارتش این کشور مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در شرق سوریه را هدف قرار دهد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون هم می‌گوید، در این حملات چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی را هدف قرار داده است که تعدادی از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت حکومت ایران از جمله کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا از آنها استفاده می‌کردند.

پنتاگون گفته بود، این حمله در پاسخ به حملات راکتی اخیر به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در ماه گذشته صورت گرفته است که در آن یک پیمانکار غیر نظامی کشته و یک نیروی نظامی آمریکایی نیز مجروح شد.

جو بایدن در این نامه به رهبران کنگره نوشته است: با هدایت من، این اقدام نظامی برای دفاع و حفاظت از پرسنل و شرکای ما در برابر این حملات و همچنین حملات آتی انجام شد.

سی ان بی سی نیوز نوشته است، حمله به شبه نظامیان شیعه در سوریه واکنش شماری از نمایندگان دموکرات در کنگره را درپی داشته است. آنها گفته‌اند، دستور جو بایدن برای حمله نظامی می‌بایست با تایید کنگره انجام می‌شد. این نمایندگان خواستار توضیح در این‌باره شده بودند.

بر اساس «قانون اختیارات جنگی»، رئیس جمهوری آمریکا می‌بایست ۴۸ ساعت پس از هر اقدام نظامی کنگره را مطلع کند.

رئیس جمهوری آمریکا در این نامه خود به رهبران کنگره بر حق قانونی خود به عنوان فرمانده کل قوا تاکید کرده است.

جو بایدن در این نامه همچنین تصریح کرده است، من این اقدام نظامی را بر اساس مسئولیتم برای حفاظت از شهروندان ایالات متحده، در داخل و خارج از کشور، و همچنین در راستای پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده، مطابق با اختیارات قانون اساسی خود برای انجام روابط خارجی ایالات متحده و به عنوان فرمانده کل قوا و ریاست قوه مجریه ایالات متحده هدایت کردم.

جو بایدن روز گذشته گفته بود که پیام حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران این است که اقدامات این کشور بدون پاسخ نخواهد ماند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در همین روز گفته بود٬ هدف از حمله به مواضع شبه نظامیان در سوریه، ارسال این پیام به ایران بود که اقدامات این کشور بدون مجازات نخواهد ماند.

در همین زمینه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در دیدار با همتای عراقی خود در تهران، حمله آمریکا به شبه نظامیان شیعه را اقدامی « خطرناک» توصیف کرد.

محمد جواد ظریف در همین حال، «برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست» و گفت، این حملات می‌تواند با «هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد.»

به گزارش رویترز، یک مقام شبه نظامی شیعه عراقی نزدیک به ایران گفته است که در حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه در شامگاه پنجشنبه یک پیکارجو کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

کتائب حزب الله تایید کرده است که یک پیکارجوی این گروه به نام سلام زاید الشرفی در این حمله کشته شده است.

«کتائب حزب‌الله»[گردان‌های حزب‌الله] یکی از گروه‌های تشکیل دهنده حشد الشعبی است و در بین این گروه‌های شبه نظامی، به جمهوری اسلامی ایران بسیار نزدیک است.

این گروه در سال ۲۰۰۷ از ادغام چند دسته و هیأت مذهبی شیعی در شهر العماره در جنوب عراق پدید آمد و در سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.

با استفاده از سی ان بی سی نیوز و رادیو فردا؛ خ