بایدن: اقدام ایران بدون مجازات نخواهد ماند

 بایدن: اقدام ایران بدون مجازات نخواهد ماند 9-اسفند-99

جو بایدن برای بازدید از مناطق آسیب دیده تگزاس به این ایالت سفر کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، جمعه هشتم اسفند گفته است که پیام حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران این است که اقدامات شما بدون مجازات نخواهد ماند.جو بایدن که برای بازدید از مناطق آسیب دیده به تگزاس سفر کرده است، در پاسخ به این پرسش که قصد داشتید چه پیامی با حمله به یک هدف در سوریه برای ایران بفرستید؟ گفت: (این‌که) اقدامات‌ شما بدون مجازات نمی‌ماند. مراقب باشید.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در شرق سوریه هدف قرار داده است.یک گروه که تحولات سوریه را ر صد می‌کند هم گفته است، در این حمله ۲۲ شبه نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در همین روز گفته است هدف از حمله مواضع شبه نظامیان در سوریه ارسال این پیام به ایران بود که اقدامات این کشور بدون مجازات باقی نخواهد ماند.آنتونی بلینکن گفت، طی ۱۰ روز گذشته چند بار به نیروهای ما، مواضع ما و به منافع ما حمله شد که به مرگ یک نفر و مجروح شدن منجر شد.وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: این خیلی روشن بود که ما می‌بایست هم به این حملات و هم به تهدیدهای موجود پاسخ می‌دادیم.

او همچنین اظهار داشت، ما دست به این اقدام زدیم که مشخص و متناسب بود و همچنین در کاهش توان شبه نظامیان برای تدارک حملات دیگر هم موثر بود.وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد، این باید به ویژه برای ایران روشن کرده باشد که اقداماتش علیه نیروهای ما، شرکای ما و منافع ما بدون مجازات نخواهد ماند.

پنتاگون می‌گوید، این حمله در پاسخ به حملات راکتی اخیر علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل عراق صورت گرفته است.در حملات شامگاه ۲۷ بهمن، شلیک سه راکت به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق شلیک شد. در این حمله یک پیمانکار غیر نظامی کشته و یک نیروی نظامی آمریکایی نیز مجروح شد.

واکنش ایران

وزارت امور خارجه ایران هم پیشتر در روز جمعه حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان شیعه در شرق سوریه را «نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین المللی» دانست و آن را «بشدت محکوم کرد.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه خود گفته است، «این اقدام دولت جدید امریکا را تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض قوانین حقوق بین الملل» است و «به تشدید درگیری‌های نظامی و بی ثباتی بیشتر منطقه» منجر خواهد شد.با این حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه خود اشاره‌ای به نیروهایی که در این حمله هدف قرار گرفتند، نکرده است.

این خبر به مرور تکمیل می‌شود