آتش‌سوزی در جنگل‌های ۲۱ استان ترکیه حداقل چهار کشته به جا گذاشت

 آتش‌سوزی در جنگل‌های ۲۱ استان ترکیه حداقل چهار کشته به جا گذاشت۱۰-مرداد-۱۴۰۰

در جریان آتش‌سوزی‌های گسترده روزهای اخیر در مناطق جنگلی مختلف در ۲۱ استان ترکیه، حداقل چهار نفر کشته و هزاران توریست از هتل‌ها و تفریحگاه‌ها تخلیه شده‌اند.

مقام‌های دولت ترکیه می‌گویند که در طول دو روز گذشته، حداقل ۷۱ مورد آتش‌سوزی در مناطق جنگلی رخ داده که در ۵۷ مورد، آتش‌نشان‌ها و نیروهای امدادی موفق به کنترل آتش‌سوزی شده‌اند.

روزنامه گاردین روز شنبه نوشت که شدت گرمای این آتش‌سوزی‌ها «چهار برابر» حریق‌های گذشته در تاریخ ترکیه بوده است.

آتش‌سوزی‌ها به طور عمده در مناطق جنگلی شهرهای توریستی ترکیه مانند آنتالیا، بودروم، مارماریس و مرسین آغاز شده و وزش باد شدید نیز به گسترش آن کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه، در مناطق درگیر آتش‌سوزی اعلام فاجعه عمومی کرده و گفته است تحقیقات در مورد علت این حوادث ادامه دارد.

بروز آتش‌سوزی گسترده در شهرهای مختلف موجب طرح گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر عمدی و هدایت‌شده بودن این حوادث شده، ولی مقام‌های دولت ترکیه تاکنون در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند.

دولت ترکیه می‌گوید ۴۵ فروند هلیکوپتر و ۶ هواپیما به همراه ۴ هزار نیرو برای مهار آتش‌سوزی‌ها به کار گرفته است.

دولت آذربایجان یک بالگرد و ۵۰۰ نیروی امدادی به ترکیه فرستاده است. کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از گسترش آتش‌سوزی‌ها، از اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به ترکیه خبر داده است.