سریال پرتکرار و بدون توقف حوادث رانندگی

 سریال پرتکرار و بدون توقف حوادث رانندگی۹-مرداد-۱۴۰۰

سریال پرتکرار و بدون توقف حوادث رانندگی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری خودروهای غیر استاندارد سالانه جان بسیاری از هموطنان را در حوادث جاده‌ای در سراسر کشور می‌گیرد، حوادث رانندگی به‌صورت سریالی در جاده‌های کشور تکرار می‌شود، در واژگونی خودروی حامل خبرنگاران در نقده عنوان شد که راننده بدون داشتن صورت وضعیت اقدام به جابجایی مسافران کرده است.

به گزارش ایسنا، شرکت‌های مسافربری ملزم هستند قبل از صدور صورت وضعیت خودرو را از نظر فنی تائید کنند و خودرویی که فاقد معاینه فنی است، نباید برای او صورت وضعیت صادر شود.

اما این سوال مطرح می‌شود که آیا این نظارت بر روی ایمنی خودروهای عمومی قبل از حرکت از پایانه به‌صورت دقیق انجام می‌شود، آیا این نظارت‌ها دقیق و کاملا کارشناسی است، برخی از کارشناسان معتقدند که برخی از شرکت‌های مسافربری در این حوزه دچار تخلفاتی می‌شوند و در صدور صورت وضعیت دقت لازم را ندارند.

شاید یکی از دلایل وقوع حوادث جاده‌ای فرسوده بودن خودروهای ناوگان مسافربری باشد، برخی از محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری در مناطق صعب‌العبور قرار دارند و قطعا اگر خودرو از نظر سیستم ترمز و فنی دارای نواقصی هر چند کوچک باشد، امکان دارد این نقض منجر به وقوع حادثه و به خطر افتادن جان مسافران شود.

بنابراین مدیران فنی شرکت‌های مسافربری باید قبل از صدور صورت وضعیت برای خودرو به این مسائل توجه کنند، همچنین برخی از رانندگان فعال در ناوگان مسافربری تجربه لازم برای تردد در برخی از محورهای کوهستانی را ندارند و در صورت بروز حادثه توانایی کنترل خودرو را ندارند.

نباید نقش شرکت‌های مسافربری را در کاهش حوادث جاده‌ای نادیده گرفت، اگر مدیران فنی این شرکت‌ها نظارت بر خودروها را قبل از صدور وضعیت تشدید کنند، شاید دیگر شاهد تردد ارابه‌های مرگ در محورهای مواصلاتی و به خطر افتادن جان انسان‌ها نباشیم.

شرکت مسافربری تنها در قبال صدور صورت وضعیت باید پاسخگو باشد

حسین مالکی- سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه نظارت بر شرکت‌های مسافربری، اظهار کرد: این شرکت‌ها تعدادی خودروی ملکی و تعدادی خودروی شخصی نیز تحت پوشش خود دارند.

وی ادامه داد: اگر خودروهای تحت پوشش شرکت مسافربری برای جابجایی مسافر از شرکت صورت وضعیت دریافت نکنند، این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال حوادث برای راننده و مسافرانی که با این خودرو جابجا می‌شوند نخواهد داشت، شرکت مسافربری تنها در برابر صورت وضعیتی که صادر می‌کند، مسئول است و باید پاسخگو باشد.

مالکی با بیان اینکه مبدا، مقصد و همچنین تعداد مسافران در صورت وضعیت خودروهای مسافربری ثبت می‌شود، یادآور شد: عموما خودروها بدون دریافت صورت وضعیت اقدام به جابجایی مسافر نمی‌کنند، زیرا بدون دریافت صورت وضعیت "پیمایش" برای آن‌ها محاسبه نمی‌شود و همچنین مشمول خدمات بیمه‌ای نیز نخواهند شد.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برخی از ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و ... تعدادی خودرو برای جابجایی مسافر دارند که این خودروها تحت نظر هیچ شرکتی نیستند و راهداری نیز هیچ نظارتی بر روی آن‌ها ندارد، برای مثال دانشگاه‌ها تعدادی اتوبوس و ... برای جابجایی افراد دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی از خودروها بدون اطلاع شرکت و با هماهنگی شخصی اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند، خاطرنشان کرد: این راننده قطعا دچار تخلف شده است، اما شرکت هیچ مسئولیتی در قبال راننده و مسافران ندارد، زیرا بدون اطلاع اقدام به جابجایی مسافر کرده است.

مالکی افزود: شرکت‌های مسافربری قبل از صدور صورت وضعیت خودرو را از نظر ایمنی مورد ارزیابی قرار می‌دهند، اگر خودرو فاقد معاینه فنی باشد، به‌علت قفل بودن کار هوشمند راننده امکان صدور صورت وضعیت وجود نخواهد داشت، زیرا کارت هوشمند و معاینه فنی به یکدیگر متصل است.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: عموما شرکت‌های مسافربری بدون صدور صورت وضعیت اجازه جابجایی مسافر به راننده تحت پوشش خود را نمی‌دهند، زیرا سود شرکت در صدور صورت وضعیت است.

وی با بیان اینکه تخلفات شرکت‌های مسافربری در کمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد، توضیح داد: مردم می‌توانند این تخلفات را گزارش دهند، با رانندگان و شرکت‌های متخلف برابر با دستورالعمل‌های موجود برخورد خواهد شد، این جریمه در گام‌های اول به‌صورت نقدی و در صورت تکرار می‌تواند به ابطال کارت هوشمند و لغو مجوز فعالیت منجر شود.

مالکی در پایان گفت: نیروهای نظارتی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ترمینال‌ها و پلیس‌راه نیز مستقر هستند و به‌طور مستمر بر فعالیت این شرکت‌ها نظارت می‌کنند.

نظارت بر ناوگان مسافربری بر عهده اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است

غلامعلی نوربخش- رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مدیریت و نظارت بر ناوگان مسافربری در وهله اول بر عهده اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، اظهار کرد: مدیران فنی مستقر در شرکت‌های مسافربری باید قبل از صدور صورت وضعیت مدارک خودرو و راننده، کارت معاینه فنی، سالم بودن لاستیک‌ها، داشتن تجهیزات ایمنی و ایمن بودن خودرو را مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: مهر مدیر فنی تائیدکننده سلامت خودرو است و خودرو پس از تائید مدیرفنی می‌تواند اقدام به جابجایی مسافر کند، پس از آن اگر در جاده راننده دچار تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت، عدم ثبت ساعت، صحبت با تلفن همراه و ... شود، آن زمان پلیس راه وارد عمل خواهد شد.

نوربخش گفت: در پلیس‌راه مدارک راننده و صورت وضعیت صادرشده توسط شرکت مسافربری چک می‌شود، همچنین نیروهای انتطامی مراقب هستند تا راننده معرفی شده تغییر نکرده باشد.

رئیس پلیس‌راه چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: برخی از رانندگان برای اینکه مبلغی را برای صدور صورت وضعیت به شرکت مسافربری پرداخت نکنند، اقدام به جابجایی مسافر بدون صورت وضعیت و اطلاع شرکت می‌کنند، اگر راننده مدارک مورد نیاز را به‌همراه نداشته باشد دفترچه او ضبط می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر راننده ثبت ساعت را انجام نداده و مهر مدیرفنی نداشته باشد، دفترچه راننده بایگانی و به کمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای رسیدگی به تخلف معرفی می‌شود.