عراقی‌ها در اعتراض به قطع مداوم آب و برق در بغداد تجمع کردند

 عراقی‌ها در اعتراض به قطع مداوم آب و برق در بغداد تجمع کردند۱۲-تیر-۱۴۰۰

عکس آرشیوی است

گزارش‌ها حاکی است که صدها تن از مردم عراق روز جمعه ۱۱ تیر در اعتراض به قطع پیاپی و طولانی‌مدت آب و برق همزمان با افزایش شدید دمای هوا دست به تجمع در بغداد، پایتخت این کشور، زدند.

ماجد مهدی هفتوش، وزیر برق عراق، روز هشتم تیرماه به دلیل فشار شدید افکار عمومی در مورد کمبود برق در سراسر کشور استعفا داد. در بیشتر استان‌های جنوبی عراق که در روزهای اخیر دمای آن به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسیده، ساعات کار روزانه کاهش یافته است.

بروز بی‌ثباتی پس از استعفای وزیر برق عراق و همچنین مسئله قطع انتقال برق از ایران به عراق، در چند روز اخیر، نگرانی‌ها در مورد وقوع اعتراضات تازه را تشدید کرده بود.

شهروندان عراقی می‌گویند که برق در بیشتر استان‌های کشور پیش از طلوع آفتاب به طور کامل قطع شده است.

ایران که با کمبود ارز خارجی روبه‌رو است اخیرا بار دیگر دولت عراق را تحت فشار قرار داد تا بدهی‌های مربوط به خرید برق را پرداخت کند. برق و گاز وارداتی از ایران معمولا یک سوم نیاز عراق به برق را تامین می‌کند.

یک نیروگاه ترکیبی در نزدیکی شهر ناصریه عراق

بیشتر در این باره:

نگرانی‌ از بروز اعتراض‌ها در عراق در پی قطع صادرات برق از ایران

طبق آمارهای وزارت برق عراق، میزان انتقال برق ایران به عراق در روز هشتم تیرماه به صفر رسید. به گفته یک مقام این وزارتخانه، جريان انتقال برق در هفته‌های قبل به مرور کاهش یافته و در روزهای اخير کاملا متوقف شده است.

این در حالی است که با فرا رسیدن ماه‌های گرم تابستان، عراق خود را برای انتخابات سراسری آماده می‌کند. انتخابات سراسری عراق قرار است روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) امسال برگزار شود. به باور کارشناسان و تحلیلگران، هر گونه اعتراض و ناآرامی در میان اقشار مختلف مردم می‌تواند پیامدهای نگران‌کننده‌ای را برای این انتخابات به همراه داشته باشد.

اتکای عراق به برق و گاز وارداتی از ایران پیامدهای سیاسی دارد و به یکی از موارد پیچیده در مناسبات بغداد و واشینگتن بدل شده است. دولت آمریکا در سال‌های گذشته بارها برای واردات برق و گاز از ایران معافیت‌های کوتاه مدت از تحريم‌های ايران صادر کرد اما شرط آن اقدامات موثر عراق برای خودکفایی در زمینه انرژی بود.

در چارچوب طرح معافیت از تحریم‌های آمریکا عراق فقط می‌تواند مبالغ مربوط به واردات انرژی از ایران را به صورت کالا و يا خريدهای غيرمستقيم بپردازد. گفته می‌شود که اخیرا عراق بخشی از بدهی خود را از طریق خرید واکسن کرونا به ایران پرداخت کرده است.

در حال حاضر، سیاست داخلی عراق با بحران حل مسئله کمبود برق دست به گریبان است؛ چالشی عظیم که در سال‌های اخیر با اعتراضات خشونت‌آمیز مردمی به ویژه در استان‌های جنوبی این کشور همراه بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن