وزیر اسبق
راه: ايران 140 اجازه پرواز نداشت! 20مرداد-93
بااین حساب سئوال است که چرا تاکنون از رده
خارج نشده بود؟چرا اجازه پرواز داده شده است؟ مسئول کیست وپاسخگوی جان بهدر رفته
شدگان این سانحه هوایی کیست؟ چراهرروز باید بیشتر ثابت شود که از منظر مسئولان
رژیم نامشروع ولایت فقیه جان شهروندان ایرانی بی ارزش تر می شود؟
يك هواپيما سقوط كرد تا رسانهها به فكر
وضعيت صنعت حمل و نقل كشور بيفتند، پيش از آن اما كمتر رسانهاي از وضعيت حملونقل
و اثرات تحريمها صحبت ميكرد. بيشتر اخبار رسانهاي ما منحصر به نقل قولهاي
تكراري از دولتمردان بود. به گزارش آرمان،
دولتمرداني كه سالها پيش، از كاغذ پاره بودن تحريمها صحبت ميكردند بدون آنكه به
تقويت توان داخلي كشور بپردازند. هواپيمای سپاهانایر
روز گذشته ساعت 9:18 بر فراز فرودگاه مهرآباد ديده شد و با چرخشي 180درجهاي به
سمت جاده فتح حركت كرد اما با انفجاري مهيب دم هواپيما وسط جاده جا ماند، همه اين
حوادث چند ثانيه بيشتر طول نكشيد. دود غليظي شمال فرودگاه مهرآباد؛ جاده فتح
وخيابان گلها در تهرانسر را فرا گرفت اما اين دود سالها پيش از صنعت حملونقل
كشور برخاسته بود ولی هيچ كس آن را نديده بود. بيش از هر چيز همه به
واردات ماشينها و هواپيماهايي پرداختند كه فاقد كيفيت بود. صنعت حملونقل كشور
يكي از آسيبديدهترين بخشهايي بود كه كشور ما در چند سال اخير شاهدش بود. حال برخي
رسانهها اشكال را در دولت يازدهم ميبينند در حالي كه دولت يازدهم يك سالي است كه
صنعت بيمار حملونقل كشور را به ارث برده است. محمود جامساز
اقتصاددان در گفتوگو با آرمان، معتقد است كه روند حركت و تحرك دولتمردان در گذشته
و امروز به گونهاي نبوده و نيست كه صنايع كشور را مدرن كند. ما كه سالها كالاي
چيني وارد ميكرديم. اكنون بايد انتظار داشته باشيم كه روند موجود به دولت يازدهم
هم سرايت كند. جمشيد پژويان اقتصاددان نیز معتقد است تحريمها
به كشور آسيب رساند اما بيش از هر چيز مديريت ناكارآمد كشور را در 10سال اخير دچار
مشكل كرده است بنابراین نبايد مسئولين فعلي را مقصر شناخت. ما بايد آثار و تبعات
تحريم را بپذيريم اما كسي كه بيش از همه از صنعت هوايي كشور اطلاع دارد وزير مقتدر
دولت اصلاحات است. به گمان بسياري در دوران او بود كه صنعت حملونقل
كشور توانست نفس بكشد. احمد خرم، وزير اسبق راه در گفتوگو با آرمان به تشريح
وضعيت صنعت حملونقل كشور پرداخت. او معتقد است تحريمها، بر كشور ما آثار و
تبعات متفاوتي داشته و دارد.
مسئولان چگونه اجازه دادند ایران140پرواز کند؟
وزير اسبق راه و ترابري با تشريح مشكلات صنعت حملونقل كشور گفت: ما بايد به نوسازي صنعت حملونقل كشور ميپرداختيم. متاسفانه در سالهاي گذشته به توسعه صنعت حملونقل كشور نپرداختيم. بهانه اين بود كه تحريمها مانع نوسازي است اما ميشد تحريمها را دور زد يا حتي ميتوانستيم به توان داخلي تكيه كنيم.مهمترين مساله ما اين است كه مسئولين تصميماتشان را سریع نميگيرند، يعني توان تصميمگيري برخیشان ضعیف است. مساله دوم بيتوجهي دولتها به ناوگان حملونقل كشور است. سومين مسالهاي كه باعث كهنه شدن و فرسوده شدن ناوگان شده، آزادنشدن قيمت بليتهاي هواپيماست. هميشه دولت دست روي قيمت بليتها گذاشته و نگذاشته است كه قيمت آنها آزاد شود. مساله چهارم، هواپيماي آنتونوف140 يا همان ايران140 است. شما ميدانيد كه اين هواپيما تنها هواپيماي مسافري است كه ما توان توليد آن را به كمك اوكراين داريم. توليد اين هواپيما مقرون بهصرفه و اقتصادي نبوده و هواپيمايي كشوري پرواز اين هواپيما را تاييد نكرده است. به ايرلاينها هم ابلاغ شده كه از اين هواپيما استفاده نكنند. حال چه اتفاقي افتاده كه اين هواپيما پرواز كرده است. سوال اينجاست كه مسئولان چگونه اجازه دادند كه اين هواپيما پرواز كند آن هم پرواز مسافري؛ اگر پرواز نظامي رخ داد مسلما قضيه ديگري است و ريسك آن را نهادهاي نظامي بايد بپذيرند اما هواپيمايي كشوري، استانداردهاي جهاني خود را دارد؛ بنابر اين استانداردهاي جهاني براي يك پرواز بايد شرایطی محقق شود. اگر هواپيماي ديروز بر خلاف اين استانداردها پرواز كرده بنابراين مسئولان بايد تخطي از قانون را مورد بررسي قرار دهند. احمد خرم در ادامه افزود: نوسازي ناوگان حملونقل حمايت جدي و اراده دولت را ميخواهد. ناوگان فعلي حملونقل كشور ناوگاني نيست كه بشود در شرايط فعلي مسافر را با آن جابهجا كرد. راه بهروزسازي صنعت حملونقل كشور برداشتن پول از صندوق توسعه است بايد منابع مالي جديدي به صنعت حملونقل تزريق شود بنابراين هيچكس نميتواند تمام مشكل را در تحريمها ببيند. الب
مسئولان چگونه اجازه دادند ایران140پرواز کند؟
وزير اسبق راه و ترابري با تشريح مشكلات صنعت حملونقل كشور گفت: ما بايد به نوسازي صنعت حملونقل كشور ميپرداختيم. متاسفانه در سالهاي گذشته به توسعه صنعت حملونقل كشور نپرداختيم. بهانه اين بود كه تحريمها مانع نوسازي است اما ميشد تحريمها را دور زد يا حتي ميتوانستيم به توان داخلي تكيه كنيم.مهمترين مساله ما اين است كه مسئولين تصميماتشان را سریع نميگيرند، يعني توان تصميمگيري برخیشان ضعیف است. مساله دوم بيتوجهي دولتها به ناوگان حملونقل كشور است. سومين مسالهاي كه باعث كهنه شدن و فرسوده شدن ناوگان شده، آزادنشدن قيمت بليتهاي هواپيماست. هميشه دولت دست روي قيمت بليتها گذاشته و نگذاشته است كه قيمت آنها آزاد شود. مساله چهارم، هواپيماي آنتونوف140 يا همان ايران140 است. شما ميدانيد كه اين هواپيما تنها هواپيماي مسافري است كه ما توان توليد آن را به كمك اوكراين داريم. توليد اين هواپيما مقرون بهصرفه و اقتصادي نبوده و هواپيمايي كشوري پرواز اين هواپيما را تاييد نكرده است. به ايرلاينها هم ابلاغ شده كه از اين هواپيما استفاده نكنند. حال چه اتفاقي افتاده كه اين هواپيما پرواز كرده است. سوال اينجاست كه مسئولان چگونه اجازه دادند كه اين هواپيما پرواز كند آن هم پرواز مسافري؛ اگر پرواز نظامي رخ داد مسلما قضيه ديگري است و ريسك آن را نهادهاي نظامي بايد بپذيرند اما هواپيمايي كشوري، استانداردهاي جهاني خود را دارد؛ بنابر اين استانداردهاي جهاني براي يك پرواز بايد شرایطی محقق شود. اگر هواپيماي ديروز بر خلاف اين استانداردها پرواز كرده بنابراين مسئولان بايد تخطي از قانون را مورد بررسي قرار دهند. احمد خرم در ادامه افزود: نوسازي ناوگان حملونقل حمايت جدي و اراده دولت را ميخواهد. ناوگان فعلي حملونقل كشور ناوگاني نيست كه بشود در شرايط فعلي مسافر را با آن جابهجا كرد. راه بهروزسازي صنعت حملونقل كشور برداشتن پول از صندوق توسعه است بايد منابع مالي جديدي به صنعت حملونقل تزريق شود بنابراين هيچكس نميتواند تمام مشكل را در تحريمها ببيند. الب