افزايش خطر هپاتيت با استفاده مشترك از قليان

 دانستني‌ها 
افزايش خطر هپاتيت با استفاده مشترك از قليان9شهریور-93
عضو كميته علمي بورد كشوري هپاتيت نسبت به مصرف مصرف اشتراكي قليان به عنوان زمينه‌ساز ابتلا به ميكروب سل و ويروس‌هايي مانند تبخال و هپاتيت هشدار داد.
دكتر "عادل فلاح" گفت: هپاتيت بيماري است كه كبد را گرفتار مي‌كند و ابتلا به آن از علل عفوني و غيرعفوني ناشي مي‌شود.
وي ادامه داد: شايع‌ترين و خطرناك‌ترين علل عفوني آن ويروس‌هاي هپاتيت
B و C هستند كه در طولاني مدت باعث بروز بيماري سيروز و سرطان‌هاي كبدي و در نهايت پيوند كبد مي‌شوند. اين دو بيماري از راه‌هاي مختلف انتشار مي‌يابند كه استفاده از تيغ‌هاي ريش‌تراشي آلوده، ليوان مشترك، تزريق مواد مخدر و تماس جنسي ناايمن، از جمله آنهاست.
"فلاح" بيان كرد: ميزان انتقال از طريق فرآورده‌هاي خوني با توجه به نظارت بر محصولات خوني تقريبا ناچيز است اما، متاسفانه با توجه به مصرف قليان به ويژه در جمعيت جوان، شاهد انتقال بيماري از اين طريق نيز هستيم.
وي افزود: مصرف اشتراكي قليان مي‌تواند منجر به افزايش احتمال ابتلا به ميكروب سل و ويروس‌هايي مانند تبخال و هپاتيت شود و از طرفي توتون تنباكوي مورد استفاده براي مصرف قليان حاوي ميكروب و قارچ است كه اين امر موجب ايجاد عفونت‌هاي حاد و مزمن در دستگاه تنفسي مي‌شود.
اين عضو كميته علمي بورد كشوري هپاتيت تصريح كرد: درمان بيماري هپاتيت
B و C در تمام دنيا گران است، پس بهتر است با در نظر گرفتن هشدارهاي بهداشتي در زمينه پيشگيري، از خود و جامعه مراقبت كنيم. ميزان شيوع هپاتيت B در كشور حدود 1.5 ميليون و هپاتيت C حدود 300 هزار نفر است.
فلاح خاطرنشان كرد: هدف سيستم‌ بهداشت و درمان كشور نيز كاهش بروز اين دو بيماري است و اين هدف‌گذاري قابل دسترس بوده است.