گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم  10 تیر - 95
یکی از فرماندهان ارتش آمریکا اعلام کرد، واشنگتن موشک رهگیر کوتاه برد استفاده شده در سیستم گنبد آهنین اسرائیل را با هدف اضافه کردن آن یا ساخت یک نمونه مشابه آمریکایی برای دفاع هوایی مستقر در اروپا علیه روسیه آزمایش کرد.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گنبد آهنین که با بودجه کمکی واشنگتن ساخته شده طبق گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی 90 درصد موارد موشک‌ها را رهگیری می‌کند اما این سامانه 50 میلیون دلاری به دلیل قیمت بالا و محدودیت‌ برد، جاذبه‌ای برای صادرات ندارد.ژنرال گلن بر امهال از فرماندهی دفاع موشکی و هوایی ارتش آمریکا در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی گفت: ساماندهی دفاع موشکی میان برد پاتریوت و تاد آمریکابه یک سامانه مکمل ارزان قیمت نیاز دارند تا در برابر تهدیدهای موشکی کم اهمیت‌تر پاسخگو باشند.وی افزود: به همین منظور آمریکا واحد "تامیر" که جزئی از گنبد آهنین ساخت دو شرکت صهیونیستی و آمریکایی است موردآزمایش قرار داده‌ است.ژنرال برامهال ادامه داد: باتوجه به اتفاقاتی که در اروپا جریان دارد، به ویژه این واقعیت که روسیه همواره در حال آماده سازی و تقویت ارتش و نیروهایش است و تهدیدی است که واقعی محسوب می‌شود، ما هم به فکر استقرار سامانه دفاعی چند لایه‌ای افتاده‌ایم.پاتریوت و تاد سامانه‌های خوبی هستند و برای آنچه طراحی شده‌اند مناسبند اما حیف است که موشک‌های این سامانه‌ها برای اهدافی که می‌توان با هزینه‌ای کمتر به آن پاسخ داد هدر بروند.وی تاکید کرد: فکر می‌کنم ما به دنبال چیزی شبیه به گنبد آهنین هستیم و احتمالا این سامانه کوتاه برد را طی دو یا سه سال آینده مستقر می‌کنیم.شرکت  رافائل رژیم صهیونیستی، سازنده سامانه گنبد آهنین برای واحد رهگیر تامیر قیمتی برابر با 100 هزار دلار را پیشنهاد کرده و ژنرال برامهال نیز گمان می‌کند این رقم قابل قبول است.قرار است این ژنرال آمریکایی امروز (سه شنبه) سازو کار و عملکرد سامانه گنبد آهنین را در اسرائیل مورد بررسی قرار دهد.کارشناسان اسرائیلی می‌گویند گنبد آهنین ابتدا درحد پوشش شهری در مقابل راکت یا خمپاره هایی با برد پنج تا 70کیلومتر طراحی شده بود اما این سامانه اکنون می‌تواند موشکهایی تا برد 150کیلومتر را نیز رهگیری کند.د.
 امر دیگر دانسته و خود را متعهد به هر تصمیمی می‌دانم که ریاست محترم جمهوری و دولت محترم اتخاذ نمایند. "
مرد کینه‌جو  که به‌خاطر اختلاف بر سر ارث و میراث سه بار خانه باجناقش را منفجر کرده بود روی تخت بیمارستان  دستگیر شدبه گزارش «ایران»، چندی قبل مأموران پلیس مشهد از انفجار خانه‌ای در خیابان بهار باخبر شدند.نخستین تحقیقات نشان داد که این خانه بر اثر پرتاب بمب دستی از پنجره به داخل یکی از اتاق‌ها منفجر شده اما به ساکنان آسیب جدی وارد نشده بود.در حالی که تحقیقات پلیسی ادامه داشت دومین انفجار نیز در این خانه رخ داد. صاحبخانه با این احتمال که عامل انفجار‌ها دامادش است به مأموران گفت: مدتی است که دخترم با شوهرش اختلاف داشته و به خانه من پناه آورده است،بنابراین احساس می‌کنم انفجارها کار دامادم است.بدین ترتیب تحقیق از داماد خانواده آغاز شد اما کارآگاهان دریافتند وی در این انفجارها نقشی نداشته و این در حالی بود که سومین گزارش انفجار نیز ساعت 41‌: 23 روز بیست‌و‌هشتم خرداد در این خیابان و مقابل همان خانه به وقوع پیوست.همزمان با حضور مأموران کلانتری 18 مشهد در محل حادثه مشخص شد دو جوان با خودروی پراید مقابل خانه مورد نظر توقف کرده و یکی از سرنشینان کیسه پلاستیکی حاوی مواد منفجره را جلوی پنجره خانه قرارداده و بلافاصله از محل متواری شده‌اند. دقایقی بعد نیز انفجار شدیدی رخ داد و خانه مورد نظر و 15 خانه مجاور خسارت دیدند.در ادامه تحقیقات کارآگاهان با بررسی‌های علمی و اطلاعاتی به سرنخ‌هایی رسیدند که فرضیه نقش داشتن باجناق صاحبخانه را در حادثه انفجارها قوت می‌بخشید.از سوی دیگر مشخص شد خودروی برادرزن شاکی نیز چندی قبل از سوی افراد ناشناس به آتش کشیده شده که در آن پرونده نیز کارآگاهان ردی از همین فرد - باجناق شاکی - به دست آوردند.بدین ترتیب مأموران پلیس امنیت عمومی با دستور قضایی، متهم 40 ساله را که به قصد گمراه کردن مأموران، خودش را به بیماری زده و در بیمارستان بستری بود، دستگیر کردند. وی زمانی‌که با شواهد و مدارک پلیس روبه‌رو شد راهی جز بیان حقیقت ندید و اعتراف کرد.در بازرسی از خانه متهم نیز یک قبضه اسلحه شبه جنگی، یک عدد شوکر، ابزار‌آلات ساخت مواد منفجره و هزار عدد قرص متادون کشف شد.متهم در ادامه بازجویی‌ها همدست ۳۱ساله‌اش را نیز معرفی کرد و گفت: چند سالی است که بر سر تقسیم ارث و میراث با خانواده همسرم اختلاف داریم و به همین خاطر همسرم بشدت دچار بیماری و افسردگی شده است از همین رو تصمیم گرفتم دست به انتقام بزنم.سردار امیری‌مقدم فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی در این باره گفت: با اعترافات متهم، همدستش نیز دستگیر و راز انفجارهای خیابان بهار مشهد فاش شد، متهمان هم‌اکنون در بازداشت هستند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.
٢٤ میلیون نفر، ١٠ میلیون نفر، شش میلیون نفر یا سه میلیون نفر؟ یارانه چه تعداد ایرانی در سال جاری حذف خواهد شد؟
 
اين سوالي است كه افكار عمومي با وسواس و دقت پاسخ‌هاي متفاوت به آن را پيگيري مي‌كند.در حالي كه طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي قرار است يارانه ٢٤ ميليون نفر در سال جاري حذف شود اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد در پايان سومين ماه سال، برنامه‌ريزي‌ها بر حذف يارانه تعدادي به مراتب كمتر از اين رقم استوار است. عمليات حذف يارانه‌ها از ابتداي فعاليت دولت يازدهم كليد خورد. هرچند دولت در ابتداي فعاليت خود تلاش كرد با راه‌اندازي كمپين و همراه كردن مردم يارانه برخورداران را حذف كند اما در عمل به دليل عدم توفيق در پيشبرد اين سياست مجبور شد دست به شناسايي افراد زده و يارانه كساني كه برخورداري‌شان محرز مي‌شود را حذف كند.
 
عدم همراهي بخش‌هايي از جامعه با اين تصميم دولت و مانور منتقدان بر اين مساله سبب شد سياست دولت در همان ابتداي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها با شكست مواجه شود. بر اساس اين گزارش حذف يارانه برخورداران از ابتداي سال گذشته در دستور كار قرار گرفت و برآوردها نشان مي‌دهد در اين دوره زماني يارانه بيش از سه ميليون و ٢٠٠ هزار نفر حذف شد. مقامات دولتي معتقدند در بهترين شرايط يارانه همين تعداد از برخورداران در سال جاري قابل حذف باشد اما مجلس شوراي اسلامي كه خود زماني بر چرايي حذف يارانه‌ها مانور مي‌داد، در قالب لايحه بودجه سال جاري دولت را مكلف كرد نسبت به حذف يارانه ٢٤ ميليون نفر در سال جاري اقدام كند.وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي درباره تصميمات تازه اتخاذ شده در خصوص حذف يارانه‌ها گفته است: قرار است كميسيوني مشترك ميان مجلس و دولت شكل بگيرد تا عمليات حذف يارانه برخورداران را سامان دهد.
 
براساس گزارش‌هاي رسيده از سوي وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي مقرر است از ابتداي تيرماه سال جاري مجددا عمليات حذف يارانه برخورداران كليد بخورد. پيش از اين برخي مقامات مسوول تاكيد كرده بودند در سال جاري نيز در بهترين شكل احتمال حذف يارانه سه ميليون نفر فراهم است اما تمهيدات انديشيده شده بر اين نكته استوار است كه حذف يارانه ١٠ ميليون نفر اجرايي است.شيوه‌ها تغيير كرد
 اگر تا پيش از اين پس از حذف يارانه برخورداران فرد يارانه‌بگير از قطع يارانه مطلع مي‌شد، امسال وزارت متولي اين اقدام تدابيري جديد انديشيده است. بر اين اساس ابتدا از سوي سازمان هدفمندي يارانه‌ها با سرپرست خانوار تماس گرفته شده و دلايل قطع يارانه به اطلاع وي مي‌رسد و سپس توضيحات وي ضبط و ثبت شده تا مجددا مورد بازبيني قرار بگيرد. اين اقدام براي كاهش ضريب خطاي حذف يارانه‌بگيران است چرا كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد در صورت بالا بودن ضريب خطا اين احتمال وجود دارد كه تبعات اجتماعي منفي اين طرح از مزاياي اقتصادي آن بيشتر باشد.يارانه‌هاي نقدي از سال ١٣٨٩ تاكنون هر ماه ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان به ازاي هر نفر بوده است. هر چند از ابتداي اجراي اين طرح مقرر بود كه يارانه‌هاي نقدي در دوره‌اي پنج ساله پرداخت شود اما برآوردها نشان مي‌دهد نه‌تنها اهداف پيش‌بيني شده در اين حوزه محقق نشد بلكه يارانه‌هاي نقدي به عارضه‌اي جدي براي اقتصاد ايران بدل شده است.دولت دهم با هدف هدفمند كردن يارانه‌ها نسبت به اجراي اين طرح اقدام كرد اما در عمل يارانه‌هاي نقدي بي‌هدف، برابر و يكسان ميان مردم توزيع مي‌شود و همين امر سبب شده است هيچ كدام از دستاوردهاي اوليه نيز در قالب اين طرح محقق نشد و برآوردها نشانگر آن است كه اقتصاد نه‌تنها رقابتي شد بلكه با ركودي سخت و سنگين روبه‌رو شده است.برخي پيش‌بيني‌ها بر اين نكته استوار است كه در بهترين شرايط امسال يارانه ١٠ ميليون نفر حذف شود. پيش‌بيني‌ها دلالت بر آن دارد كه حذف يارانه‌ها با همين روش تا زماني كه تنها نيازمندان واقعي در فهرست يارانه‌بگيران باقي بمانند، تداوم يابد. آنچه مشخص است اينكه نيازمندان واقعي كه استحقاق دريافت يارانه را دارند از سوي دولت، نهادهاي ذي‌ربط و نهادهاي ناظر كساني اعلام شده‌اند كه تحت پوشش نهادها و بنيادهاي حمايتي مانند كميته امداد، بهزيستي و... قرار دارند. زنان سرپرست خانوار نيز در اين گروه قرار مي‌گيرند.
 
از سوي ديگر پيشنهاداتي درباره اعمال شيوه يا هدفمند براي اعطاي يارانه‌ها نيز ارايه شده كه هنوز مراحل اوليه بررسي را طي مي‌كند. از آن جمله مي‌توان به اعطاي يارانه هدفمند درمان، آموزش و پرورش به كساني كه فرزند در حال تحصيل دارند و همچنين خوراك به كساني كه زير خط فقر غذايي قرار دارند، اشاره كرد.
 
يارانه‌ها در حالي به معضلي مهم براي اقتصاد بدل شده‌اند كه پيش از هدفمندي نيز برآوردها نشان مي‌داد ميزان يارانه غيرمستقيم اعطايي، اقتصاد را از سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي نوين و همچنين رقابتي شدن در عرصه بين‌الملل بازداشته است.سناريوهاي مطرح براي حذف يارانه‌ها
 
حذف يارانه ٢٤ ميليون نفر طبق مصوبه مجلس
حذف يارانه ١٠ ميليون نفر طبق برنامه جديد وزارت رفاه
 
تعيين تعداد حذفي‌ها در كارگروه مشترك دولت و مجلس
 
شيوه‌هاي تازه براي اعطاي يارانه غيرمستقيم
 
اعطاي يارانه تحصيل به كساني كه فرزند در حال تحصيل دارند
 
اعطاي يارانه درمان به كساني كه با بيماري روبه‌رو هستند
افزايش سقف يارانه كساني كه تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند 
چندماه ابتدایی سال جاری هم به مانند دو تا سه سال اخیر حاوی تغییرات ملموسی برای سود بانکی بود؛ این بار هم هر چند با اندکی فاصله ولی سود تسهیلات و سپرده در بخش‌های مختلف دستخوش تغییر شد.به گزارش خبرنگار ایسنا، این روزها شبکه بانکی حداقل روی کاغذ، سودهای  سرکش را تجربه نمی‌کند و به تدریج با روند نزولی نرخ تورم و رسیدن به مرز تک رقمی از میزان سودهای بانکی اعم تسهیلات و سپرده کاسته شده است. بر این اساس نرخ سود تسهیلات و سپرده که تا سال ۱۳۹۲ و در زمان تورم حدود ۳۵ درصدی به بیش از ۳۰ درصد هم می‌رسید، اکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.این در حالی است که در آخرین تغییرات ایجاد شده در سود بانکی، در حدود یک ماه اخیر بعد از تشکیل جلسات بین مدیران عامل بانک‌ها و البته با هماهنگی بانک مرکزی، ابتدا در مورد کاهش سود سپرده توافقاتی انجام شد و در ادامه شورای پول و اعتبار  به کاهش نرخ سود تسهیلات رای داد.بر این اساس، سود سپرده سالانه از ۱۸ به ۱۵ درصد رسید و از اول تیرماه در شبکه بانکی اجرا شد. اما بانکها با وجود توافق برای کاهش سود سپرده، درباره تسهیلات تصمیم نگرفتند که البته این اقدام با انتقادات بسیاری همراه شد.با این حال یک هفته از اعلام موضع رئیس کل بانک مرکزی نگذشته بود که  شورای پول و اعتبار  برای کاهش نرخ سود تسهیلات اقدام کرد. سیف، گفته بود که اگر بانکها برای کاهش سود تسهیلات وارد نشوند به طور حتم بانک مرکزی سقف سود قبلی را تغییر خواهد داد.بنابراین، جلسه روز گذشته (سه‌شنبه) شورای پول واعتبار به طور ویژه برای بررسی سود بانکی برگزار شده و اعضا ضمن تایید توافق بانکها برای کاهش نرخ سود سپرده به تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی رای دادند.بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات از حدود ۲۲ درصد مصوب در بهمن ماه سال قبل با کاهش چهار درصدی به ۱۸ درصد رسید. این در حالی است که نرخ سود تسهیلات تا حدود دو سال گذشته به بیش از ۳۰ درصد هم در شبکه بانکی رسیده و البته هنوز هم در برخی بانکها و بر اساس شرایط خاص وام پرداختی تا ۲۵ یا ۲۷ درصد نیز پرداخت می‌شود.همچنین در موردی دیگر نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی نیز کم شد، به طوری که برای تسهیلات سرمایه گذاری ۱۵  درصد و برای سایر تسهیلات معادل ۱۸ درصد تعیین شده است.اما نرخ سود دیگری که همواره مورد توجه متقاضیان تسهیلات بانکی قرار دارد، سود وام های مسکن است و گرچه شورای پول و اعتبار در این رابطه مصوبه‌ای نداشت، ولی اخیرا و بعد از کاهش نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد، بانک مسکن میزان سود در صندوق پس انداز یکم(خانه اولی ها) را کاهش داده و از ۱۳ به ۱۱ درصد رسانده بود.
 
با این حال انتظار می‌رود که نرخ سود تسهیلات مسکن از طریق خرید اوراق نیز که حدود ۱۷ درصد است نیز همزمان با کاهش سود تسهیلات، کاهش پیدا کند.سودهای کاهش یافته تسیهلات بانکی  نیز در شرایطی از ۱۶ تیرماه و به فاصله حدود ۱۶ روزه از تغییر سود سپرده به اجرا در خواهد آمد که اکنون فاصله بین دو سود وام سپرده به حدود سه درصد می رسد. در عین حال که سود تسهیلات بیش از ۸ درصد و سپرده پنج درصد با تورم تک رقمی حدود ۹ درصدی فاصله دارد.