التهاب در اردوگاه پرسپولیس

شوک جدایی طارمی و رضاییان، پرسپولیس را به حاشیه برد
کد خبر: 20670
تاریخ انتشار: 10 تير 1395 - 02:10
هواداران ناراضی پرسپولیس اعتقاد دارند کی‌روش، عامل حضور دو بازیکن ایرانی در ترکیه است
 ماجرای خروج ٢ بازیکن تأثیرگذار پرسپولیس از این تیم که طی یک پروسه تقریباً یک ماهه رخ داد، در چند روز اخیر به تیتر اول رسانه‌های ورزشی تبدیل شده و توجه همه را به خود جلب کرده است. در آخرین ساعات سه‌شنبه‌شب بود که تقریباً همزمان با شنیدن خبر انفجار در فرودگاه آتاتورک، خبر رسمی شدن قرارداد مهدی طارمی و رامین رضاییان با تیم ریزه اسپور در سایت این باشگاه منتشر شد. آقای گل لیگ ایران و مدافع راست تیم‌ملی خیلی راحت قید پرسپولیس را زدند و از فصل آینده در لیگ برتر ترکیه هم تیمی خواهند بود اما واکنش تند پرسپولیسی‌ها به این موضوع روز گذشته مسئولان این باشگاه و حتی فدراسیون را دچار دردسرهایی کرد.

قرارداد به جای بازگشت
با این‌که حتی بعد از سفر مهدی طارمی به ترکیه، وکیل این بازیکن اعتقاد داشت آقای گل فصل گذشته لیگ برتر قطعاً بدون عقد قرارداد با تیم ترکیه‌ای به تهران باز می‌گردد. این اظهارنظر وقتی در کنار حضور مهاجم گلزن پرسپولیس در محل این باشگاه و اعلام توافق از سوی باشگاه همراه می‌شد، قوت قلب بیشتری به هواداران پرسپولیس می‌داد تا یک‌سال بیشتر شاهد حضور مهدی طارمی در ترکیب تیمشان باشند. با این‌که اعلام شده بود طارمی سه‌شنبه‌شب به ایران بازمی گردد، خبر عقد قرارداد او تقریباً در همان ساعات منتشر شد. از سوی دیگر رامین رضاییان که روز سه شنبه توسط مدیربرنامه‌هایش قرارداد خود با پرسپولیس را فسخ کرد، در کنار طارمی به تیم ریزه اسپور ترکیه پیوست و عکس ٢ بازیکن فصل قبل پرسپولیس در هنگام عقد قرارداد با این باشگاه ترکیه‌ای منتشر شد.

از اسپانیا و آلمان تا تیم سیزدهم ترکیه
وقتی لیگ پانزدهم به پایان رسید، صحبت از انتقال مهدی طارمی به باشگاه‌های اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی می‌شد و در قبال چنین پیشنهاداتی خیلی از کارشناسان و پیشکسوتان پرسپولیس نیز از تصمیم آقای گل لیگ برتر حمایت کردند. چندی بعد امضای پیش قرارداد با تیم یونانی، اتفاقی بود که از سوی وکیل طارمی رسانه‌ای شد اما آن مسأله نیز نهایی نشد تا این‌که این مهاجم به باشگاه پرسپولیس برود. با این حال مهاجم فصل قبل پرسپولیس درنهایت به باشگاه ریزه اسپور ترکیه پیوست. این تیم در فصل گذشته لیگ ترکیه در جدول ١٨ تیم در رده سیزدهم ایستاده و وضع چندان جالبی نداشته است. در لیست ٣٠ نفره این تیم برای فصل جدید نیز نام بازیکنانی از کشورهای مختلف دیده می‌شود,١٣ بازیکن ترکیه‌ای، ٢ بازیکن عراقی، ٢ بازیکن کامرونی، ٢ بازیکن فرانسوی به همراه تک بازیکن‌هایی از کشورهای کنگو، اتریش، مراکش، دانمارک، نیجریه، آلمان، لهستان، گرجستان، ساحل عاج و البته مهدی طارمی و رامین رضاییان از ایران، ٣٠ بازیکن این تیم چند ملیتی را تشکیل می‌دهند.

ماجرای پیشنهاد ٤ میلیاردی
باشگاه پرسپولیس بعد از عقد قرارداد رامین رضاییان و مهدی طارمی با تیم ترکیه‌ای، یکی را به بی معرفتی و دیگری را به عبور از قانون متهم کرد. با این حال حسین هدایتی شخصی بود که وعده‌های زیادی به هواداران پرسپولیس برای نگه داشتن طارمی داده بود و در واکنش به پیوستن این بازیکن به ریزه اسپور نیز در صفحه از پیشنهاد ٤‌میلیارد و ٤٠٠ میلیونی‌اش به طارمی خبر داد. از سوی دیگر پیشکسوتان پرسپولیس نیز بیشتر از این‌که مدیریت باشگاه را مقصر بدانند،به بازیکنان حمله کردند و کار آنها را غیرحرفه‌ای دانستند.

بی‌معرفت نبودیم
بعد از حمله‌ای که به رضاییان و طارمی توسط پیشکسوتان و هواداران در شبکه‌های اجتماعی شد، مدافع راست فصل گذشته سرخپوشان تصمیم گرفت صفحه خود را غیرفعال کند اما در مصاحبه‌ای حرف‌های جالبی بر زبان آورد: «٤ هفته قبل از پایان مسابقات شنیدم باشگاه و برانکو با بازیکنی که هم‌پست من بوده، صحبت کرده‌اند. حتی آن بازیکن گفته بود که تکلیف رضاییان چه می‌شود که گفته بودند احتمالاً این بازیکن را نمی‌خواهیم. قسم می‌خورم که پرسپولیس مرا نمی‌خواست.» از سوی دیگر مهدی طارمی اینطور اظهارنظر کرده است: «من با وجود تمام حرف و حدیث‌ها به باشگاه رفتم اما فقط گفتم که شرایطتان را بنویسید تا من تصمیم بگیرم. وقتی به ترکیه آمدم و شرایط ریزه اسپور را دیدم، تصمیم گرفتم قرارداد امضا کنم.»

تجمع هواداران علیه کی‌روش!
وقتی خبر پیوستن رضاییان و طارمی به ریزه اسپور ترکیه دست به دست در شبکه‌های اجتماعی چرخید، هواداران پرسپولیس با یکدیگر قراری را برای ظهر چهارشنبه مقابل فدراسیون فوتبال تنظیم کردند تا اعتراض خود را از این طریق نشان دهند. دلیل هواداران برای جمع شدن مقابل فدراسیون این بود که اعتقاد داشتند طارمی و رضاییان که جزو ملی پوشان محسوب می‌شوند، با پیشنهاد کی روش و به دلیل اختلافات اخیرش با برانکو پرسپولیس را ترک کرده و راهی کشور ترکیه شده‌اند. ابتدا علی اکبر طاهری و سپس مهدی تاج در جمع این هواداران حاضر شدند و توضیحاتی را ارایه کردند. رئیس فدراسیون فوتبال در صحبت‌های خود خطاب به هواداران می‌گوید: «این طور نیست که کی روش مشکلی داشته باشد و از روی قصد و غرض بخواهد برای تیم پرسپولیس مشکل ایجاد کند. او خدای ناکرده قصد تخریب پرسپولیس را ندارد.»

پرسپولیس تضعیف شد؟
باشگاه پرسپولیس که تصمیم داشت در فصل نقل و انتقالات حضور پرقدرتی داشته باشد،‌ به هیچ عنوان نتوانسته طبق برنامه از قبل پیش‌بینی شده، پیش برود. آنها که با جذب بیرانوند و سپس وحید امیری و سیدجلال حسینی خبرهای خوشی را به هواداران خود دادند، حالا با بحران جدی در خط حمله مواجه هستند. با جدایی طارمی، پرسپولیس تنها علی علیپور را به‌عنوان مهاجم در لیست خود دارد و هیچ مهاجم ششدانگی هم بلاتکلیف نیست تا بتوان از آن به‌عنوان گزینه پرسپولیس نام برد. سرخپوشان ٥ سهمیه لیگ برتری خود را جذب کرده و فقط می‌توانند یک بازیکن لیگ برتری دیگر به لیست خود اضافه کند. باید دید برانکو با این بحران چطور کنار می‌آید و می‌تواند دل نگرانی هواداران تیم سرخپوش پایتخت را همراه با مسئولان این باشگاه رفع کند یا خیر.

پنجعلی: به نفع خودشان بود که می‌ماندند
محمد پنجعلی، پیشکسوت پرسپولیس درباره جدایی رضاییان و طارمی به «شهروند» می‌گوید: «موقعی که بازیکن دلش با تیم نیست، برود بهتر است. بازیکن پرسپولیس باید وقتی برای این تیم بازی می‌کند، عشق به پیراهن داشته باشد. این یک واقعیت است که بازیکنان در پرسپولیس صد برابر دیده می‌شوند. چنین پتانسیلی فقط در تیم‌های پرسپولیس و استقلال وجود دارد. این بازیکنان به پرسپولیس بدهکار هستند چون از این‌جا بزرگ شدند، پس حداقل یک‌سال می‌ماندند تا بدهی‌شان را به پرسپولیس بدهند.» وی همچنین درباره شرایط پرسپولیس می‌افزاید: «پرسپولیس بد یارگیری نکرده و نباید نگران باشیم. در خط حمله ضعف داریم که می‌شود آن را ترمیم کرد. من از لیگ مطمئنم که پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود اما چون در آسیا هم مسابقه داریم، باید نیمکت پرسپولیس پتانسیل بالایی داشته باشد. مطمئن باشید که برای طارمی نیز بهتر بود که امسال در پرسپولیس می‌ماند و در تیم‌ملی ثبات خوبی پیدا می‌کرد.»

نمره منفی در کارنامه مدیریت
با این‌که نوک پیکان انتقادات به سوی رامین رضاییان و مهدی طارمی نشانه گرفته شده، نباید از زوایای پنهان ماجرای جدایی این ٢ بازیکن نیز غافل شد. شاید این‌که هواداران پرسپولیس به تداوم حضور آقای گل و ستاره ملی‌پوش خود دل بسته‌اند، مقصر اصلی‌اش باشگاه بوده است چون از طریق سایت و مسئولان پرسپولیس به هواداران بارها وعده‌هایی برای نگه داشتن این ٢ نفر به هواداران داده شد. اگر به آرشیو سایت پرسپولیس مراجعه کنید، خبر توافق طارمی با پرسپولیس برای فصل بعد را می‌بینید و درباره رضاییان نیز قبل از این‌که این بازیکن به راحتی قراردادش را فسخ کند، گفته می‌شد با سرخپوشان قرارداد دارد و جایی نمی‌رود. حال مشخص نیست چه کسی پاسخگوی دل نگرانی و ناراحتی هواداران پرسپولیس خواهد بود چون این مسائل قطعاً از نظر روحی روی سایر بازیکنان نیز فشار زیادی ایجاد می‌کند.