زمين هاي كشاورزي شيرين آباد در دام رانش زمين.3 مهر - 92
در ادامه سیاست 35 ساله ی چوب حراج که حاکمان ایران بر منابع و ذخایر
کشور زده و مراتع سبز و رودخانه ودر یاچه های
کشور خشکانیده وجنگل ها سوزانده اند اکنون یک سند جنایت دیگر حاکمان ایران فاش شده است
که نشان می دهد بدلیل سود جویی شرکای
حاکمان چگونه با قطع درختان آسیب به
محیط زیست زده و موجب رانش زمین ونابودی مزارع و تولیدات کشاورزی
شده است ؟
يك استاد دانشگاه با بيان اينكه زمينهاي كشاورزي روستاي شيرين آباد
اولين قربانيان رانش زمين در اين منطقه به دليل قطع درختان براي ساخت جاده هستند
گفت: با وجود تكذيب مسئولان ساخت جاده درجه يك و ويلا در جنگل ابر همچنان ادامه
دارد. "علي نقي مقصودلو" در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود:
اولين نشانههاي خطرات دفن روستاي شيرين آباد با مدفون شدن بخشي از زمينهاي
كشاورزي مردم زير رانش زمين آغاز شده است. به گفته وي، برخلاف ادعاي مسئولان
مبني بر توقف عمليات جاده سازي در مسير جنگل ابر روند جاده سازي آن هم جاده درجه 1
با عرض 40 متر همچنان در اين منطقه ادامه دارد. مقصودلو اظهار داشت: ويلا
سازي و توسعه در جنگل ابر نيز هرگز متوقف نشده، اما مردم منطقه كه پيش از اين با
برخي وعدههاي دروغين مسئولان ذينفع، ابراز علاقه به ساخت جاده ميكردند حالا با
ديدن اثار رانش زمين و احساس نگراني در مورد فرو رفتن روستا زير زمين نسبت به ساخت
اين جاده و توسعه ساخت و ساز در پي آن به شدت معترض هستند. اين استاد دانشگاه
با اشاره به افزايش ميزان رانشها در بخشهاي مختلف مسير تصريح كرد: اميدواريم در
مديريت جديد سازمان محيط زيست دكتر ابتكار هر چه سريعتر جلوي ساخت اين جاده و
ويلاسازي و در پي ان نابودي روستاي شيرين آباد را بگيرد. بنا برهمين گزارش،
تيرماه سال گذشته با وجود اخطارهايي كه در چند سال اخير كارشناسان و متخصصان محيط
زيست در خصوص خطرات احداث جاده در مسير جنگل ابر و غير ضروري بودن اين جاده داده
بودند رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد: براي احداث جاده جنگل ابر هيچ مشكلي
وجود ندارد و سازمان حفاظت محيط زيست بر اجراي آن نظارت كامل دارد. يك هفته پس از اعلام اين خبر از سوي رئيس سازمان
محيط زيست يك فعال حقوق محيط زيست از قطع شبانه چهار هزار درخت با ارزش در مسير
جاده ابر خبر داد و گفت: جاده ابر بستري براي سودجويي برخي شده تا با ويلاسازي و
شهرك سازي به تخريب هرچه بيشتر محيط زيست بپردازند .در حقيقت بر خلاف ادعاي مسئولان گفته ميشود
اين جاده با عرضي برابر 30 تا 40 متر به هيچ عنوان جادهاي روستايي نيست و در صورت
احداث هزاران اصله درخت سرخدار كه از با ارزشترين و نادرترين گونههاي درختي جهان
است نابود ميشوند.اما برخي مسئولان استاني براي گسترش شهركها و ويلاسازي نظير
منطقه پرديس سياه روبار هر چند وقت يكبار اهالي اين منطقه را تطميع كرده و با دادن
پلاكاردهاي تبليغاتي به دست آنها ماجرا را به گونهاي جلوه ميدهند كه ساخت اين
جاده خواسته آنان است. اين در حالي است كه به دليل وجود ديگر مسيرهاي ارتباطي
به هيچ عنوان اهالي نيازي به ساخت اين جاده ندارند و تنها مسئولان براي دسترسي
بهتر به ويلاها و گرانتر فروختن آنها به دنبال ساخت اين جاده هستند. در
واپسين روزهاي فروردين ماه سال جاري، هيات دولت در دور چهارم سفرهاي استاني خود،
در استان سمنان به بررسي مصوبات سه سفر گذشته پرداخت و ضمن بازنگري در روند اجرا و
اقداماتي كه ميبايست انجام ميشده است، مشكلات و موانع را برطرف و دستورات لازم
براي اتمام مصوبات قبلي از جمله اتمام جاده ابر تا پايان امسال را صادر كرد. اين
در حالي است كه پس از گذشت كمتر از يك سال از اين ماجرا و پس از تأكيد مجدد هيات
دولت بر ساخت جاده در جنگل ابر مستنداتي از سوي علي نقي مقصودلو استاد دانشگاه و
فعال حقوق محيط زيست مبني بر رانش و جابجايي زمين ارائه شد و حالاهم كه خبر از
مدفون شدن زمينهاي كشاورزي روستاي شيرين اباد ميرسد همچنان روند جاده سازي و
توسعه در اين جنگل ادامه دارد.