بهترين نكاتي كه بايد هنگام كمر درد بدانيد.

توصيه‌هاي پزشكي
بهترين نكاتي كه بايد هنگام كمر درد بدانيد.
21 اردیبهشت -93
اگر ناگهان دچار گرفتگي كمر شده‌ايد، مضطرب نشويد. مطمئن باشيد شما تنها مورد مبتلا به اين عارضه نيستيد و دنيا به آخر نرسيده است. بيش از 90 درصد از ما كمردرد و گرفتگي ماهيچه‌هاي ناحيه كمر را دست‌كم يك بار در زندگي تجربه خواهيم كرد. *خشكي و گرفتگي و نيز احساس درد صبحگاهي كمر ممكن است براي بسياري از افراد درد چندان نامتعارفي نباشد؛ دردي كه قاعدتا طي يكي دو هفته بهتر خواهد شد. براي خلاص شدن از شر اين درد براحتي مي‌توانيد از دوش آب‌گرم، كمپرس گرم يا حركات كششي بسيار ملايم كمك بگيريد. 
*شايد شما هم بسيار شنيده باشيد كه براي خلاص شدن از شر اين مشكل بايد چند هفته استراحت كنيد و دست به سياه و سفيد هم نزنيد وگرنه اين كمر، ديگر برايتان كمر بشو نيست. اما واقعيت چيز ديگري است. در مواردي كه صرفا به دليل كارهاي عادي روزمره دچار گرفتگي عضلاني كمر مي‌شويد بايد به مدت 72 ساعت به كمرتان استراحت دهيد. 
*پس از آن مي‌توانيد آرام‌آرام فعاليت‌هاي سبك روزانه را آغاز كنيد و البته در اين حال بايد با كمرتان مدارا كنيد. پس از طي دوره نقاهت و رسيدن به شرايط مطلوب، ديگر بايد راست و درست بايستيد و بنشينيد. اين نخستين كاري است كه مي‌تواند از بروز مجدد چنين كمردردهايي پيشگيري كند. 
*بايد به ورزش‌هايي بپردازيد كه ماهيچه‌هاي ناحيه شكم و كمر را تقويت مي‌كند. تا مي‌توانيد چنين ورزش‌هايي را در برنامه ورزشي خود بگنجانيد. آسيب‌هاي ماهيچه‌اي كمر اغلب زماني رخ مي‌دهند كه بخصوص ماهيچه‌هاي شكمي ضعيف هستند و كمر شما بايد براي راست نگهداشتن بدنتان بار بيش از حدي را تحمل كند. 
*براي پيشگيري از بروز اين دردها در آينده، به گذشته نگاهي بيندازيد. فعاليت‌هاي گوناگون جسماني‌تان، بخصوص فعاليت‌هاي روزمره را مرور كنيد و ببينيد عموما كدام‌يك از آنها سبب بروز ناراحتي در ناحيه كمرتان شده است. مثلا اگر با كامپيوتر سروكار داريد، حتما وضع نشستن خود را پشت ميز كامپيوتر بررسي كنيد و در صورت لزوم از امكانات ارگونومتري استفاده كنيد يا شايد وضع بدنتان هنگام خواب نامناسب است. 
*خوابيدن روي شكم بدترين حالت خوابيدن است و به كمر فشار بسيار زيادي وارد مي‌كند. در عوض مي‌توانيد عادت خوابيدن خود را تغيير دهيد. درست است كه ترك عادت دشوار است اما در اين مورد خاص موجب رفع مرض يا پيشگيري از آن است. بهتر است به پشت بخوابيد و بالشي هم زير زانوهاي خود قرار دهيد يا به پهلو بخوابيد و بالشي بين زانوهايتان بگذاريد
*اگر اين گرفتگي و درد به اين راحتي‌ها دست از سرتان برنمي‌دارد، ممكن است ناشي از ديسك كمر باشد. يعني ممكن است بالشتك‌هاي نرم بين مهره‌هاي استخواني كمرتان به مرور منقبض و سفت شده باشند. اين مشكل را مي‌توان با فيزيوتراپي زير نظر متخصص رفع كرد. البته بايد به خاطر داشته باشيد بهبود سبك زندگي مي‌تواند كمك حال مناسبي باشد. 

*برخي كمردردها مي‌توانند نگران‌كننده باشند. اگر دردي در ناحيه كمر احساس مي‌كنيد كه به پاهايتان سرايت مي‌كند يا اگر سبب ضعف يا سستي و كرختي مي‌شود حتما بايد به پزشك متخصص مراجعه كنيد. اين دردها را هرگز به حال خود رها نكنيد.