نامه
هاوصدای شما . 1 شهریور – 93
* چابكسرايي از لاهيجان: 15 كيلومتر از
اتوبان قزوين - رشت درتقاطع لوشان - منجيل مدت 10سال است كه بلاتكليف و نيمهكاره
مانده است. در ايام عيد و تعطيلات هفت ساعت در اين چند كيلومتر در راه بوديم و
زجركشيديم و باخودمان گفتيم كه حاضريم دولت يارانهها را به كلي قطع كند وهزاران
ميلياردي كه به عنوان يارانه نقدي به مردم ميدهد را خرج اتوبانها كند. * رستمي از تهران: چرا بيمه تكميلي
بازنشستگان تامين اجتماعي فقط نيمي از هزينه چشم پزشكي را پرداخت ميكند؟ *حقگو از تهران: ميخواستم بدانم
سرانجام تكليف رئيسجمهور سابق و وزراي دولت قبل چه شد؟ قضيه بورسيهها و تحقيق و
تفحصها چه شد؟ و بسيار موضوع ديگر در اين رابطه به كجا كشيد؟ انتقاد به يك مصوبه طبق مصوبه وزارت
بهداشت در مورد شركت كنندگان در آزمون ارتقاء تخصصي پزشكي دستياران، بدين منوال ميباشد
كه دستياران طي امتحان تئوري و عملي و كسب نمره حدنصاب از طرف گروه مربوطه در آن
دانشگاه جهت امتحان تئوري كه مشتمل بر يكصد و پنجاه سوال چهار گزينهاي ميباشد،
معرفي ميگردند. حال اگر دستيار بخت برگشته موفق به كسب نمره قبولي به هر دليلي
نشود، مجاب به تجديد دوره قبلي ميگردد و حتي سال بعد هم اگر بخواهد با تلاش مضاعف
نمره قبولي سال بالاتر را هم بياورد از وي پذيرفته نخواهد شد و اصلاً معرفي به
امتحان دو ارتقاء نميشود.
صداي شما
* برقعي از قم: چرا مسئولان هرگونه
تخلفي را كه صورت ميپذيرد با ديد امنيتي به آن مينگرند و از مطرح كردن تخلفات
واهمه دارند؟ واقعا تخلف استفاده از روغن پالم در محصولات لبني، معامله با جان ملت
است، چون روغن پالم داراي درصد بالاي چربي ترانس اشباع ميباشد كه براي بدن انسان
بسيار مضر است. ماست، خامه، شير، پنير وقتي با روغن پالم به عنوان نگهدارنده مخلوط
شود كاملا تبديل به محصولات مضر و به عبارتي سم براي بدن است، لذا مسئولان نبايد
اين چنين تخلفات را پنهان نمايند. صرف اينكه ملت نگران نشوند، واقعا جاي نگراني
دارد.
* چابكسرايي از لاهيجان: 15 كيلومتر از
اتوبان قزوين - رشت درتقاطع لوشان - منجيل مدت 10سال است كه بلاتكليف و نيمهكاره
مانده است. در ايام عيد و تعطيلات هفت ساعت در اين چند كيلومتر در راه بوديم و
زجركشيديم و باخودمان گفتيم كه حاضريم دولت يارانهها را به كلي قطع كند وهزاران
ميلياردي كه به عنوان يارانه نقدي به مردم ميدهد را خرج اتوبانها كند.
* رستمي از تهران: چرا بيمه تكميلي
بازنشستگان تامين اجتماعي فقط نيمي از هزينه چشم پزشكي را پرداخت ميكند؟
*حقگو از تهران: ميخواستم بدانم
سرانجام تكليف رئيسجمهور سابق و وزراي دولت قبل چه شد؟ قضيه بورسيهها و تحقيق و
تفحصها چه شد؟ و بسيار موضوع ديگر در اين رابطه به كجا كشيد؟
نامههاي شما
انتقاد به يك مصوبه
طبق مصوبه وزارت بهداشت در مورد شركت كنندگان در آزمون ارتقاء تخصصي پزشكي
دستياران، بدين منوال ميباشد كه دستياران طي امتحان تئوري و عملي و كسب نمره
حدنصاب از طرف گروه مربوطه در آن دانشگاه جهت امتحان تئوري كه مشتمل بر يكصد و
پنجاه سوال چهار گزينهاي ميباشد، معرفي ميگردند. حال اگر دستيار بخت برگشته
موفق به كسب نمره قبولي به هر دليلي نشود، مجاب به تجديد دوره قبلي ميگردد و حتي
سال بعد هم اگر بخواهد با تلاش مضاعف نمره قبولي سال بالاتر را هم بياورد از وي
پذيرفته نخواهد شد و اصلاً معرفي به امتحان دو ارتقاء نميشود.
* عوارض و پيامدهاي آن:
1- اسراف در وقت و سرمايههاي فردي و ملي. رزيدنتي كه يكسال مهارتهاي عملي
مربوط به آن مقطع تحصيلي را با كشيكهاي متعدد و... و با وجود فشارهاي مختلف
اقتصادي و خانوادگي كسب نموده و فقط اشكال در محفوظات علمي بوده (كه اكثر آنها هم
در كار باليني كاربرد عملي چنداني ندارند)، مجدد بايد همان دوره را بگذراند هر
چند، سال بعد بالاترين نمره را در بين كليه رزيدنتها كسب كرده باشد. يكسال ديرتر
بايد فارغالتحصيل گردد، و اين يعني از دست دادن يك نيروي كارآمد براي مدت يكسال و
تحميل يكسال هزينه آموزشي اضافي براي وزارت بهداشت و دستيار تخصص پزشكي.
2 - ايجاد حس حقارت و از بين رفتن كرامت نفس انساني دستيار.
3- از بين رفتن سلامت جسمي و بهداشت رواني دستياران و خانوادههاي آنها.
4- احساس عدم مسئوليت در قبال مريض و وظايف باليني. دستيار تخصصي كه طبق اين قانون بخواهد مجازات گردد، مطمئن بايد بود كه اين پيام در ذهن وي و ديگر دستياران نقش ميبندد كه بايد محفوظات كتابي خود را زياد كني تا در امتحان موفق باشي و... و اين يعني ديگر براي حاضر شدن در بالين بيمار و انجام دلسوزانه كارهاي باليني علاقهاي نشان ندهند و دائم درحال حفظ كردن محفوظات و كسب نمره بهتر باشند (ترس از تجديد دوره).
5 - عدم ماندگاري اين محفوظات جهت حل دردمندي بيماران. اگر همين امتحان ارتقاء را كه بعضاً با نمره عالي هم قبول شدهاند، چند ماه بعد از فارغ التحصيلي آنها كه در كشاكش كاري قرار گرفتهاند از آنها مجدداً همان سؤالات را امتحان بگيريد، چند درصد سؤالات را قادر به پاسخگويي خواهند بود؟
6 - قرار دادن دستيار در يك سيكل معيوب. به وزارت بهداشت مراجعه ميكني ميگويند دانشگاه مربوطه اختيار دارد. به دانشگاه مربوطه مراجعه ميكني ميگويند ما خلاف قانون وزارت بهداشت عمل نميكنيم.
7 - منسوخ شدن اين سيستم مردودي و تجديد دوره حتي در آموزش و پرورش. همانطور كه ميدانيد دانش آموزان در صورت عدم موفقيت در نمره امتحاني از برخي دروس، ضمن اينكه به سال بالاتر ميروند، سال بعد فقط دروسي را كه نمره نياوردهاند امتحان ميدهند.
بايد زمينهاي امن فراهم گردد تا دستياران با آرامش و طيب خاطر به انجام امور آموزشي و درماني بپردازند. اگر در امتحان تئوري موفق نبودند، سال بعد طور مشروط به سال بالاتر ارتقاء يابند و منعي براي شركت در امتحان سال بالاتر نبوده باشد و هدف نهايي ميزان كسب نمره حد نصاب با طي دوره آموزشهاي باليني مصوب (4 سال) بوده باشد، حتي اگر اين نمره در پايان دوره (4 ساله) دستياري كسب شده باشد. امضاء محفوظ - كرمان
2 - ايجاد حس حقارت و از بين رفتن كرامت نفس انساني دستيار.
3- از بين رفتن سلامت جسمي و بهداشت رواني دستياران و خانوادههاي آنها.
4- احساس عدم مسئوليت در قبال مريض و وظايف باليني. دستيار تخصصي كه طبق اين قانون بخواهد مجازات گردد، مطمئن بايد بود كه اين پيام در ذهن وي و ديگر دستياران نقش ميبندد كه بايد محفوظات كتابي خود را زياد كني تا در امتحان موفق باشي و... و اين يعني ديگر براي حاضر شدن در بالين بيمار و انجام دلسوزانه كارهاي باليني علاقهاي نشان ندهند و دائم درحال حفظ كردن محفوظات و كسب نمره بهتر باشند (ترس از تجديد دوره).
5 - عدم ماندگاري اين محفوظات جهت حل دردمندي بيماران. اگر همين امتحان ارتقاء را كه بعضاً با نمره عالي هم قبول شدهاند، چند ماه بعد از فارغ التحصيلي آنها كه در كشاكش كاري قرار گرفتهاند از آنها مجدداً همان سؤالات را امتحان بگيريد، چند درصد سؤالات را قادر به پاسخگويي خواهند بود؟
6 - قرار دادن دستيار در يك سيكل معيوب. به وزارت بهداشت مراجعه ميكني ميگويند دانشگاه مربوطه اختيار دارد. به دانشگاه مربوطه مراجعه ميكني ميگويند ما خلاف قانون وزارت بهداشت عمل نميكنيم.
7 - منسوخ شدن اين سيستم مردودي و تجديد دوره حتي در آموزش و پرورش. همانطور كه ميدانيد دانش آموزان در صورت عدم موفقيت در نمره امتحاني از برخي دروس، ضمن اينكه به سال بالاتر ميروند، سال بعد فقط دروسي را كه نمره نياوردهاند امتحان ميدهند.
بايد زمينهاي امن فراهم گردد تا دستياران با آرامش و طيب خاطر به انجام امور آموزشي و درماني بپردازند. اگر در امتحان تئوري موفق نبودند، سال بعد طور مشروط به سال بالاتر ارتقاء يابند و منعي براي شركت در امتحان سال بالاتر نبوده باشد و هدف نهايي ميزان كسب نمره حد نصاب با طي دوره آموزشهاي باليني مصوب (4 سال) بوده باشد، حتي اگر اين نمره در پايان دوره (4 ساله) دستياري كسب شده باشد. امضاء محفوظ - كرمان