گزیده ها 13 خرداد - 95

گزیده ها 13 خرداد - 95
فرآورده‌هایی که شاید با آرزوی داشتن استایلی بهتر و با صرف پول‌های زیاد خریداری و مصرف می‌شوند، ممکن است به مرگی تدریجی، ناگهانی یا عارضه‌ای برای تمام عمر بینجامند.
به گزارش ایسنا، این روزها مصرف مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها آنقدر عادی شده که کافی است تا به یک باشگاه بدن‌سازی مراجعه کنی و از لاغری یا چاقی خود گلایه‌مند باشی، اینجاست که در یک چشم بر هم زدن با خیل پیشنهادات و وعده‌های خوش اندامی و تغییر فرم و استایل در ظرف چند ماه یا حتی چند هفته مواجه می‌شوی؛ وعده‌هایی که گاهی جوانی را به قربانگاه می‌برد یا برای همیشه بخشی از سلامتی‌اش را با عارضه مواجه می‌کند؛ چرا که عمده محصولاتی که در باشگاه‌های ورزشی عرضه می‌شوند، از مبادی غیرمجاز و به صورت قاچاق تهیه شده و بر "سلامت‌شان" هم مهر تاییدی نیست.
این در حالیست که چندی پیش سازمان غذا و دارو با هدف کنترل قاچاق مکمل‌ها و جلوگیری از عرضه آنها در باشگاه‌های ورزشی که آن را غیرقانونی می‌خواند، از برگزاری جلساتی با وزارت ورزش برای انجام اقدامات نظارتی بیشتر در باشگاه‌های ورزشی خبر داد و مسوولین این سازمان اعلام کردند که به شدت با عرضه مکمل‌ها بویژه مکمل‌های غیرمجاز برخورد کرده و اصلا در زمینه مکمل‌های ورزشی که در باشگاه‌ها عرضه می‌شوند، شوخی ندارند؛ چرا که از این طریق از بهترین جوانان ما سوء‌استفاده می‌شود.
بر این اساس دکتر امیرحسین جمشیدی درباره چگونگی قاچاق در حوزه مکمل‌ها و بویژه مکمل‌های ورزشی که علاوه بر داروخانه از طریق مجاری غیرقانونی مانند باشگاه‌های ورزشی توزیع می‌شوند، گفت: در زمینه فرآورده‌های مکمل سعی سازمان غذا و دارو بر این بوده است که برندهای قابل قبولی را که درخواست هم برای آنها وجود داشته، عرضه کند.
وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا مراحل ثبت و عرضه مکمل‌های مورد نیاز کشور، به سلامت طی شود و این فرآورده‌ها در بازار موجود باشند، ادامه داد: البته در برخی موارد شاهدیم که برخی مکمل‌ها به صورت قاچاق در کشور عرضه می‌شوند. حال از طرفی نیاز و تقاضا نیز برای مصرف آنها وجود دارد.
جمشیدی با اشاره به اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه واردات مکمل‌ها، گفت: در حال حاضر برای ورود هر فرآورده سقف تعیین کرده‌ایم؛ یعنی اعلام کرده‌ایم که واردکنندگان مکمل‌ها می‌توانند فرآورده‌هایی که مراحل ثبت را درست طی کرده‌اند، تا سقف تعیین شده واردات داشته باشند. در این صورت هم از ورود غیرمجاز فرآورده‌ها جلوگیری می‌شود و هم فرآورده مورد نیاز در کشور وجود دارد. همچنین با این اقدام از تولیدکننده نیز حمایت می‌کنیم.
اقدام ویژه سازمان غذا و دارو برای کنترل قاچاق در مکمل‌ها
جمشیدی به برنامه برچسب‌گذاری محصولات سلامت‌محور از سوی سازمان غذا و دارو اشاره و اظهار کرد: در این زمینه قاعدتا ما باید به سمتی رویم که بتوانیم نیازهای کشور در حوزه مکمل‌ها را از طریق قانونی و مجاز تامین کنیم. از طرفی در حال حاضر سازمان غذا و دارو برنامه "برچسب اصالت" را پیش می‌برد که این برنامه در زمینه مکمل و دارو بسیار کارا بوده و کارایی خود را ثابت کرده است.
فرهنگسازی؛ گامی موثر در جلوگیری از قاچاق مکمل‌ها
وی با تاکید بر نقش مردم در عدم استفاده از فرآورده‌ها و مکمل‌های قاچاق، گفت: نکته مهم دیگر این است که مساله قاچاق مکمل‌ها نیازمند فرهنگسازی در جامعه است؛ یعنی مردم و مصرف‌کنندگان این فرآورده‌ها باید مکمل‌هایی را مصرف کنند که برچسب اصالت سازمان غذا و دارو را دارا باشند.
مکمل‌های فاقد برچسب اصالت را نخرید
به گفته مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، کار برچسب‌گذاری در مکمل‌ها اکنون اجرایی شده و این اقدام برای مکمل‌های وارداتی عمومی شده است و همچنان پیش می‌رود. از طرفی مردم هم نباید از مکمل‌هایی که فاقد برچسب اصالت هستند، استفاده کنند.
جمشیدی با بیان اینکه مکمل‌های ورزشی میزان قاچاق بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: در عین حال باید توجه کرد که مکمل‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند؛ بطوریکه در برخی قسمت‌های این حوزه مانند مکمل‌های ورزشی، بیشترین میزان قاچاق را شاهدیم. علت بالا بودن میزان قاچاق در مکمل‌های ورزشی این است که این فرآورده‌ها از طرق مختلفی عرضه می‌شوند و عرضه آنها در مجاری خارج از داروخانه نیز دیده می‌شود. بنابراین میزان قاچاق در آنها زیاد و از نظر ما غیرقانونی است.
حال باید دید که آیا این اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو می‌تواند از جولان باشگاه‌های ورزشی در جولانگاه عرضه مکمل‌های قاچاق بکاهد یا این عرصه همچنان پر شتاب به عرضه مکمل‌های تقلبی و گذاشتن سودهای کلان به جیب خود ادامه می‌دهد.
بعد از ماجرای روغن پالم و مضراتش، این بار این روغن در خامه‌های صبحانه دردسرساز شده، به گونه‌ای که متخصصان توصیه می کنند مصرف آنها به حداقل برسد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیام فرحبخش با بیان اینکه روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی ها تشکیل شده و بر خلاف تمام چربی ها، اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند، گفت: فواید این روغن بسته به اینکه از هسته خرما گرفته شده باشد یا خود خرما، متفاوت بوده و روغن خرما از روغن هسته آن بهتر است.
وی با اشاره به اینکه مصرف روغن پالم به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا، موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود، ادامه داد: افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی و تصلب عروق هستند باید از میزان روغن بخصوص چربی اشباع کمتری استفاده کنند و حتی الامکان دور مواد حاوی روغن های پالم را خط بکشند و در عوض لبنیات و غذاهای کم چرب را انتخاب کنند.
فرحبخش تصریح کرد: این باور غلط در بین برخی خانواده ها وجود دارد که به کودکان لبنیات و بخصوص خامه پرچرب زیاد می دهند و معتقدند که به دلیل فعالیت زیاد، فرزندشان به این انر‍ژی برای سوخت و ساز احتیاج دارد، در حالی که بیماری هایی مثل تصلب شرایین از چهار سالگی ممکن است رخ دهد، پس نباید با این بهانه هر روز به کودک لبنیات پرچرب و خامه خوراند.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: بیشتر متخصصان مصرف خامه‌های صبحانه را توصیه نمی کنند چرا که چربی و چربی اشباع بالای آن می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.
وی به همگان توصیه کرد: از آنجا که لبنیات بیشتر برای جذب کلسیم مصرف می شود و جذب کلسیم با چربی ها منافات دارد، حتما باید به منظور دریافت کلسیم بیشتر از لبنیات کم چرب استفاده شود و مصرف خامه‌های صبحانه را به حداقل رساند.
تولیت آستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه گفتمان امام (ره) هیچ گاه اجازه ترور و خشونت را صادر نکرده است، گفت: صدور انقلاب اسلامی ایران در جهان نیز با تفکر بود نه با سلاح.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نوه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در همایش گفتمان اسلام سیاسی و جهان معاصر امام خمینی (ره) که صبح امروز در مجموعه کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: اسلام سیاسی به این معنا نیست که ما چندین اسلام داریم و یک اسلام سیاسی و اسلامی غیرسیاسی وجود دارد.
وی با طرح این سوال که باید بدانیم امام کدام گفتمان سیاسی را در درون اندیشه دینی باور کرده‌اند، ادامه داد: امروز جهان اسلامی درگیر یکی از تلخ‌ترین دوران خود شده و قطعا آیندگان این دوره را یکی از دردآورترین برهه‌های تاریخی جهان اسلام عنوان خواهند کرد.
سیدحسن خمینی با اشاره به تاریخچه درگیری‌های میان مسلمانان در صدر اسلام، افزود: امروز اما هسته مرکزی جهان اسلام درگیر یک فاجعه است و ما شاهد بروز یک فاجعه عظیم در یمن، سوریه، عراق، بحرین، لبنان و شمال آفریقا هستیم که ممکن است دامنه آن به دیگر کشورهای اسلامی نیز گسترش پیدا کند.
تولیت آستان امام خمینی با بیان اینکه ما امروز محتاج نوعی از گفتمان سیاسی برآمده از تمدن دینی هستیم، تصریح  کرد: دراین گفتمان خبری از جنگ و نزاع نیست و این گفتمان مبتنی بر تفکرات دینی خواهد بود.
وی تغییر نگرش زمان اسلام به مسائل بین‌المللی را یادآور شد و ادامه داد: زمانی تمام دغدغه جامعه اسلامی از بین بردن رژیم صهیونیستی بود ولی از روزی که جهان اسلام به خود مشغول شد دیگر سخنی درباره مبارزه با اسرائیل نمی‌شنویم و فقط خبر از کشتارهایی می‌رسد که در جامعه اسلامی در رخ دادن است.
سیدحسن خمینی ادامه داد: ما امروز نیز محتاج این بیان هستیم که گفتمانی مورد اتفاق همه اندیشمندان جهان اسلام شکل بگیرد که جامعه اسلامی را به وحدت درونی برساند.
تولیت آستان امام خمینی (ره) تأکید کرد: گفتمان سیاسی امام امکان این را دارد که به عنوان گفتمان غالب و اندیشه ناجی از طرف مردم در جهان اسلام پذیرفته شود.
وی ادامه داد: اولین رکن گفتمان سیاسی امام بازگشت به معنویت دینی و اسلامی است و قطعا تفکر امام اندیشه‌ای سکولار نبوده و نیست.
سیدحسن خمینی اضافه کرد: یکی از وجوه تمایز گفتمان سیاسی امام توجه به رای مردم است؛ اگر نظر اکثریت را به عنوان ملاک اطاعت و نه حقیقت مورد قبول قرار دادید مشکلات جامعه کاهش پیدا می‌کند و ما اگر بپذیریم که مردم در کشورهای اسلامی براساس خواسته اکثریت جامعه خود عمل کنند دیگر کسی که دسترسی به یک قبضه سلاح دارد احساس تکلیف برای قیام نمی‌کند.
وی ادامه داد: اگر همه بپذیرند که مردم‌سالاری دینی روح و جوهره حاکمیت در کشورهای اسلامی باشد امکان رقابت‌های سالم نیز ایجاد خواهد شد.
تولیت آستان امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه خشونت بی‌منطق ایجاد شده در جهان اسلام یک فاجعه است اظهار داشت: نتیجه نپذیرفتن مردم‌سالاری دینی در جامعه همین خشونت‌ها و وقایعی است که در جهان اسلام شاهد آن هستیم.
وی در ادامه با اشاره به وجه تمایز دیگر گفتمان سیاسی امام گفت: نفی تحجر یکی دیگر از وجوه تمایز گفتمان امام خمینی است؛ ما تردید نداریم آنچه پیامبر و اولیای خدا گفته‌اند حکم خدا و دستور الهی است اما از سوی دیگر تردیدی نیز نداریم که خداوند حجتی به نام عقل را در اختیار ما قرار داده است.
سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه نفی تحجر یکی از پایه‌های اصلی تفکر امام خمینی است که کمتر به آن پرداخته شده اضافه کرد: صدور احکامی متفاوت پیرامون موسیقی، شطرنج، تحصیل بانوان و ... در روزگار خود بسیار موج‌شکن بود و ما می‌دانیم که انقلاب اسلامی و رهبران آن در هیچ دوره‌ای متحجر نبوده‌اند.
تولیت آستان امام خمینی ادامه داد: متحجرین در پیش از انقلاب هیچ گاه در مبارزه وارد نمی‌شدند و بعضا مبارزه را حرام می‌دانستند؛ حالا برخی از این افراد امروز سردمدار جریاناتی شدند و دیگران را نیز محاکمه می‌کنند.

وی بابیان اینکه انقلاب اسلامی و تفکر امام در هیچ جا اجازه ترور را صادر نکرده، گفت: حضرت امام هیچ حرکتی جز حرکت مردمی که با اقبال عمومی جامعه همراه باشد را به رسمیت نشناختند.
سید حسن خمینی با اشاره به دیدگاه امام پیرامون صدور انقلاب اظهار داشت: یک بمب‌گذاری در دنیا توسط انقلابیون ایران صورت نگرفته است و درواقع صدور انقلاب صدور تفکر بوده نه سلاح.
تولیت آستان امام خمینی با تأکید بر اینکه ما با کلام خود انقلاب می‌‌کنیم نه با خشونت و سلاح گفت: گاهی اوقات افرادی برای گرفتن اجازه بمب‌گذاری پیش از انقلاب به ایشان مراجعه می‌‌کردند اما چون حضرت امام احتمال کشته شدن یک غیرنظامی را نیز می‌دادند اجازه چنین کاری را صادر نمی‌کردند ولی امروز به‌راحتی در بازار بغداد بمب‌گذاری کرده و صدها نفر را می‌کشند.
سید حسن خمینی ادامه داد: ما امروز محتاج بازتعریف و بازشناسی گفتمان سیاسی خود هستیم که تنها مختص درون جامعه ما نباشد؛ ما برای جامعه اسلامی محتاج تعریفی وسیع‌تر از گفتمان شیعی هستیم و برای جامعه انسانی هم باید یک گفتمان سیاسی را ارائه دهیم که هدف آن تعالی جامعه باشد.
وی در پایان با تأکید بر اینکه هر گفتمانی که باعث سقوط اخلاق در جامعه شود دینی نیست، خاطرنشان کرد: ما باید گفتمانی را ارائه دهیم که نتیجه آن اخلاقی‌تر شدن جامعه باشد.

متهم به قتل ۲۱ ساله‌ای که دوشنبه گذشته با اقدام به موقع یکی از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی و تماس تلفنی قاضی ویژه قتل عمد، از خودکشی در قله کوه منصرف شده بود، پس از معرفی خود به پلیس، چگونگی ارتکاب جنایت و اقدام به خودکشی را در اولین جلسه بازپرسی تشریح کرد.
به گزارش روزنامه «خراسان»، متهم این پرونده جنایی که جوان دیگری را با ضربات متعدد قمه به قتل رسانده بود، صبح روز گذشته، پای میز عدالت نشست و به سوالات قاضی سیدجواد حسینی پاسخ داد.
او گفت: من از شش سال قبل و زمانی که ۱۵ سال بیشتر نداشتم، از «الف» وحشت داشتم. او چنان زهرچشمی از من گرفته بود که اکنون حتی از دیدن جسد او هم می‌ترسم! آن زمان من در کلاس دوم راهنمایی درس می‌خواندم که شبی «الف» و چند تن از دوستانش به خاطر اختلافی که با عموهایم داشتند، به منزل ما هجوم آوردند. نیمه‌های شب بود و من به او التماس می‌کردم که آینده خواهرانم را خراب نکند، ولی گوش او بدهکار این حرف‌ها نبود.
این جوان ادامه داد: در طول این سال‌ها، مدام از من باج‌گیری می‌کرد. من قصاب بودم و او همیشه پول‌هایم را می‌گرفت و تنها مبلغ اندکی را به من بازمی‌گرداند. اگرچه تحمل زورگویی‌های او برایم سخت بود، ولی چاره‌ای جز گوش کردن به حرفش نداشتم. روزها به همین ترتیب سپری می‌شد تا اینکه چند روز قبل، با موتورسیکلت آپاچی سر کوچه ایستاده بودم که صدای «الف» را از طبقه دوم منزل «ب» شنیدم.
منزل او پاتوق معتادان بود و من چند بار به او گفته بودم که کسی را به منزلش راه ندهد، ولی او گوش نکرد. آن روز ظهر «الف» حال طبیعی نداشت و در حالی که چاقویی را در دستش می‌فشرد، فریاد می‌کشید. او شیشه کشیده بود و در فاز دیگری بود. وقتی داخل حیاط منزل «ب» چاقو را در دستش دیدم، خیلی ترسیدم، چاقو را از داخل غلاف آن بیرون کشیدم که غلاف در دست «الف» ماند. او مرا گرفته بود که مجبور شدم چند ضربه به شکمش بزنم تا مرا رها کند...
متهم در پاسخ به پرسش قاضی حسینی که پرسید "تو که از او می‌ترسیدی چرا فرار نکردی؟" گفت: نتوانستم فرار کنم، از او کینه داشتم، اعصابم خرد شده بود. پس از آن هم چاقوی خون‌آلود را برداشتم و سوار بر موتورسیکلت فرار کردم، ولی قصد کشتن او را نداشتم. اگر من او را نمی‌زدم، او که آدم خطرناکی بود مرا با چاقو می‌زد!
متهم این پرونده جنایی درباره ماجرای خودکشی نیز گفت: وقتی فهمیدم که «الف» را کشته‌ام، ناراحت بودم تا اینکه غروب دوشنبه نامه‌ای نوشتم و به قصد خودکشی به قله یکی از کوه‌های اطراف مشهد رفتم تا خودم را از کوه پایین بیندازم، اما در آخرین لحظات به یکی از دوستانم زنگ زدم. او وقتی از قصد من آگاه شد، شماره تلفن پلیس آگاهی را به من داد و گفت قبل از این کار با پلیس تماس بگیر. من هم با پلیس تماس گرفتم.
کارآگاه سلطانیان را ندیده بودم ولی وقتی با او صحبت کردم، آرامش خاصی یافتم. او مرا دلداری داد، طوری که پدرم تاکنون با من صحبت نکرده بود. او گفت با خودکشی آخرت خودت را هم خراب می‌کنی! تو باید محاکمه شوی و قانون درباره‌ات تصمیم بگیرد اما در عین حال نباید انسان امیدش را از دست بدهد. بعد از آن هم از طریق تلفن مرا به قاضی مرتبط کرد که او نیز با توصیه‌هایی سعی در منصرف کردن من از خودکشی داشت و تاکید کرد که انسان نباید به خاطر گناهی که مرتکب شده برای رهایی از آن، گناه بزرگتری مرتکب شود، چراکه خودکشی از گناهان کبیره است و پس از آن تصمیم گرفتم خودم را تسلیم قانون کنم. به همین خاطر هم آدرس خودم را به افسر آگاهی دادم و آن‌ها مرا در حالی که از خودکشی منصرف شده بودم، به اداره جنایی منتقل کردند.
بر اساس این گزارش، متهم با صدور قرار بازداشت موقت از سوی قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، روانه زندان شد تا تحقیقات بیشتری درباره ادعاهای وی و کشف زوایای پنهان این پرونده انجام شود.