گزیده خبر ها 5 تیر – 95 قسمت- 4-

گزیده خبر ها  5 تیر – 95 قسمت- 4-
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه به دنبال رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا گفت: خروج انگلیس از این اتحادیه به معنی تعامل مثل سابق برای اروپا نیست. وی تاکید کرد، این اتفاق به عنوان اولین خروج یک کشور عضو از اتحادیه 28 کشوری اروپا عمیقا قاره اروپا را به چالش می‌کشدوی همچون چندین تن دیگر از رهبران اروپایی گفت که از بابت نتیجه همه پرسی روز پنجشنبه انگلیس عمیقا متاسف است اما به رای اکثریت احترام می‌گذاردبه گفته اولاند، اتحادیه اروپا باید برای حرکت به جلو دست به تغییراتی در خود بزنداولاند اظهار کرد: این همه پرسی اروپا را در معرض یک آزمون قرار داده استوی همچنین خواهان تقویت سیاست‌های امنیتی و صنعتی در اروپا شد.   رئیس جمهور فرانسه همچنین تقویت کشورهای منطقه یورو را خواستار شده و گفت: اروپا برای حرکت به جلو نمی‌تواند مثل قبل عمل کند.    
    تصادف مرگبار
    سرويس شهرستان ها: رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان گيلان گفت: يک دستگاه کاميون در محور امامزاده هاشم به رستم آباد به علت انحراف به چپ با يک دستگاه خودروي پرايد برخورد کرد.     سرهنگ «مهيار رستگار» افزود: در پي اين حادثه راننده 30 ساله خودرو پرايد و سرنشين 28 ساله در دم جان خود را از دست داده و سرنشين ديگر آن به شدت مجروح و به بيمارستان منتقل شد.
    خبر ويژه 
شرق دنده عقب گرفت /حقوق هاي نجومي قابل دفاع نيست

روزنامه کارگزاراني شرق به فاصله چند روز رنگ عوض کرد.    اين روزنامه که تا يک هفته پيش مدعي بود «حقوق هاي نجومي حق مديران است و دولت بايد از حقوق مديرانش که شايستگي اش را دارند دفاع کند» حالامي گويد حقوق هاي نجومي قابل هضم نيست و بايد با آنها برخورد کرد! شرق همچنين چند روز پيش از قول زيباکلام، مفسداني چون مه آفريد خسروي و شهرام جزايري را با استيو جابز و کارآفريني هاي وي مقايسه کرد. اين روزنامه پنج شنبه نوشت از دريافت کنندگان حقوق هاي نجومي، استيو جابز در نمي آيد.    شرق پنج شنبه نوشت: تعيين تکليف فيش هاي حقوقي نجومي اکنون به يک مطالبه عمومي تبديل شده و ديگر براي مردم به آساني قابل هضم نيست که در شرايط رکود اقتصادي، چگونه برخي از مديران مبالغ هنگفتي را به عنوان حقوق ماهانه دريافت کرده اند.    شرق مي افزايد: موضوع از افشاي فيش حقوقي مديران بيمه مرکزي آغاز شد و دومينووار به بانک هاي رفاه و تجارت رسيد.    مديرعامل بيمه مرکزي استعفا داد و مديرعامل بانک رفاه برکنار شد. مديرعامل بانک تجارت هنوز سمت خود را حفظ کرده است. با اين حال به نظر مي رسد اين نوک کوه يخي است که هويدا شده و بخش اعظمي از آن هنوز زير آب درياست. بعيد است که مديران ديگري از اين دست نباشند که چنين حقوق هاي نجومي اي دريافت مي کنند.    اين روزنامه آنگاه از قول حميدرضا جلايي پور از اعضاي حزب مي نويسد: «همه مديران بايد به افکار عمومي پاسخگو باشند دريافت چنين مبالغي از سوي کساني که در يک نهاد عمومي کار مي کنند، دفاع کردني نيست. در کشوري که مردمش در شرايط رکود تورمي زندگي مي کنند و با مشکلات عديده اقتصادي سروکار دارند، پرداخت اين حقوق ها کارايي کشور را بالانمي آورد؛ بلکه به بي اعتمادي بيشتر بين مردم و حکومت دامن مي زند. اگر دريافت کنندگان اين مبالغ را هم بررسي کنيد، در بين آنها استيو جابز پيدا نمي کنيد که ارزش افزوده ميليارد دلاري براي اقتصاد کشور آورده باشند يا کار خارق العاده اي کرده باشند
خبر ويژه 
فهرست مديران متخلف تهيه شد /دولت منتشر مي كند؟!
رئيس جمهور گفت: «ليست بزرگ حقوق هاي پرداختي به مديران ارشد را که آقاي جهانگيري تهيه کرده است بررسي کردم؛ اکثر مديران ما در مسير درست حرکت کرده اند اما موارد غيرقابل قبولي هم وجود دارد که حتماً با آنها برخورد مي کنيم.    روحاني در ضيافت افطار با وزرا، استانداران و روساي سازمان ها با بيان اينکه اکثر مديران ارشد دولت در مسير درست، براي خدا و با حقوق متعارف، براي خدمت رساني به دولت کار و تلاش مي کنند، اظهار داشت: «اما موارد غيرقابل قبولي نيز وجود دارد که قطعاً با آنها برخورد خواهيم کرد.»    اکنون که آقاي رئيس جمهور از تهيه فهرست مديران متخلف در زمينه دريافت حقوق و پاداش هاي نجومي خبر داده اند، مردم توقع دارند اين فهرست از باب شفافيت و براي اطلاع افکار عمومي منتشر شود.    چنين شفافيتي تنها تضمين براي عدم تکرار دست درازي به بيت المال در آينده است. بي ترديد کسي نمي تواند ادعا کند اين فهرست سري و محرمانه است مگر اينکه مردم نامحرم باشند يا انگيزه کافي براي مواخذه متخلفان و بازگرداندن پول هاي به يغما رفته وجود نداشته باشد.    آقاي روحاني در ماجراي خلاف واقع بورسيه ها گفت: «بورسيه و ما ادراک ما البورسيه». و متعاقب آن با حيثيت 3 هزار بورسيه بازي شد، در حالي که اکثريت قريب به اتفاق آنها قانوني بورسيه شده بودند. حالاکه رئيس جمهور و معاون وي پس از بررسي به فهرستي از مديران متخلف در موضوع فيش هاي نجومي رسيده اند، توقع اين است که اين خيانت بزرگ را مشمول لاپوشاني و پنهان کاري نسازند؛ که لابد مي توان گفت، «فيش هاي نجومي و ما ادراک ما فيش هاي نجومي»!    يادآور مي شود حسام الدين آشنا مشاور رئيس جمهور در مقاله اي تصريح کرده «انفعال در فيش هاي حقوقي دولت را در معرض اتهام قرار مي دهد و روحاني بايد کميته شفافيت تشکيل دهد».    وي مي نويسد: «مسئله فيش هاي حقوقي به دليل ارتباط آن با زندگي روزمره مردم، نابرابري شديد موجود در جامعه، شرايط رکود و گستره بيکاري و همچنين نقش آفريني شبکه هاي اجتماعي، با گستردگي و عمق بسيار زيادي در جامعه رسوخ کرده و موثر بوده است. اين مسئله در واقع نخستين موردي است که خود مسئله و استفاده منتقدان دولت از آن منجر به تاثيرگذاري شديد بر افکار عمومي و ضربه به سرمايه اجتماعي دولت شده است». 
433 هزار ميليارد تومان صرف هزينه هاي جاري دولت در ۳ سال اخير شده است
براساس گزارش بانك مركزي
دولت روحاني در سه سال گذشته ۴۳۳ هزار ميليارد تومان صرف هزينه هاي جاري و فقط ۷۹ هزار ميليارد تومان صرف هزينه هاي عمراني کرده است.    به گزارش بانک مرکزي، هزينه هاي جاري دولت در سال 94 به 170 هزار و 688 ميليارد تومان رسيد که حدود 7هزار ميليارد تومان از بودجه مصوب بيشتر است و رشد 18/7درصدي نسبت به بودجه جاري سال 93 را نشان مي دهد.     هزينه هاي جاري دولت در سال هاي 92، 119هزار و 764 ميليارد تومان و سال 93 هم 143هزار و 831 ميليارد تومان بوده است. رشد هزينه هاي جاري دولت در سال 93 نيز 20 درصد بوده است.     هزينه جاري 170هزار ميليارد توماني دولت در سال 94 در حالي است که درآمد دولت در اين سال تنها 112هزار ميليارد تومان بوده است که 79 هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي و 33 هزار ميليارد تومان ساير درآمدها بوده است.    دولت در سال گذشته براي جبران کمبود درآمدهاي خود، 67 هزار ميليارد تومان از درآمد نفت برداشت کرده است.     در حالي طي سه سال گذشته 433 هزار ميليارد تومان صرف هزينه هاي جاري دولت شده که در اين مدت تنها 79 هزار ميليارد تومان به پروژه هاي عمراني پرداخت شده است که سهم 5/5 برابري هزينه هاي جاري نسبت به عمراني را نشان مي دهد.    به گزارش تسنيم ، بودجه عمراني دولت در سال 94 به 27هزار ميليارد تومان رسيد که 20هزار ميليارد تومان از بودجه مصوب 47 هزار ميليارد توماني سال گذشته کمتر است و بودجه عمراني سال گذشته 7/5 درصد از بودجه عمراني سال 93 هم کمتر شد.    بودجه عمراني دولت در سال هاي 92، 22هزار ميليارد تومان و سال 93، حدود 30 هزار ميليارد تومان شده بود.
امام جمعه: بيكاري در اليگودرز بيداد مي كند
امام جمعه اليگودرز گفت: متاسفانه امروز وضعيت اشتغال در اليگودرز وضعيت خوبي ندارد.    حجت الاسلام محمدعلي ارزنده با اشاره به تلاش هاي استاندار لرستان در جهت رفع بيکاري اظهار داشت: تا قبل از حضور استاندار اين استان داراي رتبه اول بيکاري بود، اما امروز چند پله صعود کرده است، اما وضعيت اشتغال دراليگودرز اوضاع و احوال خوبي ندارد.    وي با اشاره به تعطيلي معادن اليگودرز و کارخانه ها گفت: اکثر معادن و کارخانجات تعطيل است و وضعيت اشتغال در حال انفجار است.    امام جمعه اليگودرز به مباحث بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: بيمارستان بسيار خوبي راه اندازي شده اما انتظار داريم، نسبت به تامين متخصص آن اقدام شود.    ارزنده يکي ديگر از مشکلات اين حوزه را نبود سونوگرافيست زن در اليگودرز عنوان کرد.