گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  9 اسفند - 97
آشفتگي بازار زير سر سياست هاي دولت است
يك روزنامه اصلاح طلب در گزارشي نوشت سياست هاي دولت به آشفتگي و نابساماني قيمت ها در بازار دامن مي زند.
جهان صنعت مي نويسد: اوضاع سخت معيشتي، افزايش پي در پي قيمت ها، گوشت كيلويي 120 هزار تومان، پرايد 50 ميليون توماني، كاهوي 15 هزار توماني، كاهش قدرت خريد مردم و بدتر از همه اينها، وعده و وعيدهاي دولت براي حل مشكلات اقتصادي اين سوال را به وجود مي آورد كه چرا دولت نمي تواند كاري براي اين مشكلات انجام دهد؟ آيا دولت توانايي حل مشكلات اقتصادي را دارد؟ اگر مي تواند چرا كاري از پيش نمي برد؟ اگر هم نمي تواند چرا اين همه مسئول براي حل مشكلات اقتصادي دور هم جمع مي شوند و جلسه و همايش برگزار مي كنند؟ در حال حاضر وزارتخانه هاي زيادي درگير تنظيم بازار شب عيد شده اند اما همچنان شرايط همانند گذشته است.
قيمت مسكن و اجاره خانه از ابتداي سال حداقل دو برابر شده اين در حالي است كه حقوق كارگر و كارمندان يك ريال هم افزايش نيافته. از هر زاويه اي به مشكلات نگاه مي كنيم مي بينيم با اين فرماني كه دولت در پيش گرفته حالاحالاها گراني دست از سر مردم برنمي دارد. اين موضوع را بارها كارشناسان هشدار داده اند اما هيچ كس در دولت حاضر نيست هشدارها را جدي بگيرد.
بر همين اساس واعظي آشتياني معاون اسبق وزارت صنعت به «جهان صنعت» گفت: دولت به توصيه هاي كارشناسان و صاحبنظران اقتصادي گوش نمي دهد. در حال حاضر بازار به حال خودش رها شده است.
وي با انتقاد از ناكارآمدي  برخي مديران اظهار كرد: متاسفانه امور اجرايي كشور در حوزه هايي مثل تنظيم بازار به دست افرادي سپرده شده كه آزمون و خطا را سرلوحه كار خود قرار داده اند و به توصيه هاي اهل فن نيز توجهي ندارند.
دولت در قاچاق گوسفند و واردات دوباره آن، مقصر اصلي است
يك روزنامه اصلاح طلب، دولت را عامل اصلي نابساماني در عرضه گوشت مصرفي مردم معرفي كرد.
دنياي اقتصاد نوشت: از يك طرف، عده اي با پذيرش انواع ريسك هاي جاني و مالي به قاچاق گوسفند به خارج مرزها مشغول شده اند و از سوي ديگر دولت نيز با پذيرش انواع هزينه هاي سنگين و استفاده از منابع ذي قيمت ارزي، آن هم در شرايط غيرعادي اقتصاد، به واردات گوسفند از طريق هواپيما مشغول است!
متهم اين نابساماني كيست؟ عده اي، قاچاقچيان گوسفند را مقصر معرفي مي كنند، عده اي ذي نفعان واردات را و عده اي مرزبانان را. اما متهم اصلي هيچ كدام از اينها نيست، بلكه سياست گذاري غلط اقتصادي در سال هاي اخير و تداوم آن در برخي حوزه ها ازجمله بازار گوشت را بايد متهم اصلي دانست.
دقيقا تا يك سال پيش مسير قاچاق انواع كالا از آن سوي مرزها به داخل كشور بود؛ اما به تدريج از ابتداي سال جاري جهت قاچاق معكوس شد و از داخل به آن سوي مرزها جريان يافت. در پديده اي مشابه، مشاهدات نشان مي دهد كه تا يك سال پيش، مردم تمايل داشتند از آن سوي مرزها خريد كنند؛ اما از ابتداي امسال، ناگهان داستان معكوس شد و سيل افراد از كشورهاي همسايه براي خريد به داخل مرزهاي ايران سرازير شد. كدام حالت درست و به صلاح نزديك تر است؟ هيچ كدام.
قاچاق چه از آن سو و چه از اين سو و هجوم براي خريد چه به آن سو و چه از آن سو، در همه حالت ها، نشانه عدم تعادل در بازار ارز است.
اگر سياست ارزي چهار سال قبل درست بود و نرخ ارز متناسب با تورم تعديل مي شد، نه تنها قاچاق نوع اول اتفاق نمي افتاد كه توليد داخلي را به نابودي بكشاند، بلكه نرخ دلار نيز هم اكنون حداكثر هفت تا هشت هزار تومان بود نه 13 هزار تومان. اين اضافه پرش دلار كه تا مرز 19 هزار تومان هم رفت، نتيجه آن اهمال در سياست ارزي و فشردن فنر ارزي به مدت چهار سال بود
همچنين اگر سياست ارزي در چهار سال گذشته درست بود، آنچه را كه اكنون قاچاق كالا به خارج مي ناميم با افتخار مي توانستيم صادرات بناميم كه نه از سفره مردم بلكه از مازاد توليد داخلي صادر مي شد. طبيعي است در آن صورت، واردات آن سال ها هم با دلار ارزان نمي توانست توليد داخلي را از سفره مردم عقب براند. آنچه چهار سال اقتصاددانان دلسوز كشور فرياد كردند و آنان كه بايد بشنوند، نشنيدند.
اما حال كه اين گونه شده است، چاره چيست؟ آقاي سياست گذار تصور مي كند گوشت ارزان فقط با دلار ارزان امكان پذير است. اما فراموش مي كند كه هزينه فرصت دلاري كه با شعبده بازي حسابداري براي واردات گوشت 4200 تومان محاسبه مي شود، درواقع همان 13 هزار تومان است
يعني هر دلار براي گوشت وارداتي نه 4200 تومان، بلكه 13 هزار تومان تمام مي شود؛ آقاي سياست گذار دلارهاي «سخت به دست آمده» كشور را درحالي كه تقاضاي بازار بدون پاسخ مي ماند صرف واردات گوشت مي كند و آقاي قاچاقچي (كه مي توانست در يك اقتصاد سالم يك صادركننده محترم باشد) با قاچاق گوسفند سعي مي كند دلار موردنياز بازار را تامين كند.
آيت الله جنتي: ديدار بشار اسد با رهبري بسيار موفق و شعف آفرين بود
دبير شوراي نگهبان گفت: اين ديدار بسيار موفق و شعف آفرين بود و اينكه رئيس جمهور و ملت سوريه بعد از غلبه بر مشكلات گوناگون، توانستند حقانيت خود را ثابت كنند، جاي شكرگزاري دارد.
آيت الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان در ابتداي جلسه ديروز(چهارشنبه، 8 اسفند) اين شورا با تبريك ولادت حضرت صديقه طاهره (س) و قرين شدن ولادت امام خميني(ره) با اين روز عزيز را مبارك دانست و گفت: اميدوارم انقلاب اسلامي كه به دست مبارك اين فرزند حضرت زهرا (س) پايه گذاري شده است تا ظهور حضرت ولي عصر (عج) مستدام باشد.
وي در نخستين جلسه بعد از رحلت آيت الله مومن، برخي مناقب اين شخصيت وارسته از جمله ايمان واقعي، تواضع، تقوا، انقلابي و مردمي بودن را برشمرد و اضافه كرد: گرچه اين عضو فقيد شوراي نگهبان از لحاظ علمي در سطح بسيار بالا و درحد مرجعيت بود، ولي ايشان به خاطر تواضع متعالي كه داشتند از ورود به اين مسائل خودداري مي كردند.
دبير شوراي نگهبان با اشاره به ديدار بشار اسد با مقام معظم رهبري، گفت: اين ديدار بسيار موفق و شعف آفرين بود و اينكه رئيس جمهور و ملت سوريه بعد از غلبه بر مشكلات گوناگون، توانستند حقانيت خود را ثابت كنند، جاي شكرگزاري دارد.
به گزارش تسنيم آيت الله جنتي به توصيه هاي مكرر خود مبني بر توجه جدي مسئولان به پيگيري رفع مسائل اقتصادي، به ويژه گراني ها در آستانه سال نو اشاره كرد و حل مسائل و مشكلات معيشي مردم را مجددا خواستار شد.
نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي: نفوذي هاي دشمن در معيشت و تغذيه مردم اخلال ايجاد مي كنند
نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي تاكيد كرد نفوذي هاي دشمن در امر معيشت و تغذيه مردم اخلال ايجاد مي كنند.
حجت الاسلام سيد رضا تقوي در يك نشست خبري با اشاره مشكل توزيع گوشت گفت: واقعيت اين است كه نه تنها كمبودي در گوشت نداريم بلكه بيش از 135 درصد نسبت به پارسال ميزان توليد و واردات گوشت افزايش داشته است.
وي مشكل مديريتي و تفاوت نرخ ارز را از جمله دلايل گراني قيمت گوشت دانست و در عين حال اظهار كرد: نفوذي هاي دشمن هم در بخش تغذيه و معيشت مردم تاثير دارند. آنها يك روز پوشك را مسئله مي كنند يك روز گوشت را و حالا هم آرد يك مسئله شده است.
تقوي در پاسخ به سوال خبرنگار كيهان مبني بر اينكه اين نفوذي ها دقيقا چه افرادي هستند گفت: همان كساني كه فتنه 88 را دامن زدند اين روزها هم به نوعي در معيشت مردم اخلال ايجاد مي كنند همچنين كساني كه گوشت وارداتي را انبار مي كنند يا واردات را به دست گرفته اند و يا قاچاق مي كنند، از جمله نفوذي ها هستند.
وي با بيان اينكه دشمن به هر طريقي دنبال جوسازي در كشور است، گفت: پيش بيني من اين است كه آنها چند روز ديگر آجيل شب عيد را مطرح كنند و مي خواهند اعصاب مردم را به هم بريزند و مشكل به وجود مي آورند.
نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي درباره نظارت بر ذبح شرعي دام در كشتارگاه هاي خارج از كشور هم اظهار داشت: اطمينان مي دهم هر گوشتي اعم از دام سنگين و سبك و پرندگان كه از طريق سيستم قانوني وارد كشور مي شود زير نظر ناظر شرعي تهيه شده است.
وي با بيان اينكه عمده گوشت وارداتي از برزيل تامين مي شود افزود: حدود40 ناظر شرعي و دامپزشكي بر ذبح دام در برزيل نظارت دارند تا حدي كه اگر ناظر روحاني در كشتارگاه نباشد دام ذبح نمي شود.
تقوي در ادامه با اشاره به گردش مالي بالاي غذاي حلال در جهان گفت: متاسفانه سهم كشورمان از تجارت جهاني غذاي حلال 0/7 درصد است و اصلا در اين زمينه به پاي كشورهايي نظير تركيه و مالزي نمي رسيم.
نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه استقبال غيرمسلمانان از نمايشگاه هاي غذاي حلال بسيار بالاست ادامه داد: با وجودي كه كيفيت توليدات حلال ايراني حتي از كشورهاي اروپايي و آسيايي نيز بهتر است اما در قراردادها و ساير مسائل ضعيف هستيم.
وي تعدد سازمان هاي دخيل در موضوع غذاي حلال و آشفتگي در مسائل قانوني را از جمله دلايل ضعف ايران در تجارت غذاي حلال دانست.
 تقوي در پايان با اشاره به برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي چهل سال مديريت جهادي در بخش كشاورزي و غذاي حلال گفت: اين نمايشگاه از تاريخ 12 الي 14اسفندماه در مصلاي امام خميني(ره) از ساعت 10صبح تا 6 بعدازظهر برپا مي شود.
همچنين در كنار اين نمايشگاه كار عرضه مستقيم كالا با قيمت تنظيم بازار صورت مي گيرد كه البته اين عرضه مستقيم تا تاريخ 26 اسفندماه  ادامه مي يابد.