برخی پزشکان نسبت به حقوق بیمار دانش کافی ندارند

 عضو دادگاه انتظامی پزشکان:
برخی پزشکان نسبت به حقوق بیمار دانش کافی ندارند 12  اسفند -97
 هنگامی که مدارک قلابی دانشگاهی داده می شود دیگر انتظاری نیست که چرا  برخی ازپزشکان نسبت به حقوق بیمار دانش کافی ندارند؟
تهران- ایرنا- عضو دادگاه انتظامی پزشکان گفت: برخی پزشکان نسبت به حقوق خود و بیمار ضعف دانش دارند، اما طبق یک اصل حقوقی ندانستن رافع مسئولیت کیفری نیست.
به گزارش روز شنبه ایرنا از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، قاضی ابراهیم اسلامی در نشست هم اندیشی اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه سوانح رانندگی و تلفات جاده ای افزود: بیمارستان ها در ارائه مستندات مصدومان رانندگی کمی تعلل دارند و باید شرح حال دقیق از وضعیت مصدوم ارائه کنند.
وی ادامه داد: در پرونده ای پزشک با نهایت دقت و ظرافت، ضربات بدن مصدوم را خودزنی تشخیص داد و این رفتار پزشکان به کشف حقیقت و تحقق عدالت کمک می کند. چون برخی که می توانند از امکانات دیه استفاده کنند دست به خودزنی می زنند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر رعایت حقوق مصدومان گفت: کادر بیمارستان حتی گاهی باید شرایط روحی همراهان مصدومان را درک کنند.
در ادامه این نشست، علیرضا ساوری، مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: پیشگیری کلمه ای پیچیده است که با تمرکز بر اقدامات، قبل از وقوع حادثه باید تلاش کنیم عامل آن را از بین ببریم.
وی با بیان اینکه جاده، خودرو و انسان سه ضلع اصلی تصادفات است، گفت: البته اخیرا شرایط جوی و حوادث طبیعی مانند ریزش کوه را هم به این سه ضلع اضافه کردند اما انسان، جاده و خودرو سهمی تعیین کننده در وقوع تصادف دارند.
ساوری خاطرنشان کرد: این تصور که آمار کشته شدگان سوانح رانندگی کاهش یافته صحیح نیست چون بسیاری از این افراد ممکن است چند ماه بعد یا حتی چندسال بعد جان خود را به خاطرهمین تصادف از دست بدهند که در فهرست آمار قرار نمی گیرد.
محمد فرجی ها، عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس هم در این نشست گفت که نیاز به مرکز علمی در زیرساخت آماری داریم تا به ما در کنترل تصادفات کمک کند.
وی ادامه داد: دانش و مهارت در ایران برای کنترل سوانح رانندگی به اندازه تلفاتی که می دهیم نیست و اگر نیم درصد تولید ناخالص ملی صرف زیرساخت می شد، تصادفات تاحدودی قابل کنترل می بود.
در این نشست معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا نیز گفت: هفت درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف حوادث ترافیکی می شود.
سرهنگ عین الله جهانی موضوعات تبیین آمار تصادفات جاده ای از دیدگاه راهور، حمل و نقل سریع و ایمن را پیش نیاز رشد اقتصادی کشور دانست و ضعف زیرساخت های حمل و نقل را از علل سوانح ترافیکی عنوان کرد.
معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا با ارائه آماری از روند کاهشی 41.2 درصدی کشته های حوادث رانندگی از سال 85 تا 96 گفت: سال 85 حدود 27 هزار نفر در کشور بر اثر سوانح رانندگی کشته شده اند که این آمار در سال 96 به 16 هزار و 201 تن رسیده است.
وی اما از افزایش کشته شدگان در 6 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در 6 ماه نخست سال 96، هشت هزار و 691 تن بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند که این آمار در مدت مشابه امسال به هشت هزار و 841 تن رسیده است.

*
رشد 22 درصد مرگ جوانان در تصادفات
به گفته وی سه هزار و 568 جوان 21 تا 30 سال در 6 ماهه نخست امسال بر اثر تصادف جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد رشد داشته است و همچنین شاهد رشد 26درصدی کشته شدگان بر اثر سوانح رانندگی بین سنین 31 تا 40 سال بوده ایم.
سرهنگ جهانی عابران پیاده را آسیب پذیرترین گروه ها در حوادث ترافیکی معرفی و اضافه کرد: 56 هزار و 358 عابر پیاده از سال 85 تا 95 به خاطر تصادف کشته شده اند.
وی با بیان اینکه 5400 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است، اظهارداشت: 3400 نقطه حادثه خیز برون شهری و 2000 نقطه هم درون شهری است .
در این نشست، سید شهرام موسوی، سرپرست معاونت بالینی و تشریح اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان تشکیل 34 هزار پرونده تصادف در 10 ماهه امسال گفت: 215 پرونده از این پرونده ها تصادف ساختگی است.
وی افزود: تصادفات ساختگی برای گرفتن بیمه است که حتی مواردی بود دندان ها را با سیم چین گرفته بودند تا دیه دریافت کنند و مواردی مانند شکستگی گونه، دنده و جمجمه هم مشاهده شده است.

*
خواب آلودگی علت 40 درصد تصادفات
این پزشک سازمان پزشکی قانونی علت 40درصد تصادفات را خواب آلودگی راننده عنوان و تصریح کرد: ایران در بحث مرگ و میر حاصل از تصادف با 32.3 درصد در رتبه 38 دنیا قرار دارد و این آمار خوبی نیست.
موسوی با تاکید بر اینکه پزشکان بیمارستان ها نمی توانند گواهی فوت برای تصادف صادر کنند گفت: گواهی فوت بر اثر تصادف را پزشکی قانونی صادر می کند .
وی درباره آمار کشته شدگانبدر اثر سوانح رانندگی گفت: 17 هزار و 372 نفر در سال 94 و 16 هزار و 792 نفر در سال 95 بر اثر تصادف جان باختند که شاهد کاهش مرگ و میر در سال 95 بوده ایم اما در سال 96 متاسفانه این آمار افزایش یافت و به 17 هزار و 75 تن رسید.
به گفته وی، در 10 ماهه امسال 14 هزار و 685 نفر بر اثر سوانح رانندگی و تصادف فوت کردند و در مقایسه با مدت مشابه سال 96 که 14 هزار و 579 فوتی بود، شاهد افزایش فوتی بوده ایم.
سرپرست معاونت بالینی و تشریح اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه 140 هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات به کشور تحمیل می شود، اظهارداشت: حدود287 هزار مصدوم بر اثر حادثه رانندگی در سال 96 به بیمارستان مراجعه کرده اند که این رقم در سال 96 به 315 هزار تن رسید و 9.7درصد افزایش یافت.
میترا اخلاقی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با ارائه مطالبی با عنوان ملاحظات از دیدگاه پزشکی قانونی در اقدامات تشخیصی و درمانی مصدومین سوانح رانندگی بستری در مراکز درمانی، با بیان اهمیت مستندات بالینی و ثبت آثار از پزشکان و بیمارستان ها خواست این مستندات را تهیه کنند.
وی اضافه کرد: پزشک در سه صورت مطلع، کارشناس و مشتکی عنه در مراجع قضایی حضور می یابد، پزشکانی که بیماران سوانح رانندگی در بیمارستانشان پذیرش می شوند، باید مستندسازی کنند.
به گفته وی این مستندسازی در سه بخش پاسخ به استعلامات قضایی، شدت تصادفات و تنوع تصادفات است.
ملاحظات اقدامات تشخیصی درمانی و مستندسازی، توجه در ثبت صدمات، ترومای سر و صورت، وضع بارداری، مرگ داخل رحمی، ترومای قفسه و سینه و شکم و موارد دیگر، موضوعاتی بود که طبق گفته دکتر اخلاقی پزشکان باید در مستندات خود ارائه کنند.
نخستین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه سوانح و تصادفات رانندگی و تلفات جاده ای با همت مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه امروز(شنبه) در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در این نشست اساتیدی از جامعه حقوقی، پزشکی، قضات و همچنین از سازمان پزشکی قانونی حضور داشتند.