تراز عملیاتی منفی ۱۱۲ هزار میلیارد تومانی بودجه و بی‎خیالی نسبت به مالیات سوادگران


تقصیرِ تحریم است؟»|تراز عملیاتی منفی ۱۱۲ هزار میلیارد تومانی بودجه و بیخیالی نسبت به مالیات سوادگران 11 اردیبهشت - 97
  نه اینکه  نهادهای مفت خور وباج گیر وابسته  به خامنه ای رمال و قرارگاه غارتگر خاتم دولت موازی با تفنگ  ورسانه  پاسداران  خیلی در قید پرداخت مالیات  اند و  نه مدافع سیاست موشکی  و جنگ افروزی که خیلی دلسوز دولت و پیگیر مطالبات ملت اند
 یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه گفت: در حالی که تراز عملیاتی بودجه طبق ادعای خود دولت منفی ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است اما با این وجود برنامه ای برای ایجاد پایه جدید برای مالیات از سوداگران بازار ارائه نمی شود. 

«تقصیرِ تحریم است؟»|تراز عملیاتی منفی 112 هزار میلیارد تومانی بودجه و بی‎خیالی نسبت به مالیات سوادگران
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، رئیس مجلس شورای اسلامی در 17 بهمن ماه اعلام کرد مقام معظم رهبری دستور داده‌اند ظرف چهار ماه آینده، اصلاحات ساختاری در بودجه کشور صورت گیرد بنابراین به فرمایش مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی مکلف به اصلاح بودجه شده است؛ در این رابطه با اله مراد سیف دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین گفت و کردیم؛
وی با بیان اینکه مفاد دستور مقام معظم رهبری مبتنی بر اصلاح ساختار بودجه هنوز بیان نشده است و فقط به صورت کلی گفته شده است گفت: بنابراین راجع به مفاد نمی توان تحلیلی داشت اما نسبت به آنچه که در اصلاح ساختار در چارچوب بودجه است می توان پیشنهاداتی  ارائه کرد.
* ضروری ترین اصلاح ساختاری در بودجه جدا کردن هزینه کرد بودجه جاری از  درآمدهای نفتی
این استاد دانشگاه با اشاره  به ضروری ترین اصلاح ساختاری در چارچوب بودجه گفت: بایستی مبنا در بودجه جدا کردن هزینه کرد بودجه جاری از درآمدهای نفتی باشد.
الله مراد سیف با تذکر به اینکه نفت یک سرمایه بین نسلی است و بایستی فقط صرف  ایجاد زیر ساخت در اقتصاد شود گفت: درآمدهای نفتی باید صرف بودجه های عمرانی شود و نسبت به آن طرح تملک دارایی ها  پیاده شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به بودجه جاری تراز عملیاتی بودجه گفته می شود گفت: نباید برای تراز عملیاتی بودجه از نفت هزینه کنیم.
وی با تذکر  به اینکه  اکنون  هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم در تراز عملیاتی بودجه  از نفت هزینه می کنیم گفت: به عبارت دیگر تراز عملیاتی بودجه به میزان قابل توجهی کسری دارد و برای جبران کسری بخشی از آن را به صورت مستقیم از درآمدهای نفتی هزینه می کنیم و بخشی از آن را نیز با متمم هایی که به بودجه بار می شود و از صندوق توسعه ملی برداشت می کنیم به صورت  غیر مستقیم از درآمدهای نفتی بر می داریم
الله مراد سیف با اشاره به ضرورت  جدا سازی تراز عملیاتی از درآمدهای نفتی گفت:  لازمه عدم تأمین مالی تراز عملیاتی از نفت این است که از وضعیت منفی خارج شود.
* تراز عملیای دولت منفی 112 هزار میلیارد تومان
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طبق  گزارشی دولت از تراز عملیاتی خود در لایحه بودجه به مجلس ارائه کرد  تراز عملیاتی منفی  112 هزار میلیارد تومان بود گفت:  این یعنی هزینه های عملیاتی بودجه 112 هزار میلیارد تومان بیش از درآمدهای عملیاتی بودجه بود که  شامل مالیات، فروش خدمات، جرائم و درآمدهای مالکیتی دولت است.
* منفی شدن تراز عملیاتی بودجه به جهت نظام مالیاتی معیوب و ناکارآمد
وی با اشاره به اینکه در بودجه سه تراز عملیاتی، سرمایه ای و مالی وجود دارد گفت: تراز عملیاتی باید تراز باشد یعنی منفی نباشد و وقتی منفی است یعنی درآمدهای همچون مالیتها که باید هزینه های جاری را پوشش دهند قادر به این کار نیستند و نظام مالیاتی معیوب و ناکارآمد است.
الله مراد سیف در پاسخ به اینکه چه راهکارهای را می توان انجام داد تا  تراز  عملیاتی از منفی خارج شود گفت: یکی از اقدامات اصلاح ساختار نظام مالیاتی است.
این کارشناس اقتصادی افزود: اصلاح نظام مالیاتی کشور یکی از اصلاحات ساختاری در بودجه است که بایستی به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی نیز باید قاعده مند باشد  و نمی توان با افزایش بی حساب آن تولید را نابود کرد گفت: باید پایه های مالیاتی را افزایش داد و از دارایی هایی که بر روی تولید اثر کمتری می گذارند مالیات بیشتری دریافت کنیم.
 الله مراد سیف افزود: مثلا اگر  نرخ مالیات بر درآمدهای چون ارث افزایش پیدا کند  از یک طرف فشار به روی تولید کننده وارد نمی شود  و اختلالی در تولید کشور  ایجاد نمی شود و از طرف دیگر تراز منفی عملیاتی کشور تا حدودی جبران می شود.
این استاد دانشگاه با انتقاد از غفلت نسبت به ایجاد پایه های مالیاتی جدید گفت: مالیات بر نقل و انتقالات که عمدتا بورس سازی های است که  تنشهایی را نیز  بر اقتصاد کشور  وارد می کند باید به صورت جدی پیگیری شود تا بتوانیم با استفاده از آن هم درآمد مالیاتی داشته باشیم و هم  فعالیات سوداگرانه در بازار را کنترل کنیم.
وی افزود: لازمه اخذ مالیات از نقل و انتقالات شکل گیری یک پایگاه اطلاعاتی دقیق، شفاف و کامل است که اشراف اطلاعاتی نسبت به همه نقل و انتقالات و جزئیاتش وجود داشته باشد و آن تحت اشراف دستگاه های نظارتی باشد تا بتوان از همه نقل و انتقالات مالیات دریافت کرد و امکان فساد در آن وجود نداشته باشد.
الله مراد سیف با ابراز اینکه محور دوم در اصلاح ساختار بودجه  بحث پیرامون تراز یا بودجه سرمایه ای است گفت: در این مورد نیز ایده آن است که بایستی دولتها کمک کنند تا پروژه های عمرانی به بخش خصوصی واگذار شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: با وجود اینکه وقتی پروژه های عمرانی به بخش خصوصی واگذار می شود دولت باید هزینه کند و همه بار را نمی توانند به بخش خصوصی واگذار کنند اما صرف ورود بخش خصوصی مانع این می شود که این حجم از پروژه های نا تمام در کشور وجود داشته باشد.
** وجود  70  هزار پروژه نیمه تمام در کشور
وی با انتقاد از اینکه هم اکنون حدود  70 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد گفت: علت اصلی این موضوع آن است که بدون بررسی بودجه شروع به راه اندازی پروژه ای می کنیم و سپس که بودجه کفاف هزینه ها را نمی دهند آن را  نیمه تمام رها می کنیم و این کار به صورت مرتب هزینه هایی را بر دوش بودجه سالهای آینده بار می کند بدون اینکه  آورده اقتصادی داشته باشد.
الله مراد سیف افزود: اگر بتوانیم مکانیزمی را تعریف کنیم که بخش خصوصی وارد عرصه شود  همه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کردیم و هم یک باری از بودجه برداشتیم که به روی آن سنگینی می کند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از اصلاحات ساختاری مورد نیاز بودجه به تراز مالی اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر با فشار اوراق مشارکت کسری بودجه تأمین مالی شده است.
وی با انتقاد از انتشار بدون ضابطه اوراق مشارکت گفت: بایستی پخش اوراق مشارکت  محدود باشد و انظباط مالی کشور را تحت الشعاع قرار ندهدو
الله مراد سیف با ابراز اینکه در بسیاری از کشورهای جهان حتی در اروپا و آمریکا پخش این اوراق معضلی برای اقتصاد این کشورها شده است گفت: بهره های بالای این اوراق و استقراضهایی که به این شکل  گرفته می شود  بار سنگین روی بودجه برای سالهای آینده  ایجاد می کند چرا که بایستی خود آن و بهره آن را دولت در سالهای بعد بپردازد.
این استاد دانشگاه افزود: در مورد پخش اوراق مشارکت و قرضه نیز باید یک انظباط مالی وجود داشته باشد و اجازه انتشار  حد معقولی از  آن در بودجه داده شود.