نگرانی از تشدید وضعیت کرونا در یزد

 نگرانی از تشدید وضعیت کرونا در یزد/ افزایش بیماران بدحال مشکوک به کرونا در یزد6-اردیبهشت-1400

همزمان با گسترش گونه جدید کرونا و شروع موج چهارم در استان یزد، به نظر می رسد چالش جدیدی در روند مقابله با این ویروس حتی پس از آغاز واکسیناسیون وجود دارد و مسئولان علی‌رغم اعمال محدودیت‌ها هنوز هم نگران تشدید وضعیت کرونایی در استان هستند.نگرانی از تشدید وضعیت کرونا در یزد/ افزایش بیماران بدحال مشکوک به کرونا در یزد

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، جهان شهر یزد در حال سپری کردن چهارمین دوره پیک ابتلای کرونا با رنگ‌بندی قرمز است و با وجود محدودیت‌هایی که در شهر ایجاد شده و به طور نسبی ویروس کرونا را مهار کرده‌اند اما هنوز شاهد گسترش شیوع این بیماری در شهرهای مختلف هستیم.

این در حالی است که شرایط کرونایی استان یزد در آخرین ماه پایان قرن به آرامش نسبی رسیده بود اما به دلیل شرایط روحی روانی مردم، موجی از بی‌تفاوتی در بخش عمده‌ای از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد و همزمان با برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و دید و بازدید‌ها در دهه پایانی فروردین شکل جدید و شتابانی به خود گرفت تا جایی که سرعت انتشار ویروس جهش یافته کرونا با وجود همه محدودیت‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را دوچندان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با ابراز نگرانی از تشدید وضعیت کرونایی یزد در هفته‌های پیش‌رو اظهار کرد: آمار و اطلاعات نشان دهنده این است که استان یزد در مقایسه با استان‌های دیگر جزء سه استان نسبتا آرام کشور در موچ چهارم کرونا است.

دکتر سیدمحمد میرجلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این‌که به آرامش و ثبات نسبی در زمینه بستری‌ها رسیدیم افزود: نباید به آرامی آمار استان در زمینه بستری‌ها دلخوش کرد چرا که این احتمال وجود دارد در روزهای آتی آمار صعودی شود و وضعیت شدیدتری در ابتلا و بستری مردم داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تخت کافی برای بستری داریم و وضعیت بیمارستان نیز آرام و مناسب است ادامه داد: موج اول کرونا با ابتلا و فوتی کمتری همراه بود و کادر درمان با این حجم از فشار کاری طاقت‌فرسا مواجه نمی‌شد.

پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی و افطاری‌ها در ماه رمضان

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که دورهمی‌های خانوادگی و افطاری¬ها در ماه رمضان در شیوع کرونا تاثیر بالایی دارد اضافه کرد: متاسفانه وضعیت به شکلی است که مراجعات و بستری‌های ما در این زمینه خانوادگی است و مردم نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

وی با اشاره به این‌که شهروندان همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، افزود: در خانه بمانیم همچنان شعار اصلی است و حفظ فاصله گذاری و فاصله گیری اجتماعی نیز ضروری و از موارد کلیدی است.

میرجلیلی با بیان این‌که ساده انگاری و خوش باوری نسبت به ویروس کرونا روی تلخ ماجرا است اظهار کرد: متاسفانه بخشی از مردم خطر ابتلا به کرونا را جدی نگرفته و بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی، ناخواسته به گسترش زنجیره انتقال ویروس کمک می کنند.

وی با اشاره به شیوع نوع جدید از کرونا ویروس موسوم به "کرونای هندی" افزود: وضعیت شیوع این ویروس در دو کشور هند و پاکستان بسیار نگران کننده است و چون کشور ما در مجاورت با این دو کشور است نیاز به تدبیر و مراقبت و هوشیاری بیشتری داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۵۰ تست آزمایشگاهی برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا انجام می‌شود ادامه داد: همچنین روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ بیمار جدید نیز شناسایی می‌شوند و در حال حاضر ۶۳۰ نفر در مراکز درمانی یزد بستری هستند.

آنچه که روشن است تاخت و تاز کرونا در جهان شهر یزد با وضعیت قرمز است و در این میان کودک، جوان و پیر نمی‌شناسد و در یکسال گذشته جری تر و قوی‌تر از گذشته خودنمایی می‌کند و تعداد بیشتری را می‌بلعد و به کام مرگ می‌کشد و خانواده‌هایی را داغدار می‌کند.

افزایش بیماران بدحال مشکوک به کرونا در یزد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم با بیان اینکه همچنان پذیرش بیماران در بیمارستان‌های استان در یک شبانه روز سه رقمی است گفت: بستری‌های مشکوک به کرونا در استان یزد به ۶۳۰ تن رسیده است.

 دکتر ابراهیم سلمانی افزود: در حال حاضر از این تعداد، ۱۱۱ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند و در شبانه روز گذشته، ۱۳۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند.

دکتر سلمانی با اشاره به نوسان آمار تاکید کرد: نباید به کاهش آمار استان یزد دلخوش کرد زیرا که، این احتمال وجود دارد استان یزد هم در روز‌های آتی وضعیت آمار آن صعودی وبسیار نگران کننده شود.

دکتر سلمانی تصریح کرد: همشهریان همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و حضور در سطح شهر جدا خودداری کنند.

به گزارش فارس، عادی انگاری و بی‌احتیاطی مردم استان باعث شده همه شهرها به رنگ قرمز و وضعیت هشدار تغییر حالت دهند که انتظار می‌رود روزهای سخت‌تری را پیش‌رو داشته باشیم و کادر درمان نیز از این وضعیت ابراز نگرانی کنند.

کنترل چنین وضعیتی به شرط افزایش همکاری مردم و مسئولان و با رعایت موارد بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه خانگی، استفاده از ماسک همچنین عدم حضور در اماکن و مناطق مختلف شهر و تهیه و تزریق فوری و پرسرعت واکسن میسر خواهد بود.