انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در شرق افغانستان دست‌کم ۳۰ کشته برجای گذاشت

 انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در شرق افغانستان دست‌کم ۳۰ کشته برجای گذاشت11-اردیبهشت-1400

مقامات افغانستان شامگاه جمعه دهم اردیبهشت اعلام کردند انفجار عظیم یک خودروی بمب‌گذاری شده در ولایت لوگر، دست‌کم ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است.

سخنگوی فرماندار ولایت لوگر گفته است که یک دستگاه خودرو پر از مواد انفجاری در شهر پل علم در نزدیکی خانه رئیس پیشین شورای این منطقه، را هدف قرار داد.

به گفته حسیب‌الله ستانکزی، رئیس کنونی شورای ولایتی لوگر، این خانه همچنین به عنوان مهمان‌سرا فعالیت می‌کرد و انفجار همزمان با برگزاری مراسم افطار مهمانان به وقوع پیوست.

رئیس شورای ولایتی لوگر افزود که در این مهمان‌سرا، شماری از نیروهای شبه نظامی حامی دولت افغانستان اقامت داشتند و منتظر بودند تا از طریق هوایی به مکانی دیگر انتقال یابند.

شماری دانش‌آموز دبیرستانی که پس از شرکت در امتحان ورودی دانشگاه و بازگشت از کابل در این مهمان‌سرا اقامت داشتند، نیز در میان تلفات این انفجار گزارش شده‌اند.

وزارت امور داخله افغانستان با اشاره به افزایش احتمالی شمار تلفات می‌گوید که تلاش نیروهای امنیتی برای نجات مسافرانی که زیر آوار مانده‌اند ادامه دارد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و شورشیان طالبان نیز تاکنون به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این‌باره پاسخ نداده‌اند.

پیشتر یک مقام نیروهای ائتلافی تحت رهبری آمریکا اوایل روز جمعه از آغاز خروج نیروهای ناتو از افغانستان پس از تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر پایان دادن حضور ایالات متحده در این کشور خبر داده بود.

این مقام که نامش فاش نشده، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه با اشاره به پایان این ماموریت تا چند ماه آینده گفته است: «هرگونه حمله طالبان در حین عقب‌نشینی با واکنش شدید روبه‌رو خواهد شد.»

هیئت اعزامی اتحادیه اروپا به افغانستان با انتشار پیامی در توییتر این حمله را محکوم کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، سایت طلوع‌نیوز و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن