آنچه زلزله‌های خاموش را دردسرساز می‌کند

 آنچه زلزله‌های خاموش را دردسرساز می‌کند۱۰-شهریور-۱۴۰۰

آنچه زلزله‌های خاموش را دردسرساز می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان جنوبی وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: گسل‌هایی که شاید در حال حاضر فعالیت زیادی را از خود نشان می‌دهند یا ما فکر می‌کنیم که آنها فعالیت ندارد ممکن است در آینده زلزله بزرگی را تولید کنند.

علی هاشمی گازار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به طور کلی کشور ایران بر روی کمربند زلزله خیز کوهزایی آلپ هیمالیا قرار دارد که یک کمربند جوان است‌.

وی با بیان اینکه کشورهایی مثل ترکیه، افغانستان، چین و ایران که روی این کمربند قرار دارند هر ساله زلزله‌های بزرگی را پشت سر می‌گذرانند، افزود: قسمت‌های مختلفی از ایران مانند البرز و زاگرس و شرق ایران گسل‌های فعال و زلزله خیز دارند.

وی افزود: در پی حرکت این گسل‌ها زلزله‌های متعددی رخ می‌دهد و
در طول ۵۵ سال گذشته در خراسان جنوبی،  چهار زلزله بالای هفت ریشتر رخ داده است.

هاشمی بیان کرد: زلزله سال ۱۳۴۷ خضری دشت بیاض،  سال ۱۳۵۷ طبس ، سال ۱۳۵۸ قائن و سال ۱۳۷۶ اردکول از محدوده استان خراسان جنوبی را لرزاند.

وی با بیان اینکه سالیانه ۵۰۰ تا هزار زلزله در استان خراسان جنوبی ثبت می‌شود، اظهار کرد: حدود ۴۰ تا ۵۰ گسل فعال در خراسان جنوبی داریم که زلزله‌های متعددی را هر سال بر روی آنها شاهد هستیم.

مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان جنوبی با بیان اینکه روستاها و شهرهای استان به دلیل قرارگیری بر روی گسل هنگام زلزله خسارت و آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شوند، افزود: از نظر عمق، زلزله در شرق کم است و هرچه عمق کمتر باشد انرژی بیشتری را به سطح زمین می‌رساند.

هاشمی بیان کرد: گسل‌هایی که شاید در حال حاضر فعالیت زیادی را از خود نشان می‌دهند یا ما فکر می‌کنیم که آنها فعالیت ندارد ممکن است در آینده زلزله بزرگی را تولید کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متعددی در استان خراسان جنوبی جهت پایش فعالیت این گسل‌ها ثبت شده است که اگر این فعالیت‌ها از آمارشان بیشتر یا زلزله زیادتر شود هشدارهایی را به مدیریت بحران و ارگان‌های رسمی ارسال و آنان را نسبت به این موضوع مطلع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه پیش بینی زمانی برای بحث زلزله انجام نشده است، اما از نظر پیش‌بینی مکانی، بشر می‌تواند مکان وقوع زلزله را پیش بینی کند.

هاشمی با بیان اینکه بیرجند به طور کلی سه گسل عمده دارد، اظهار کرد: گسل شمالی از شکراب شروع و به سمت خوسف امتداد پیدا می‌کند؛ گسل مرکز بیرجند از بجد شروع می‌شود و تا امیر آباد ادامه می‌یابد که گسل شرق و غرب است و گسل جنوب بیرجند که در امتداد رشته کوه باقران قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق اطلاعات به دست آمده در طول هزار سال گذشته گسل بجد فعال بوده و در گسل جنوب بیرجند زلزله گلفریز و تعدادی زلزله دیگر را شاهد بودیم، افزود: همچنین در منطقه گسل شکراب زلزله‌های بزرگی به وقوع پیوسته است که نشان دهنده فعال بودن این گسل‌هاست.

هاشمی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر روستاها و شهرها بر روی مکان‌های گسل واقع شده‌اند، بهتر است قبل از وقوع زلزله در بحث رعایت آیین نامه‌ها، استفاده از تکنولوژی روز و ساخت و سازهای اصولی و درست از بروز هر گونه خطر احتمالی جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد زلزله‌های اخیر ایران بیشترین آسیب و تلفات را در هنگام وقوع زلزله به همراه دارد.

هاشمی یادآور شد: استرس، اضطراب و ترس هنگام زلزله نشان دهنده سطح پایین آگاهی است که مطالعه اطلاعات کافی از سایت‌های معتبر و کتاب‌ها و به اشتراک گذاشتن آنها در بین اعضای خانواده در افزایش آگاهی افراد موثر است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مسئله این است که با رخداد زلزله خود را نبازیم و سعی کنیم خونسرد باشیم؛ درست است سخت است اما چاره‌ای جز این برای نجات خود نداریم.