شاخص آزادی اقتصادی؛ ایران در بین ۱۶۵ کشور جهان در رتبه ۱۶۰ قرار گرفت

 شاخص آزادی اقتصادی؛ ایران در بین ۱۶۵ کشور جهان در رتبه ۱۶۰ قرار گرفت۹-مهر-۱۴۰۰

این رتبه ۵ ردیف مانده به آخر درمیان ۱۶۵ کشورجهان رژیم نامشروع و فاسدولایت فقیه ناشی از اختصاص داشتن بیش از۶۰٪ اقتصاد کشور به ۴نهادفعال اقتصادی زیر کنترل رهبر ام الفساد خامنه ای رمال است که شامل بنیاد مسضعفان و آستان قدس رضوی وستاد اجرایی فرمان امام وقرارگاه خاتم پاسداران غارتگر وجنایتکاراست.

در بررسی مؤسسه فریزِر، تنها پنج کشورِ زیمبابوه، الجزایر، لیبی، سودان و ونزوئلا در جایگاه‌های نازلتری نسبت به ایران قرار دارند.

یک اندیشکده کانادایی در زمینه آزادی اقتصادی، اقتصاد ایران را در میان اقتصادهای بسته دنیا طبقه‌بندی کرده و اعلام کرد که ایران بدین لحاظ از بین ۱۶۵ کشور دنیا در مقام ۱۶۰ قرار می‌گیرد.

در بررسی مؤسسه فریزِر، تنها پنج کشورِ زیمبابوه، الجزایر، لیبی، سودان و ونزوئلا در جایگاه‌های نازل‌تری نسبت به ایران قرار دارند.

بر اساس مطالعات این مؤسسه کانادایی، کشورهایی که کمتر از پنج درصد از جمعیت آن‌ها به برق دسترسی دارند ( مانند جمهوری دموکراتیک کنگو)، یا درگیر جنگ داخلی هستند ( مانند یمن) و یا در رده فقیرترین کشورهای جهان قرار دارند ( مانندبورکینا فاسو)، از منظرِ «آزادی اقتصادی» جایگاهی بهتر از ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

موسسه فریزر چهار شاخص اصلی را برای آزادی اقتصادی برمی‌شمارد: ۱. انتخاب فردی، ۲. بده بستان داوطلبانه اقتصادی که در بستر «بازارها» صورت می‌گیرد، ۳. آزادیِ ورود به بازارها و رقابت در بازارها و ۴. محافظت از افراد و دارایی‌های آن‌ها در مقابل خشونت و دست‌اندازیِ دیگران.