تاجیکستان، قطب جنبش مقاومت افغانستان

 تاجیکستان، قطب جنبش مقاومت افغانستان۸-مهر-۱۴۰۰

تاجیکستان، قطب جنبش مقاومت افغانستان

در شرایطی که جامعه بین‌المللی در کشمکش درباره به رسمیت شناختن یا نشناختن رژیم طالبان در کابل است، یک کشور به سرعت موضع خود را روشن ساخت. تاجیکستان به عنوان منتقد اصلی این دولت و قطب مقاومت برای افغان‌ها ظهور کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، احمد مسعود، رهبر جنبش مقاومت ملی افغانستان که پسر احمد شاه مسعود است، به همراه امرالله صالح، معاون سابق رئیس‌جمهوری افغانستان و عبداللطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان همگی از حفاظت تاجیکستان برخوردار شدند.

همسایگان افغانستان در آسیای میانه نگرانند که تسلط طالبان بر افغانستان موجب گسترش رادیکالیسم و قاچاق موادمخدر در این منطقه شود و همچنین به موج مهاجران بیفزاید. اما به ویژه در خصوص تاجیکستان، حمایت از قومیت تاجیک که جنبش مقاومت افغانستان را شکل می‌دهند و از دیرباز با تبعیض مواجه بوده‌اند، غیرقابل بحث است.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی در ماه گذشته که به جنگ بیست ساله در آنجا پایان داد، گفت: کل وزن پیامدهای منفی خروج ائتلاف بین‌المللی بر روی شانه‌های کشورهای همسایه است.

او با اشاره به حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا که عامل دخالت ایالات متحده در افغانستان شد، گفت: اگر ما وضعیت را رها کنیم، خطر تکرار وضعیت سال ۲۰۰۱ وجود دارد.

تاریخ روابط این دو کشور در هم پیچیده است؛ در جریان جنگ داخلی دهه ۹۰ میلادی، چند صد هزار تاجیک که دومین قومیت بزرگ در افغانستان هستند به تاجیکستان پناه بردند.

امامعلی رحمان به نشانه روابط نزدیک با رهبران مقاومت افغانستان، این ماه به پدر احمد مسعود بالاترین نشان افتخار تاجیکستان را بابت حمایتش در دوران جنگ داخلی تاجیک اعطا کرد. رحمان از اپوزیسیون ائتلاف شمالی به رهبری مسعود در دوران حاکمیت طالبان در دهه ۹۰ میلادی حمایت کرده بود.

با این حال یک دیپلمات غربی در این منطقه که خواست نامش فاش نشود، گفت ممکن است امامعلی رحمان از "تهدید طالبان برای تقویت حمایت داخلی خودش و به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر اپوزیسیون و ارائه تدابیر بیشتر در مقابله با تروریسم" سوءاستفاده کند.