نروژ یک پروفسور ایرانی-آلمانی را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد

 نروژ یک پروفسور ایرانی-آلمانی را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد ۸-مهر-۱۴۰۰

رژیم تروریستی ولایت فقیه به دلیل محاکمه شدن حمید نوری قاتل حرفه ای تابستان ۶۷ درسوئد تلاش می کند دامنه اعمال سیاست مداخله جویی عوامل  جاسوس و نفوذی  اش درکشورهای اسکاندیناوی راگسترش دهد.


یک پروفسور ایرانی-آلمانی در دانشگاه فنی نروژ روز چهارشنبه هفتم مهر متهم شد که با دعوت از چهار محقق مهمان از ایران و دادن دسترسی به آن‌ها برای استفاده از آزمایشگاه این دانشگاه، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را نقض کرده است.

فردریک رانکه، دادستان نروژی این پرونده، گفته است که محققان بازدیدکننده به اطلاعاتی دسترسی پیدا کردند که می‌تواند برای استفاده در برنامه هسته‌ای ایران به‌کار رود.

شبکه تلویزیونی «اِن‌آرکی» نروژ گزارش می‌دهد که بین فوریه ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ این استاد دانشگاه که نامش فاش نشده، چهار محقق ایرانی را به دانشگاه فنی تروندهایم، سومین شهر بزرگ نروژ، دعوت کرده است. مدت اقامت هریک از این افراد در نروژ متفاوت بوده است.

بنابر گزارش خبرگزتاری آسوشیتدپرس، این استاد دانشگاه و محققان مهمان او از ایران، «در یک بازه زمانی کوتاه، سرگرم استفاده زیاد از آزمایشگاه خاصی به نام آزمایشگاه نانومکانیک بوده‌اند» که می‌توان با آن تجزیه و تحلیل پیشرفته‌ای از خواص انواع آلیاژهای فلزی مانند استحکام و سختی را انجام داد.

مسئولان دانشگاه سپس این مورد را به سازمان امنیت داخلی نروژ گزارش دادند و مقام‌های این سازمان نیز به تلویزیون نروژ گفته‌اند که پروفسور یادشده به یکی از محققان مهمان اجازه برداشت اطلاعات از آزمایشگاه، بدون دریافت اجازه از دانشگاه را داده است.

دادستان این پرونده به شبکه تلویزیونی یادشده گفت که این استاد دانشگاه به «نقض تحریم‌های ایران، نقض مقررات کنترل صادرات و نقض قوانین نروژ» متهم شده و در صورت اثبات جرم، به ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست اما به تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران پایبند بوده و طی سال‌ها از اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده است.

برینیولف ریسنِس، وکیل نروژی این استاد ایرانی-آلمانی می‌گوید که موکلش اتهام علیه خود را رد می‌کند و اکنون نروژ را ترک کرده اما حاضر است برای جلسات دادگاه به نروژ بازگردد.

دو هفته پیش از این، محمد فقیهی، مدیر آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و استادیار سابق دانشگاه میامی آمریکا، به همراه همسر و یکی از بستگانش به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پول‌شویی متهم شدند.

طبق استشهادیه دادگاه، مأموران در فرودگاه از چمدان محمد فقیهی ۱۷ ظرف شیشه‌ای از مواد بیولوژیکی ناشناخته کشف کردند که با بسته‌های یخ پوشانده و زیر نان و سایر اقلام غذایی پنهان شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ب.پ/ک.ر