جبلی، ایده‌های خلاق و دغدغه‌های رسانه‌ای دارد

 نگاه یک فیلمنامه‌نویس به رییس جدید صداوسیما؛

جبلی، ایده‌های خلاق و دغدغه‌های رسانه‌ای دارد۸-مهر-۱۴۰۰

گزارشگر برون مرزی دو شبکه  تروریستی پرس تی وی والعالم  صداو سیمای میلی ضد ملی  که بلندگوی تبلیغاتی سیاست جنگ افروزی وتروریستی برون مرزی سپاه تروریست قدس بوده است و مهره دست نشانده دفتر خامنه ای رمال است که رئیس ا نتصابی صداو صدای میلی ضد ملی شده است چه خلاقیت ودغدعه  رسانه ای جز باشدتد نبال کردن نقش گذشته خوددارد؟
جبلی، ایده‌های خلاق و دغدغه‌های رسانه‌ای دارد

تهران- ایرناپلاس- رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صداوسیما را به عنوان رییس جدید این سازمان منصوب کرد.

به گزارش ایرناپلاس، رهبر معظم در حکم خود تصریح کردند: رسانه‌ ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.

به تاکید ایشان، هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی-ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابند.

مدیریت صداوسیما برای رسیدن به جایگاهی شایسته و درخور یک رسانه ملی آن هم در عصری که تنوع رسانه‌ای بویژه با آمدن فضای مجازی به عرصه رقابت رسانه‌ای شرایط را برای حضور و فعالیت موثر تنگ‌تر کرده، اقدامی بس حساس و نیازمند مدیریتی هوشمندانه، صحیح، کارآمد، توام با دانش و سواد رسانه‌ای روز است و اگر نگوییم این مدیریت باید مسلط، حداقل باید آشنا به نیازهای مخاطبان باشد و به سلیقه و ذایقه مخاطب خود به تناسب تمرکز بر سیاست‌ها و خط‌مشی‌های مجموعه توجه داشته باشد.

پیمان جبلی که با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس جدید سازمان صداوسیما منصوب شده، فردی است که سال‌ها فعالیت در این سازمان را با پست‌ها و عناوین مختلف در کارنامه‌اش دارد و علاوه بر تلاش در حوزه آکادمیک و دانشگاهی، در بخش‌های اجرایی هم حضوری پررنگ و موفق داشته است.

جبلی نه تنها از سال ۱۳۹۵ به عنوان معاون برون‌مرزی صداوسیما مشغول کار در این مجموعه بوده بلکه عضویت در هیات علمی دانشگاه صداوسیما، معاونت سیاسی (خبر) صداوسیما، دبیری اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیری اخبار سراسری شبکه ۲ سیما، مدیرکلی اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیریت دفتر شبکه العالم در بیروت، سفیری جمهوری اسلامی ایران در تونس و ... را هم در سوابقش دارد.

در همین ارتباط و درباره سوابق حرفه‌ای و توانمندی‌های جبلی با محمود اربابی فیلمنامه‌نویس به گفت‌وگو پرداختیم.

مدیر جدید و ضرورت توجه به وجه‌ رسانه ملی‌

محمود اربابی در گفت‌وگو با ایرناپلاس، به سابقه فعالیت خود با جبلی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما اشاره کرد و افزود: سال‌های طولانی است که با جبلی از نزدیک آشنا هستم. از جمله افرادی است که مدت طولانی به عنوان یک مدیر فعال و صاحب‌نظر در سازمان صدا و سیما فعال بوده‌ و تحصیلات و فعالیت‌هایش هم ارتباط با حیطه کاری اوست.

وی با یادآوری سواد آکادمیک جبلی، ادامه داد: در طول فعالیتش و در سمت‌هایی که حضور داشته‌ عملکرد خلاقانه توام با دغدغه‌مندی رسانه‌ای داشته است.  

وی بیان کرد: انتخاب مدیران سازمان صداوسیما از میان افرادی که در رده‌های مختلف این مجموعه فعالیت و رشد کرده‌اند، مزیت بسیار خوبی برای مدیریت این مجموعه است، تا اینکه صرفا فردی سیاسی یا فرهنگی خارج از مجموعه رسانه انتخاب شود.

این فیلمنامه‌نویس با بیان اینکه جبلی به وجه خبری سازمان صدا و سیما آشنا و در واقع مسلط است، افزود: جبلی باید توجه داشته باشند که صداوسیما به عنوان یک سازمان رسانه‌ای دو وجه دارد؛ نخست وجهه خبری، اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای به معنای ارتباطی است که  او در این زمینه فعالیت و تجربه دارد اما بُعد دیگری مربوط به رابطه‌ای است که رسانه با مخاطب دارد که اصطلاحا به آن بخش عمومی، آموزشی، هنری و سرگرم‌کننده رسانه گفته می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر منظور فعالیت برنامه‌سازی و تولیدات نمایشی آن است.

اربابی ادامه داد: به نظر می‌رسد که مخاطبان این بخش اهمیت بیشتری دارند و تحت تاثیر این نوع از برنامه‌ها، آن را دنبال می‌کنند. برای مثال اگر از مخاطبان رسانه در جامعه سوال کنید که کدام نوع از برنامه‌های تلویزیون را بیشتر می‌بینند به طور قطع برنامه‌های نمایشی سرگرم‌کننده، آموزشی و برنامه‌هایی که تبادل دانش، اطلاعات و علایق مخاطب را با رسانه انجام می‌دهد، بیان می‌کنند در عین آنکه تولیدات نمایشی هم هست.

وی افزود: با توجه به گسترش شبکه‌ها به نظر می‌رسد در طول بیش از ۴۰ سال گذشته رابطه تلویزیون با مخاطبان کاهش پیدا کرده است. شاید رابطه رسانه‌ای و خبری‌ آن کم نشده و حتی در  مواقعی بنا به شرایط روز تقویت شده باشد، اما بُعد سرگرمی و ارتباط با عامه مخاطب کمتر شده و گویی رسانه ملی، مخاطبان و ارتباط با آنها را از دست داده است.

تامین نیازهای مخاطب و تضمین موفقیت تلویزیون

اربابی با تاکید بر کاهش رابطه مخاطب با رسانه ملی گفت: با توجه به اینکه رسانه ملی همه امکانات، ابزارها و شرایط در اختیارش بوده است اما نوعی از محافظه‌کاری، پرداختن به موضوعات محدود، عدم توجه به نیازها و علائق مخاطبان، عدم توجه به زمانه و تجربه‌هایی که مخاطب به واسطه مواجه با سایر رسانه‌های جمعی یا ابزارهایی مثل شبکه‌های اجتماعی و ...  پیدا کرده، باعث شده رابطه مخاطب با این رسانه و توجه و دنبال کردن برنامه‌هایش در این سال‌ها افت محسوسی یابد که البته بخشی از آن به دلیل توسعه بسترهای آنلاین و شبکه‌های خانگی اجتناب‌ناپذیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال تلویزیون می‌توانست با توجه به دارا بودن شبکه‌های متعددی از فضایی که دارد در مقابل رقبای خصوصی و خارجی استفاده کند و اینک جبلی باید از این ظرفیت بیشترین استفاده را ببرد.

وی پاشنه آشیل رسانه ملی را عدم برقراری ارتباط با مخاطب دانست و بیان کرد: باید برنامه‌های جذابی که برای تماشاگر و مخاطب اهمیت داشته و نیازهای او را پاسخ دهد، تولید کند.

وی ادامه داد: پس از آن، بُعد خبری و سیاسی است که همیشه افراط در آن می تواند آسیب‌زا باشد؛ بعد نخست و جمعیت مخاطبان را هم تحت تاثیر قرار دهد اما اگر بین این دو تعادل و توازنی برقرار شود، در آن زمان رسانه ملی می‌تواند نیازهای مخاطب عامه جامعه را پوشش داده و موفقیت‌های رسانه را تضمین  کند.

اعتقاد به بهره‌گرفتن از نیروهای باتجربه و متخصص

این مدرس دانشگاه افزود: جبلی باید به استفاده از ظرفیت و توان نیروهای باتجربه و متخصص به طور جدی توجه کرده و برای این فضا خود برنامه‌ریزی کند و به دیگران واگذار نکند زیرا ساختار سازمان پیچیده و روابط بوروکراتیکی که بر آن حاکم است، مهم بوده و به طور قطع با پدیده سهم‌خواهی، روابط غیرمنطقی و چنین فضاهایی مواجه خواهد شد.

 وی تصریح کرد: جبلی باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کند و مهمتر از همه پیش از اینکه از افراد سفارش شده یا به تعبیری سیاسی بهره گیرد  از نیروهای متخصص و اهل فن استفاده کند؛ در عین‌حال خود او هم باور دارد استفاده از نیروهای باتجربه، متخصص، امتحان پس‌داده می‌تواند به بهود وضعیت کمک کند ضمن آنکه بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای جوان نخبه و خبره هم بسیار موثر است.

موفقیت و شکست یک سیاست

پیمان جبلی از سال ۱۳۹۵ به عنوان معاون برون مرزی سازمان صداوسیما مشغول به کار است. همین ویژگی می‌تواند از اشراف او به این سازمان و نیاز مخاطبان خبر دهد. اتفاقی که می‌تواند به رابطه بهتر مخاطب و رسانه ملی بدل شود.

اربابی در این رابطه گفت: اینکه جبلی خود از نیروهای سازمان است نسبت به این مجموعه اشراف داشته و نیاز مخاطبان را می‌شناسند، می‌تواند به رابطه بهتر مخاطب و رسانه ملی بدل شود. باید بدانیم که جذب یک مخاطب خارج از مرزها برای رسانه ملی یک موفقیت بزرگ است، اما از دست دادن یک مخاطب داخلی شکستی بزرگ‌تر است.

وی تاکید کرد: جبلی باید به این نکته توجه داشته باشد که نمی‌توان در حوزه داخلی با همان سیاست بخش بین‌الملل کار کرد؛ چنین تجربه‌ای رادر دوره مدیریت سرافراز شکل گرفت و او به زعم خود به بازسازی ساختارها توجه کرد اما چون مخاطب خارجی را ملاک عمل داشت به مخاطب داخلی بی‌توجهی کرد و در عمل تولید سریال‌ها مطابق برنامه پیش نرفت و کاهش یافت.

 وی گفت: این مساله به همراه عوامل دیگری که خود سرافراز توضیح داد باعث آن تجربه تلخ برای سازمان شد که امید است رئیس جدید سازمان صدا و سیما بدان توجه و اهتمام داشته باشد.