ترکیه ۸۳ هزار مین را در مرز با ایران پاکسازی می‌کند

 ترکیه ۸۳ هزار مین را در مرز با ایران پاکسازی می‌کند۸-مهر-۱۴۰۰

خودورهای گشت‌زنی ارتش ترکیه در نوار مرزی با ایران

یک سخنگوی برنامه عمران و توسعه سازمان ملل در ترکیه روز چهارشنبه هفتم مهر به خبرگزاری فرانسه گفت دولت ترکیه در چارچوب یک طرح دو ساله که بودجه آن را اتحادیه اروپا تامین می‌کند حدود ۸۳ هزار مین را در مرز با ایران پاکسازی خواهد کرد.

این طرح که بودجه آن ۱۸.۶ میلیون یورو است در همکاری با «مرکز جمع‌آوری مین ترکیه» انجام خواهد شد و حدود ۴.۲ میلیون متر مربع را از وجود مین‌های ضد نفر که برای ساکنان منطقه و کارمندان اداره مرزبانی و گمرک بسیار خطرناک است پاکسازی خواهد کرد.

دولت ترکیه در سال ۲۰۰۴ به معاهده بین‌المللی ممنوعیت استفاده از مین‌های ضد نفر (پیمان اوتاوا) پیوست و در سال‌های اخیر با پاکسازی مین‌ها در نوار مرزی و استقرار سامانه‌هایی که خطر جانی ندارند، موافقت کرده است.

سخنگوی برنامه عمران و توسعه سازمان ملل در ترکیه یادآوری کرد که مرزهای شرقی ترکیه در فاصله سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۹۶ با هدف جلوگیری از رفت‌وآمدهای غیرقانونی و قاچاقچیان و در عین حال برای مقابله با پیکارجویان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) مین‌گذاری شدند.

ارتش ترکیه در دهه نود میلادی برای جلوگیری از تردد پیکارجویان پ‌کا‌کا که در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور و دولت‌های غربی قرار دارد، مین‌گذاری در مرزهای شرقی را افزایش داد.

لوسیا وینتون، نماینده دائمی برنامه عمران و توسعه سازمان ملل در ترکيه، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت در دهه اخیر استفاده از مین‌های ضد نفر به عنوان یکی از غیرانسانی‌ترین روش‌های کنترل مرزی محکوم شده است.

او افزود: «برنامه ترکیه برای پاکسازی مرزهای شرقی از وجود مین یکی از وسیع‌ترین طرح‌های مین‌روبی در جهان است که زیر نظر سازمان ملل اجرا می‌شود. وسعت اراضی این طرح نشان‌دهنده تعهد جدی دولت ترکیه به کنترل انسانی نوار مرزی براساس استانداردهای اتحادیه اروپاست».

در مجموع ۱۷۵ پرسنل مین روب با کمک ۱۶ سگ مخصوص تجسس مین در چهار استان شرقی ترکیه مشغول اجرای این طرح هستند. اراضی که پاکسازی می‌شود برای پرورش دام و کشاورزی در اختیار ساکنان این مناطق قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر