آلودگی هوای مشهد ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار است

 آلودگی هوای مشهد ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار است۱۴-شهریور-۱۴۰۰

آلودگی هوای مشهد ناشی از فعالیت کانون‌های گرد و غبار است

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: وضعیت کنونی آلودگی بالای هوای کلانشهر مشهد، ناشی از فعالیت کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبار است.

تورج همتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از صبح امروز شاهد افزایش جدی حجم آلودگی از نوع ذرات گرد و غبار در هوای مشهد هستیم، افزود: این امر شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای مشهد را حتی تا وضعیت اضطرار و عبور از عدد ۲۰۰ ای.کیو.آی هم رسانده است.

وی با بیان اینکه وزش باد طی دیشب و صبح امروز موجب انتقال گرد و غبار به این شهر شده است، ادامه داد: خاستگاه گرد و غبار دیشب مشهد کانون قره قوم در ترکمنستان و نیز فعال شدن کانون سرخس بود که از صبح امروز غبار برخاسته از کانون هرات در افغانستان هم به آن افزوده شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: هم افزایی سه کانون خارجی و داخلی موجب شدت بیشتر گرد و غبار در آسمان مرکز استان خراسان رضوی شده است.

وی با اشاره به اینکه کانونهای داخلی گرد و غبار معمولا در نیمه دوم سال فعال می‌شده اند، تصریح کرد: نکته نگران کننده در شرایط کنونی، فعال شدن کانون سرخس، به عنوان یک کانون بحرانی گرد و غبار در نیمه نخست سال است که نشان از آینده ای ناخوشایند برای هوای مشهد ندارد.

وی اوج فعالیت کانون های خارجی را هم در خردادماه اعلام کرد و افزود: اینکه چرا اوج‌گیری فعالیت این کانونها و تداوم شدت اثر آنها نیز تا نیمه سال به درازا کشیده است، باید بررسی شده و برای آن چاره اندیشی جدی شود.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی نشانگر وضعیت سالم است.همچنین قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌شود.قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی نیز نشانگر وضعیت اضطراری و بالاتر از عدد ۳۰۰ هم نمایانگر وضعیت بحرانی آلودگی هواست.

طبق آخرین بررسی‌های اعلام شده از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هم اکنون ۳۰ کانون تحت تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در خراسان رضوی وجود دارد.شمار پیش از انجام این مطالعات ۱۶ کانون با سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بود.

کانونهای تحت تاثیر فرسایش بادی شامل سه بخش مناطق بحرانی (مناطق مولد ریزگرد و غبار)، مناطق انتقال و مناطق میزبان غبار و ریزگرد است بنابراین مناطق بحرانی و مدیریت آنها به منظور جلوگیری از تولید غبار و گرد از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است.

سطح مناطق بحرانی تحت تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی که پیش تر ۷۵۰ هزار هکتار بود اکنون به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده که برای مدیریت مناطق بحرانی تاکنون در سطح ۵۷۰ هزار هکتار در استان با ایجاد جنگل طبیعی عملیات احیای بیابان انجام شده است.