آمریکا: پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران «ناقض قطعنامه شورای امنیت» است

 آمریکا: پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران «ناقض قطعنامه شورای امنیت» است6-تیر-1401

چرا به جای ا قدام محدودیت کننده پرتاب موشک شود اکتفا به هشدار دادن شده است؟

وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در واکنش به پرتاب موشک ماهواره‌بر از سوی ایران این اقدام را «ناقض قطعنامه شورای امنیت» دانست.

از سوی دیگر کاخ سفید نیز آن را اقدامی «غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده» توصیف کرد و اعلام کرد که متعهد به استفاده از تحریم‌ها و سایر اقدامات برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر در برنامه موشکی بالستیک ایران است.

این واکنش‌ها پس از آن اعلام می‌شود که رسانه‌های دولتی در ایران روز یکشنبه از آزمایش دوباره یک موشک ماهواره‌بر موسوم به «ذوالجناح» خبر دادند.

مشخص نیست این موشک چه زمانی و کجا پرتاب شده‌است، اما این خبر پس از آن منتشر شد که عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌داد که آماده‌سازی در تاسیسات فضایی «امام خمینی» در استان سمنان ایران برای قرار دادن یک ماهواره در مدار صورت گرفته است.

پرتاب این موشک در حالی اعلام می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در تهران به‌سر می‌برد، از توافق بر سر ادامه مذاکرات ایران و ایالات متحده در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و برخی رسانه‌های داخلی، احتمالاً دور بعدی مذاکرات احیای برجام با حضور میانجی‌ها در قطر برگزار می‌شود و سپس طرف‌ها برای امضای نهایی به وین سفر می‌کنند.

ایران در سال‌های گذشته بارها تلاش کرده‌است که ماهواره‌هایی را به فضا بفرستد اما بسیاری از این تلاش‌ها، به‌ویژه از پایانه فضایی امام خمینی، ناکام مانده‌است.

اولین پرتاب آزمایشی این ماهواره‌بر ۱۳ بهمن سال ۱۳۹۹ و کمتر از دو هفته از آغاز به کار دولت جو بایدن در آمریکا انجام شد؛ اقدامی که با اعتراض و انتقاد شدید ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی مواجه شد.

برنامه ماهواره‌ای ایران به‌رغم ارسال چند ماهواره به فضا در کوتاه‌مدت و ارسال میمون توسط ماهواره‌بر در مهر ۱۳۹۲ با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است. طی سال‌های گذشته پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ پنج بار با شکست مواجه شد و در زمستان سال ۱۳۹۸ نیز انفجار در پایانه فضایی امام خمینی منجر به کشته شدن سه محقق شد.

تابستان همان سال نیز در این مرکز انفجار رخ داده بود، موضوعی که توجه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را نیز جلب کرد و در صفحه توئیتر خود عکسی «طبقه‌بندی شده» از سکوی پرتاب ماهواره در مرکز فضایی سمنان را که در آن انفجار رخ داده بود، منتشر کرد.