آمار سازمان ملل: بیش از ۳۰۶ هزار غیرنظامی در جنگ داخلی سوریه کشته شدند

 آمار سازمان ملل: بیش از ۳۰۶ هزار غیرنظامی در جنگ داخلی سوریه کشته شدند8-تیر-1401

نقش سپاه تروریست قدس در ویرانی وکشتار غیرنظامیان درجنگ داخلی سوریه چیست؟

جنگجویان طرفدار بشار اسد در شهری در استان ادلب سوریه، ژانویه ۲۰۲۰

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد «براساس ارزیابی‌های دقیق» از جنگ سوریه، در ۱۰ سال نخست این جنگ که نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در آن مشارکت داشت، «حدود ۳۰۷ هزار غیرنظامی» کشته شدند.

گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه، هفتم تیر، منتشر شد، با استناد به هشت منبع، شمار تلفات غیرنظامی را از ۱۰ اسفند ۱۳۸۹، روز آغاز جنگ سوریه، تا ۱۱ فروردین سال ۱۴۰۰ تعیین کرده است.

این نهاد سازمان ملل تأکید کرد که این آمار بر اساس ارزیابی دقیق و تحلیل داده‌های موجود به‌دست آمده است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: «هر انسانی از میان این کشته‌ها که تنها یک رقم را تشکیل داده، یک زندگی بوده است.»

خانم باشله همچنین تأکید کرد که مرگ هر یک انسان از این ۳۰۶ هزار و ۸۸۷ کشته، همچنان تأثیری عمیق بر خانواده و جامعه او خواهد داشت.

مرکز مطالعات حقوق بشر دمشق، مرکز آمار و تحقیقات سوریه، شبکه حقوق بشر سوریه، دیدبان حقوق بشر سوریه و مرکز اسناد نقض حقوق بشر سوریه هشت منبعی هستند که سازمان ملل در تهیه گزارش خود به اسناد و آمار آن‌ها تکیه کرده است.

البته این آمار شامل نظامیان ارتش سوریه و نیروهای شورشی اسلحه‌به‌دست که با حکومت دمشق جنگیدند، نمی‌شود و ارزیابی می‌شود که آمار نظامیان و معارضان مسلح کشته‌شده در جنگ سوریه ده‌ها هزار نفر باشد.

شهروندانی هم که درنتیجهٔ دسترسی نداشتن به آب و غذا یا مراقبت‌های بهداشتی در سایه جنگ جان باخته‌اند، در این آمار در نظر گرفته نشده‌اند.

حنگ داخلی سوریه با برگزاری یک تظاهرات علیه دولت بشار اسد در منطقه جنوبی درعا در اسفند ۱۳۸۹ و در ادامه سلسله اعتراضاتی آغاز شد که اندکی پیش از آن در چند کشور عربی، مانند مصر، تونس، یمن، لیبی و بحرین، رخ داده بود.

اما سرکوب شدید اعتراضات توسط حکومت بشار اسد، وضعیت این کشور را از سایر کشورهای دیگر متمایز کرد و شرایط را به سوی جنگ داخلی تمام‌عیار کشاند که در ادامه آن، ده‌ها هزار جنگجوی افراطی از ده‌ها کشور دیگر جهان راهی سوریه شدند و جنگ عملاً به جنگ منطقه‌ای و حتی بین‌المللی تبدیل شد.

حضور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دستور علی خامنه‌ای و با فرماندهی قاسم سلیمانی در این جنگ در حمایت از بشار اسد نیز به‌گفته برخی کارشناسان «بزرگ‌ترین عملیات نظامی جمهوری اسلامی در خارج از مرزهایش» بود.

تخمین زده شده که حضور نیروی قدس سپاه در این جنگ «هزینه‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار» برای ایران ایجاد کرد و علاوه بر مورد اتهام قرار گرفتن جمهوری اسلامی در «نقض گسترده حقوق بشر در جنگ داخلی سوریه»، موجب تشدید حس منفی نسبت به حکومت ایران در منطقه به‌ویژه جهان عرب شد.

با استفاده از گزارش سازمان ملل و وب‌سایت رادیو فردا؛ ف.ر/ ر.ش