3 دستورکار اصلی دولت آمریکا در مواجهه با اعتراضات در ایران چیست؟

 3 دستورکار اصلی دولت آمریکا در مواجهه با اعتراضات در ایران چیست؟۷-آبان - ۱۴۰۱

پس از ۴۳ سال ظلم وستم وفساد و غارتگری وجنگ افروزی وسرکوب وسانسور وبحران اقتصادی وتورم گرانی وفقر وشکاف طبقاتی که موجب نارضایتی عمومی و بی آیندگی نسل جوان واعتراضات سراسری شده است ولی هم چنان دستگاه های تبلیغاتی- اطلاعاتی- امنیتی رژیم تروریستی ونامشروع وفاسدولایت فقیه برای توجیه وتبرئه باسرکوب خونین وحشیانه ازترفند نخ نما وسوخت شده بی اثردشمن بیگانه آمریکا و... استفاده می کنند.

دولت آمریکا و اعتراضات در ایران

اجماع سازی سیاسی و تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران و در عین حال، تلاش های گسترده واشینگتن در همکاری با شرکت های غربی جهت تسهیل ورود برخی فناوری های خاص ارتباطی و اطلاعاتی به داخل ایران، سه دستورکار و راهبرد اصلی و اساسی دولت آمریکا در مواجهه با تحولات و اعتراضات اخیر در ایران هستند.

بازتاب– در پی فوت “مهسا امینی” دختر جوان سقزی و اوج گیری برخی اعتراضات به این مساله در بخش های مختلف کشورمان، بلافاصله بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و مخالف با جمهوری اسلامی ایران دست به کار شده و جبهه گسترده ای را علیه این کشور گشودند. در این راستا بسیاری از رادیو تلویزیون ها فارسی زبان که در کشورهای غربی مستقر هستند، روند فعالیت های خود جهت پوشش تحولات ایران را شبانه‌روزی کرده اند و انواع و اقسام سناریوها را در این رابطه مطرح کرده و ترویج می کنند.

با این همه، دولت های غربی و به طور خاص دولت آمریکا، برخلاف مواضع ظاهری خود که سعی دارند در تقابل با ایران خود را قاطع و مستحکم نشان دهند،  رویه ای محتاطانه را در پیش گرفته اند. مساله ای که تا حد زیادی ناشی از این مساله است که اساسا این قبیل کشورها در عرصه میدانی از اهرم های قابل ملاحظه‌ای علیه ایران برخوردار نیستند و البته مایل هم نیستند آینده روابط خود با کشورمان را نیز به کل مخدوش کرده و همه پل ها را در این رابطه خراب کنند.

نباید فراموش کرد که هنوز معادله مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب و به طور خاص روند احیای برجام، به کل به پایان نرسیده و قدرت های غربی هنوز هم مهار قدرت هسته ای تهران از طریق دستیابی به یک توافق با این کشور را اولویت اصلی خود در رابطه با ایران می دانند.

از این رو این طور به نظر می رسد که به طور خاص دولت آمریکا، سه راهبرد و رویکرد اصلی را در مواجهه با روند اعتراضات در ایران مد نظر دارد که توجه به آن ها با توجه به روند تحولاتی که تاکنون شاهد بوده ایم، ضروری به نظر می رسد.

1- پیشبرد گسترده دستورکار اجماع سازی سیاسی علیه ایران

یکی از مهمترین دستورکارهایی که دولت بایدن در بحبوحه تحولات اخیر ایران علیه این کشور دنبال می کند، پیشبرد دستورکار اجماع سازی گسترده سیاسی علیه تهران است. در واقع، بایدن که در همان ابتدای دوره ریاست جمهوری خود نیز در جریان مقاله ای برای سی ان ان، تاکید کرده بود که در مواجهه با ایران باید یک راهبرد هوشمندانه که همان اجماع سازی بین المللی علیه این کشور است را در پیش گرفت، در شرایط کنونی، وضعیت را مغتنم شمرده و سعی دارد این دستورکار را با توجه به تحولات اخیر ایران سرعت بخشد.

موضوعی که نمودهای عینی خود را در تشدید رایزنی های سیاسی و دیپلماتیک آمریکا با دیگر دولت های جهان جهت تنگ کردن حلقه برخوردهای سیاسی با ایران در مدت اخیر به خوبی نشان داده است. در این رابطه شاهد تحرکات قابل توجهی از سوی دولت های اروپایی علیه ایران نیز بوده ایم.

در این شراط، منزوی سازی ایران که مهمترین نتیجه اجماع سازی علیه این کشور است، یکی از اهداف اصلی و اساسی واشینگتن در برهه زمانی کنونی علیه تهران است. دستورکاری که البته در قالب آن، رسانه های حامی غرب و مخالف با ایران نیز از جایگاهی ویژه برخوردار هستند.

 

2- تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران

یکی دیگر از سیاست هایی که دولت بایدن در شرایط کنونی تا حد زیادی علیه ایران به آن توجه دارد، تشدید فشارهای اقتصادی علیه این کشور است. در واقع، دولت بایدن که از همان نخستین روزهای حضور خود در قدرت تا به امروز، همان راه و مسیر کارزار فشارحداکثری دولت ترامپ را علیه ایران در پیش گرفته، اکنون سعی دارد تا ضمن تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران به بهانه تحولات اخیر این کشور، هم به نوعی برای خود جهت برخورد با ایران اعتبار بخرد و هم هزینه هایی را به ایران و مردم این کشور (جهت تشدید فشارها علیه نظام سیاسی ایران) تحمیل کند.

مساله ای که به زعم آمریکایی ها می تواند در تداوم یافتن روند اعتراضات نیز نقشی بسزا ایفا کند و یا حداقل ایران را وادار کند تا به توافقی که مطلوب غرب است در چهارچوب معادله اتمی خود تن دهد.

این در حالی است که اساسا ایران نشان داده که بنا ندارد در برابر فشارهای اقتصادی غرب تسلیم شود. فشارهایی که در شرایط کنونی و با توجه به تقویت مناسبات ایران با محور قدرت های شرقی جهان، تا حد زیادی اثرگذاری خود را نیز از دست داده اند.

 

3- تشدید تحرکات آمریکا در رابطه با ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

در نهایت باید گفت یکی دیگر از ستون های اصلی سیاست آمریکا در رابطه با ایران در بحبوحه اعتراضات اخیر در کشورمان، ابتکار واشینگتن در تشدید رایزنی های خود با شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات غرب است تا از این طریق، زمینه جهت دسترسی و نفوذ برخی از فناوری های مذکور و تجهیزات مرتبط با آن ها به داخل ایران فراهم شود.

در این رابطه بیش از همه مساله اینترنت ماهواره ای استارلینک به موضوعی برجسته تبدیل شده و دولت آمریکا بارها اعلام کرده که به هر نحو ممکن از گسترش فناوری هایی از این قبیل در داخل خاک ایران حمایت می‌کند. البته که واشینگتن به طور خاص از دیگر شرکت های مطرح حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز درخواست کرده تا هر آنچه دارند در رابطه با ایران رو کنند. رویه ای که با حمایت های همه جانبه دولت آمریکا نیز همراه خواهد بود و هدف اصلی و نهایی آن تضعیف ساختار و نظام سیاسی ایران است.