عکس زلنسکی در کنار لاشه پهپاد ایرانی؛ «بال‌های قدرت هوایی مسکو را می‌چینیم»

 عکس زلنسکی در کنار لاشه پهپاد ایرانی؛ «بال‌های قدرت هوایی مسکو را می‌چینیم»۶-آبان-۱۴۰۱

زلنسکی در کنار لاشه پهپاد

رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه، ششم آبان، با انتشار عکسی از کنار لاشه یک فروند پهپاد سرنگون شده ساخت ایران از مدل «شاهد ۱۳۶»، متعهد شد که کشورش «بال‌های» قدرت هوایی مسکو را قیچی کند.

ولودیمیر زلنسکی که از کی‌یف، پایتخت اوکراین، سخن می‌گفت، افزود که روسیه در دو روز گذشته بیش از ۳۰ بار با پهپاد به اوکراین حمله کرده است.

اوکراین که هفته گذشته اعلام کرده بود روسیه دو هزار فروند پهپاد به ایران سفارش داده، خبر داده که نظامیان روس تا حال از ۴۰۰ فروند از این پهپادهای ایرانی استفاده کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی در حالی کنار پهپاد ساقط شده «شاهد» ایستاده بود که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارم آبان با تکرار ادعای «کذب بودن اتهامات کی‌یف» مدعی شد که اگر اوکراین مدرکی دارد، ارائه کند.

حسین امیرعبداللهیان ادعا کرد که اگر برای ایران روشن شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، تهران نسبت به این موضوع «بی‌تفاوت نخواهد ماند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اشاره نکرد که اگر نظام حاکم بر اساس تصمیم مقامات ارشد خود پهپادهای تولیدی در کارخانه‌های نظامی را به روسیه تحویل نداده، چه کسی قدرت فروش خصوصی یا پنهانی این شمار زیاد از پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور به روسیه را داشته است.

آقای امیرعبداللهیان همچنین نگفت که مفهوم «بی‌تفاوت نماندن» تهران چیست.

در حالی که مسکو نیز کاربرد پهپادهای ساخت ایران را رد کرده، آمریکا کمک پهپادی ایران به روسیه را تایید و اعلام کرده که ممکن است مسکو و تهران به سوی معامله تحویل موشک‌های متعارف ساخت ایران به روسیه نیز پیش بروند.

رسانه‌های اسرائیل پیش از دیدار روز چهارم آبان میان اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری کشورشان، که برای دیدار با همتای آمریکایی خود به واشینگتن رفته بود، نوشتند که او «مستندات» تامین تسلیحات برای روسیه از سوی ایران را به جو بایدن ارائه خواهد کرد. با این حال، پس از این دیدار، جزئیات بیشتری در این باره ارائه نشد.

آقای هرتزوگ در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا گفت که «این واقعیت که ایران شهروندان خود را می‌کشد، برای تولید سلاح هسته‌ای کوشش پایان ناپذیر نشان می‌دهد، کل منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد و اکنون نیز غیرنظامیان بی‌گناه در اوکراین را می‌کشد، تصویری روشن از کلیت ایران را نشان می‌دهد».

به گفته ولودیمیر زلنسکی، اسرائیل با بی‌عملی خود مبنی بر عدم تجهیز اوکراین به سامانه‌های دفاع هوایی، «مقصر» عملی شدن اتحاد نظامی ایران و روسیه است.